10.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vaihtoehto kansanautolle – Peugeot 508 PureTech 225 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Peugeot 508:n kohdalla ranskalaisvalmistajan motiivina on ollut kunnianhimo. Hyvää: Ulkonäkö, sisätilat, ajettavuus. Huonoa: Takatilat, takanäkyvyys. Ulkonäkö kertoo kaiken uudesta Peugeot 508:sta: kyse ei ole enää arjen yleistyökalusta, myyntitykin kaupparatsusta tai mielikuvituksen puutteessa tehdystä perusvalinnasta. Ne markkinat jättivät D-segmentiksi kutsutun sedanien autoluokan vuosia sitten katumaasturien ja premiumkiillon vietäväksi. Luokan autoja myytiin Euroopassa viime vuonna vain reilut puoli miljoonaa kappaletta, noin puolet kymmenen vuoden takaisesta määrästä. Jo nopea vilkaisu toisen sukupolven 508:iin kertoo, ettei Peugeotilla halua toistaa edeltävän 508:n perussuoritusta. Sukupolvenvaihdos on säilyttänyt saman mallinimen, muu on uutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhyempi, näyttävämpi Viisioviseksi muuttuneen uutuuden päämitat valavat pohjan näyttävyydelle: pituus on kutistunut 8 senttiä ja paketti madaltunut 6 senttiä. Leveys on ennallaan. Menevät mittasuhteet kuorrutetaan taidokkaan rohkeasti, muttei yliampuvasti muovatuilla yksityiskohdilla. Valot ansaitsevat erityishuomion. Keulailmettä hallitsevat leijonan kulmahampaiksi kutsutut päiväajovalot. Takavaloissa taituruus on teknistä: muotoilijat kertovat suurista haasteista, kun perän levyisen valopaneelin syvyysvaikutelma täytyi ulottaa läpi takaluukun sauman vailla näkyvää katkosta. Näyttävyys jatkuu laskeuduttaessa sisään karmittomin ikkunoin varustetusta oviaukosta. Peugeotin nykytyyliin siro ohjauspyörä asettuu futuristisen digitaalimittariston alle. Ratkaisu jakaa yhä mielipiteitä, mutta näyttävään 508:iin se tuo sopivasti erityisyyttä. Etuistuimella olot ovat mainiot, mutta takana huomaa tyylin tärkeyden: jo keskimittaisella pääntila loppuu kesken – ratkaisuksi löytynee tuleva farmarikori tai katseiden kääntö 3008/5008-katumaastureihin. Samassa kaupassa on uhrattu myös näkyvyys takaviistoon. Muovivalinnat, mattapintaiset puupaneelit ja kytkimien toiminta nostavat laatuvaikutelman luokan kärkitasoon – toki tarkastelussa on 508-malliston huippua edustava 225-hevosvoimainen GT. Ajettavuuden odotuksia Sitten se tärkein: kuittaako ajettavuus makean ulkonäön kirjoittamat odotukset? Ensivaikutelma on lupaava. Uutuus lipuu vaivattomasti läpi Monacon ahtaita katuja. Pimeyden laskeuduttua voi 12,3-tuumaiseen mittaristoon avata pimeänäkökameran, joka osaa myös varottaa ajoradalla uhkaavista ihmisistä tai eläimistä. Aamun sarastettua Peugeotin keula suuntaa lyhyen moottoritieajon jälkeen jylhän vuoriston mutkateille. 508 edustaa alustaltaan takavuosien Peugeoteja saksalaisempaa koulukuntaa, ainakin 19-tuumaisin vantein varustettuna. Koeajoautoa, kuten alkuun kaikkia bensiinimalleja ja lisävarusteena 2-litraisia dieseleitä, kaitsee sähkösäätöinen iskunvaimennus. Alusta on jämäkähkö, muttei ainakaan kotiseutunsa teillä missään nimessä epämukava. Vauhdin kasvaessa sen toiminta vain paranee: 508 taittuu mutkista toiseen hieman kallistellen, mutta kaikenlaiset töyssyt se nielee erittäin hallitusti. Ohjaus on nopea ja kaikin puolin vaivaton, mutta ajokokemusta kruunaavaa tuntoa se ei tarjoa. Pieniä kauneusvirheitäkin löytyy: jos varustus kattaa pysäköintiautomatiikan, vie sen vaihteensiirtimeen sijoitettu aktivointipainike mahdollisuuden kytkeä vaihteisto manuaalille ajotilasta riippumatta. Peugeotin toivoisikin lisäävän ajotiloihin personoitavan vaihtoehdon, jossa alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista voisi valita haluamansa kokonaisuuden. Mallisto laajenee yhä 1,6-litrainen turboahdettu PureTech-bensiinimoottori ja 8-vaihteinen automaatti liikuttavat autoa vaivatta, mutta menohalut eivät aivan vastaa 225 hevosvoimalta ja 1 404 kilon omamassalta odotettua terävyyttä. Keskialueella moottorin äänessä on pirteää luonnetta, mutta ylhäällä käyntiin tulee karkeutta. Ajettu malli edustaa nyt malliston lippulaivaa, mutta yläpuolelle jää vielä tilaa. Sen paikan ottanee ladattava hybridi. Toistaiseksi 508-mallisto kattaa 1,6-litraisen bensiinimoottorin 225-hevosvoimaisen lisäksi 180-hevosvoimaisen painoksen ja 130-, 160-, ja 180-hevosvoimaiset dieselit. Näistä ensimmäisen saa manuaalina, kaikki muut vakiovarustellaan automaatilla. Uuden Peugeotin päätehtävänä on merkin haluttavuuden ja jälleenmyyntiarvon korottaminen. Tehtävä ei ole helppo, mutta ensikoeajo jättää 508:sta hyvin lupaavan kuvan. Se ei ole perinteinen kansanauto, vaan tarjonnee juuri sitä, mitä esimerkiksi Passatin tylsäksi kokeva etsii. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 PureTech 225 S&S GT EAT8 Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan