22.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Mini Countryman tuo mieleen lentokoneen, mutta arvaapa mistä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mini Countryman liputtaa takavaloillaan brittien Union Jackia, vaikka saksalaisen BMW:n Hollannissa valmistamana se on jo brexitinsä tehnyt. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, persoonallisuus, suorituskyky. Huonoa: kallis varustelu, kulutus, raskas ohjaus. Mini Countryman on uusiutunut maltillisesti, ja muutoksia on vaikea huomata ilman vanhaa mallia vertailukohtana. Nokassa on muutettu jäähdyttimen säleikköä ja puskuria, samalla valot on muutettu led-toimisiksi. Sisustus ja kojelautakin ovat pääosin ennallaan. Mittaristo on muuttunut nykytapaan kuvaruuduksi, mutta liikkuu edelleen ratin säätöjen mukana.Pienessä näytössä tietoa ei ole tarjolla juuri sen enempää kuin vanhassa mittaristossakaan, eikä näkymää voi räätälöidä. Eikö kuvaruudun paras ominaisuus ole muunneltavuus – napin painalluksella siihen saisi vaikka vuoden 1959 alkuperäisen Minin mittariston? Kosketusnäyttö on suurentunut ja uusiutunut nappuloiltaan sekä valikoiltaan, ja persoonallisen hauskat kytkimet on säilytetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto ilman kardaaniakseliaMini Countryman on pääsääntöisesti aina lataushybridi kolmisylinterisellä 1,5-litraisella bensiinimoottorilla, vain kirein JCW-sportti saa jatkaa perinteisellä kaksilitraisellaan (306 hv). Hybridijärjestelmää on viilattu aiemmasta vähentämällä polttomoottorin tehoa (125 hv) ja lisäämällä sähkötehoa (95 hv).Sähkömoottori on tavaratilan alla ja pyörittää takapyöriä, eli sähköllä ajellessa Mini onkin takavetoinen. Kokonaan etuvetoiseksi auto ei muutu akuston tyhjetessä, akkuun jää aina virtaa avustamaan kiihdytyksissä. Mekaanista yhteyttä ei akselien välillä ole.Moottoreiden vetovastuun vaihtumista ei juurikaan kuule, käynnistymiset ja sammumiset ovat huomaamattomia. Liukkaalla vedon vaihtelun akseleiden välillä kuitenkin huomaa sivuttaisluiskahduksina, joihin elektroniikka ei ehdi heti mukaan. Ajotilan sport-valinta pitää polttomoottorin käynnissä ja nelivedon jatkuvana.Hybridi-Mini ei muutenkaan viihdy talvikeleissä. Kovalla pakkasella bensiinimoottori käynnistyy joka tapauksessa lämpiämään, eikä pienellä 8,8 kWh:n akulla muutenkaan pitkälle pötki. Yhdellä latauksella pääsee vain 30 km, lataus kestää nopeimmillaan liki kolme tuntia. Eikä bensiinimoottorikaan kuulu piheimpien joukkoon, lopputankkauksen lukema lipsahti yli kahdeksan litran.Varustelulla personoitavissaCountryman on Mini-malliston kookkain vaihtoehto. Tilaa on mukavasti, takaistuinta kehtaa tarjota aikuisillekin. Tavaratila on matalahko, mutta selkänoja kaadettuna pohjasta tulee tasainen. Pohjan alla on kolo latausjohdoille.Minin perusvarustelu ei ole ylenpalttinen. Sähköiset turvajärjestelmät kuuluvat vasta kalleimpaan Maximise-varustetasoon, ja silti eräät varusteet, esimerkiksi kaistavahti, jäävät puuttumaan kokonaan.Sen sijaan ajossa ollut huippuversio puhuttelee upeilla istuimillaan. Joka kohdasta sopivasti tukevat sähköllä säätyvät urheiluistuimet tyylikkäällä nahkaverhoilulla nostavat ajatukset heti luokkaa ylemmäs.Pisteenä i:n päällä on lentokoneen sivuvakainta muistuttava radioantenni, jonka kärjessä vilkkuu punainen valo, kuin lentokoneen beacon. Lentäjät lienevät olleet Minin mielessä myös hinnoittelussa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mini Countryman Cooper SE All4 Maximise Hinta alkaen 41 879 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 820 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 70 kW (95 hv). Teho 92 kW (125 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 220 Nm (1500–3800 r/min) Vääntö 220 Nm (1500–3800 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 10/8,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 162 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,9 (yhd.) CO2-päästöt 43 g/km Mitat pituus 4297 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä