21.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo on erittäin hyvä, muttei täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ihastus ja vihastus kohtaavat mainiossa perheautossa. Hyvää: ensiluokkainen moottori, ajettavuus, mukavuus, kattavat varustemahdollisuudet. Huonoa: Discover Pro -järjestelmä. Uudistunut Volkswagen Golf on tuskin ehtinyt pois Mallorcan lentokentän sokkeloista, kun aiemmilta ajokerroilta tuttu havainto palaa mieleen: seitsemännen sukupolven Golf on erinomainen auto.Syy erinomaisuuteen on yksinkertainen: raha. Autotehtaiden budjeteista ei julkisesti huudella, mutta Golfinkin pohjana olevan MQB-perusrakenteen kehittämiseen lienee satsattu summia, joista monet muut autonvalmistajat voivat vain haaveilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelastakaa painikkeet!Pelkillä kehuilla uudistunut Golf ei selviä: uudistuneista kosketusnäytöistä kallein 9,2-tuumainen Discover Pro on ergonominen floppi. Kätevät nupit äänenvoimakkuuden säätöön tai kartan zoomaamiseen ovat poissa.Tilalla ovat hipaistavat plussa- ja miinussymbolit, ja karttaakin suurennellaan nyt sormia älypuhelintyyliin nipistäen. Myös aiemmin näyttöä reunustaneet radio, media, navigaatio ja muut pikanäppäimet on korvattu päävalikolla, jonka kautta siirrytään toiminnosta toiseen. Ei kovin toimivaa tärisevässä autossa – ja tästä monia muita autonvalmistajia on kritisoitu jo vuosia! Näyttö tottelee myös eleohjausta, mutta taputuksia suppeat ja epävarmasti toimivat eleet eivät ansaitse.Onneksi edullisemmista kosketusnäytöistä löytyvät tutut säätönupit ja pikanäppäimet. Nykytyyliin järjestelmät tukevat älypuhelimen näytön peilausta ja hakevat netistä tietoa.Golfiinkin saa nyt Tiguanista ja Passatista tutun virtuaalimittariston, joka tarjoaa suuren navigaattorinäkymän.Uudet silmät ja eheämpi leukaKasvojenkohotus on muokannut Golfin ilmettä hillitysti. Keulaa koristaa uusi etupuskuri, ja lisävarusteena ajovaloihin saa leditekniikkaa aiemman kaasupurkauksen sijaan. Takavalot ovat perusmallissakin ledityyppiset.Avustinjärjestelmien katras on laajentunut hätäjarrutuksen jalankulkijatunnistuksella, ruuhka-avustimella ja perävaunun peruutusjärjestelmällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienostunut ja väkeväUudistuksen tähtihetki on tutun 1.4 TSI -bensiinimoottorin korvaava 1,5-litrainen TSI Evo, joka nimensä on mukaisesti edeltäjänsä jatkojaloste. Muutoksilla Volkswagen varautuu nykyistä todenmukaisempaan WLTP-kulutussykliin ja tiukkeneviin pienhiukkasten päästörajoihin. Tehtaan edustaja kertoo voimanlähteen saavan lähivuosina myös hiukkassuodattimen, mutta vielä sitä ei tarvita.Moottorin luonnetta leimaa hienostuneisuus ja väkevyys. 150 hevosvoimaisen moottorin veto on puhdasta jo tuhannella kierroksella minuutissa, ja 1500 kierrokselta alkava 250 newtonmetrin vääntö liikuttaa Golfia iloisesti. Äänimaailmasta löytyy ripaus luonteikkuutta, mutta melu pysyy vaimean pehmeänä rajoittimeen saakka.Manuaalivaihteistolla suorituskykyä verottaa huippupitkät välitykset: kolmonen riittää 150 kilometriin tunnissa saakka. Väännön ansiosta se ei kuitenkaan vaikeuta ajettavuutta. Uusittu seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto toimii moottorin parina sulavasti ja viiveettä. 1.5 TSI Evo saapuu keväällä tuotantoon, joten vielä hetken uudistunutta Golfia myydään vanhalla 1,4-litraisella TSI-moottorilla.Discover Pro -navigaattori tarjoaa kotivalikon, joka kokoaa navigaattorinäkymän ja kaksi muokattavaa ruutua.Säästömalli seuraaMyöhemmin 1,5-litraisesta moottorista saapuu 130-hevosvoimainen Bluemotion-painos, jossa kulutusta on karsittu muun muassa huipputehoa hyötysuhteelle uhraavalla Miller-syklillä. Miller-syklissä palokaasuille annetaan perinteistä otto-sykliä enemmän aikaa laajeta, jolloin suurempi osa lämpöenergiasta saadaan muutettua mekaaniseksi työksi.Miller-syklin ansiosta Bluemotion-moottorin pakokaasut ovat bensiinimoottoriksi viileitä, joten autossa voidaan hyödyntää muuttuvageometrista turboahdinta. Aiemmin sellainen on nähty bensiinimoottorin perässä vain Porschen 718 -mallistossa ja 911 Turbossa.Golfin ajettavuus ei ole kokenut suuria muutoksia. Ajokokemusta leimaa helppous, luontevuus ja mukavuus. Arkiajoon tehdyksi perheautoksi Golf on myös hämmentävän kyvykäs: ohjaustunto on erinomainen, ja koeajoautojen sähkösäätöiset DCC-iskunvaimennukset selviävät kunnialla todella reippaastakin ajosta – välillä unohtaa, ettei auton takaluukusta löydykään GTI-tunnusta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo Highline Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4258 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa