10.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vaihtoehto kansanautolle – Peugeot 508 PureTech 225 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Peugeot 508:n kohdalla ranskalaisvalmistajan motiivina on ollut kunnianhimo. Hyvää: Ulkonäkö, sisätilat, ajettavuus. Huonoa: Takatilat, takanäkyvyys. Ulkonäkö kertoo kaiken uudesta Peugeot 508:sta: kyse ei ole enää arjen yleistyökalusta, myyntitykin kaupparatsusta tai mielikuvituksen puutteessa tehdystä perusvalinnasta. Ne markkinat jättivät D-segmentiksi kutsutun sedanien autoluokan vuosia sitten katumaasturien ja premiumkiillon vietäväksi. Luokan autoja myytiin Euroopassa viime vuonna vain reilut puoli miljoonaa kappaletta, noin puolet kymmenen vuoden takaisesta määrästä.Jo nopea vilkaisu toisen sukupolven 508:iin kertoo, ettei Peugeotilla halua toistaa edeltävän 508:n perussuoritusta. Sukupolvenvaihdos on säilyttänyt saman mallinimen, muu on uutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi, näyttävämpiViisioviseksi muuttuneen uutuuden päämitat valavat pohjan näyttävyydelle: pituus on kutistunut 8 senttiä ja paketti madaltunut 6 senttiä. Leveys on ennallaan. Menevät mittasuhteet kuorrutetaan taidokkaan rohkeasti, muttei yliampuvasti muovatuilla yksityiskohdilla.Valot ansaitsevat erityishuomion. Keulailmettä hallitsevat leijonan kulmahampaiksi kutsutut päiväajovalot. Takavaloissa taituruus on teknistä: muotoilijat kertovat suurista haasteista, kun perän levyisen valopaneelin syvyysvaikutelma täytyi ulottaa läpi takaluukun sauman vailla näkyvää katkosta.Näyttävyys jatkuu laskeuduttaessa sisään karmittomin ikkunoin varustetusta oviaukosta. Peugeotin nykytyyliin siro ohjauspyörä asettuu futuristisen digitaalimittariston alle. Ratkaisu jakaa yhä mielipiteitä, mutta näyttävään 508:iin se tuo sopivasti erityisyyttä. Etuistuimella olot ovat mainiot, mutta takana huomaa tyylin tärkeyden: jo keskimittaisella pääntila loppuu kesken – ratkaisuksi löytynee tuleva farmarikori tai katseiden kääntö 3008/5008-katumaastureihin. Samassa kaupassa on uhrattu myös näkyvyys takaviistoon.Muovivalinnat, mattapintaiset puupaneelit ja kytkimien toiminta nostavat laatuvaikutelman luokan kärkitasoon – toki tarkastelussa on 508-malliston huippua edustava 225-hevosvoimainen GT.Ajettavuuden odotuksiaSitten se tärkein: kuittaako ajettavuus makean ulkonäön kirjoittamat odotukset? Ensivaikutelma on lupaava. Uutuus lipuu vaivattomasti läpi Monacon ahtaita katuja. Pimeyden laskeuduttua voi 12,3-tuumaiseen mittaristoon avata pimeänäkökameran, joka osaa myös varottaa ajoradalla uhkaavista ihmisistä tai eläimistä.Aamun sarastettua Peugeotin keula suuntaa lyhyen moottoritieajon jälkeen jylhän vuoriston mutkateille. 508 edustaa alustaltaan takavuosien Peugeoteja saksalaisempaa koulukuntaa, ainakin 19-tuumaisin vantein varustettuna. Koeajoautoa, kuten alkuun kaikkia bensiinimalleja ja lisävarusteena 2-litraisia dieseleitä, kaitsee sähkösäätöinen iskunvaimennus. Alusta on jämäkähkö, muttei ainakaan kotiseutunsa teillä missään nimessä epämukava. Vauhdin kasvaessa sen toiminta vain paranee: 508 taittuu mutkista toiseen hieman kallistellen, mutta kaikenlaiset töyssyt se nielee erittäin hallitusti. Ohjaus on nopea ja kaikin puolin vaivaton, mutta ajokokemusta kruunaavaa tuntoa se ei tarjoa.Pieniä kauneusvirheitäkin löytyy: jos varustus kattaa pysäköintiautomatiikan, vie sen vaihteensiirtimeen sijoitettu aktivointipainike mahdollisuuden kytkeä vaihteisto manuaalille ajotilasta riippumatta. Peugeotin toivoisikin lisäävän ajotiloihin personoitavan vaihtoehdon, jossa alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista voisi valita haluamansa kokonaisuuden.Mallisto laajenee yhä1,6-litrainen turboahdettu PureTech-bensiinimoottori ja 8-vaihteinen automaatti liikuttavat autoa vaivatta, mutta menohalut eivät aivan vastaa 225 hevosvoimalta ja 1 404 kilon omamassalta odotettua terävyyttä. Keskialueella moottorin äänessä on pirteää luonnetta, mutta ylhäällä käyntiin tulee karkeutta. Ajettu malli edustaa nyt malliston lippulaivaa, mutta yläpuolelle jää vielä tilaa. Sen paikan ottanee ladattava hybridi.Toistaiseksi 508-mallisto kattaa 1,6-litraisen bensiinimoottorin 225-hevosvoimaisen lisäksi 180-hevosvoimaisen painoksen ja 130-, 160-, ja 180-hevosvoimaiset dieselit. Näistä ensimmäisen saa manuaalina, kaikki muut vakiovarustellaan automaatilla.Uuden Peugeotin päätehtävänä on merkin haluttavuuden ja jälleenmyyntiarvon korottaminen. Tehtävä ei ole helppo, mutta ensikoeajo jättää 508:sta hyvin lupaavan kuvan. Se ei ole perinteinen kansanauto, vaan tarjonnee juuri sitä, mitä esimerkiksi Passatin tylsäksi kokeva etsii.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 PureTech 225 S&S GT EAT8 Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?