10.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vaihtoehto kansanautolle – Peugeot 508 PureTech 225 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Peugeot 508:n kohdalla ranskalaisvalmistajan motiivina on ollut kunnianhimo. Hyvää: Ulkonäkö, sisätilat, ajettavuus. Huonoa: Takatilat, takanäkyvyys. Ulkonäkö kertoo kaiken uudesta Peugeot 508:sta: kyse ei ole enää arjen yleistyökalusta, myyntitykin kaupparatsusta tai mielikuvituksen puutteessa tehdystä perusvalinnasta. Ne markkinat jättivät D-segmentiksi kutsutun sedanien autoluokan vuosia sitten katumaasturien ja premiumkiillon vietäväksi. Luokan autoja myytiin Euroopassa viime vuonna vain reilut puoli miljoonaa kappaletta, noin puolet kymmenen vuoden takaisesta määrästä.Jo nopea vilkaisu toisen sukupolven 508:iin kertoo, ettei Peugeotilla halua toistaa edeltävän 508:n perussuoritusta. Sukupolvenvaihdos on säilyttänyt saman mallinimen, muu on uutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi, näyttävämpiViisioviseksi muuttuneen uutuuden päämitat valavat pohjan näyttävyydelle: pituus on kutistunut 8 senttiä ja paketti madaltunut 6 senttiä. Leveys on ennallaan. Menevät mittasuhteet kuorrutetaan taidokkaan rohkeasti, muttei yliampuvasti muovatuilla yksityiskohdilla.Valot ansaitsevat erityishuomion. Keulailmettä hallitsevat leijonan kulmahampaiksi kutsutut päiväajovalot. Takavaloissa taituruus on teknistä: muotoilijat kertovat suurista haasteista, kun perän levyisen valopaneelin syvyysvaikutelma täytyi ulottaa läpi takaluukun sauman vailla näkyvää katkosta.Näyttävyys jatkuu laskeuduttaessa sisään karmittomin ikkunoin varustetusta oviaukosta. Peugeotin nykytyyliin siro ohjauspyörä asettuu futuristisen digitaalimittariston alle. Ratkaisu jakaa yhä mielipiteitä, mutta näyttävään 508:iin se tuo sopivasti erityisyyttä. Etuistuimella olot ovat mainiot, mutta takana huomaa tyylin tärkeyden: jo keskimittaisella pääntila loppuu kesken – ratkaisuksi löytynee tuleva farmarikori tai katseiden kääntö 3008/5008-katumaastureihin. Samassa kaupassa on uhrattu myös näkyvyys takaviistoon.Muovivalinnat, mattapintaiset puupaneelit ja kytkimien toiminta nostavat laatuvaikutelman luokan kärkitasoon – toki tarkastelussa on 508-malliston huippua edustava 225-hevosvoimainen GT.Ajettavuuden odotuksiaSitten se tärkein: kuittaako ajettavuus makean ulkonäön kirjoittamat odotukset? Ensivaikutelma on lupaava. Uutuus lipuu vaivattomasti läpi Monacon ahtaita katuja. Pimeyden laskeuduttua voi 12,3-tuumaiseen mittaristoon avata pimeänäkökameran, joka osaa myös varottaa ajoradalla uhkaavista ihmisistä tai eläimistä.Aamun sarastettua Peugeotin keula suuntaa lyhyen moottoritieajon jälkeen jylhän vuoriston mutkateille. 508 edustaa alustaltaan takavuosien Peugeoteja saksalaisempaa koulukuntaa, ainakin 19-tuumaisin vantein varustettuna. Koeajoautoa, kuten alkuun kaikkia bensiinimalleja ja lisävarusteena 2-litraisia dieseleitä, kaitsee sähkösäätöinen iskunvaimennus. Alusta on jämäkähkö, muttei ainakaan kotiseutunsa teillä missään nimessä epämukava. Vauhdin kasvaessa sen toiminta vain paranee: 508 taittuu mutkista toiseen hieman kallistellen, mutta kaikenlaiset töyssyt se nielee erittäin hallitusti. Ohjaus on nopea ja kaikin puolin vaivaton, mutta ajokokemusta kruunaavaa tuntoa se ei tarjoa.Pieniä kauneusvirheitäkin löytyy: jos varustus kattaa pysäköintiautomatiikan, vie sen vaihteensiirtimeen sijoitettu aktivointipainike mahdollisuuden kytkeä vaihteisto manuaalille ajotilasta riippumatta. Peugeotin toivoisikin lisäävän ajotiloihin personoitavan vaihtoehdon, jossa alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista voisi valita haluamansa kokonaisuuden.Mallisto laajenee yhä1,6-litrainen turboahdettu PureTech-bensiinimoottori ja 8-vaihteinen automaatti liikuttavat autoa vaivatta, mutta menohalut eivät aivan vastaa 225 hevosvoimalta ja 1 404 kilon omamassalta odotettua terävyyttä. Keskialueella moottorin äänessä on pirteää luonnetta, mutta ylhäällä käyntiin tulee karkeutta. Ajettu malli edustaa nyt malliston lippulaivaa, mutta yläpuolelle jää vielä tilaa. Sen paikan ottanee ladattava hybridi.Toistaiseksi 508-mallisto kattaa 1,6-litraisen bensiinimoottorin 225-hevosvoimaisen lisäksi 180-hevosvoimaisen painoksen ja 130-, 160-, ja 180-hevosvoimaiset dieselit. Näistä ensimmäisen saa manuaalina, kaikki muut vakiovarustellaan automaatilla.Uuden Peugeotin päätehtävänä on merkin haluttavuuden ja jälleenmyyntiarvon korottaminen. Tehtävä ei ole helppo, mutta ensikoeajo jättää 508:sta hyvin lupaavan kuvan. Se ei ole perinteinen kansanauto, vaan tarjonnee juuri sitä, mitä esimerkiksi Passatin tylsäksi kokeva etsii.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 PureTech 225 S&S GT EAT8 Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa