28.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: valttina ajettavuus – Renault Clio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Clio lunastaa sille asetettuja kovia odotuksia. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, avustinkatras. Huonoa: kuudes vaihde uupuu. Uusi automalli voi ottaa neljänlaisia askelia: ylös, pysyä paikallaan, alas – tai harhaan. Uusi Renault Clio kurottaa ylöspäin.Lissabonin ympäristössä koeajettu Clio on monella tapaa kiinnostava tulokas, jonka hyviä puolia ovat ajettavuus, moottorikatras ja ensikoeajon perusteella myös mukavuus. Clio on 12 milliä edeltäjäänsä lyhyempi, mutta matkustamatiloiltaan hitusen avarampi – kiitos esimerkiksi aiempaa ohuempien istuinten selkänojien. Perusrakenne on kokonaan uusi ja 50 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.Takakontti on hieman kasvanut ja tarjoaa tilaa luokassaan mainiot 391 litraa. Lastausaukkokin on avarampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosittu ja menestynytViidennen sukupolven Clio on Suomessakin suositun, jos kohta tiukasti kilpaillun pikkuautoluokan edustaja, jonka harteille on kasattu paljon paineita. Kyseessä on valmistajansa eniten myyty malli ympäri maailman. Euroopassa Clio on B-segmentin myyntiykkönen, ja ylipäätään toiseksi myydyin automalli.Suomessa Clio on ollut kokoluokassaan vuosia viiden–kuuden myydyimmän mallin joukossa. Kovin menestyjä on ollut Toyota Yaris, muita suosikkeja ovat esimerkiksi Kia Rio ja Ford Fiesta.Uusia voimanlähteitäUusi litrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori on edeltäjäänsä (TCe 90) ruudikkaampi. Hevosvoimia on nyt 100 eli 10 aiempaa enemmän, ja vääntökin on kasvanut 20 newtonmetrillä. Moottori on silti edeltäjäänsä pihimpi ja vähäpäästöisempi.Kiinnostava voimanlähde on myös isoveli eli nelisylinterinen ja 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa ja vääntöä 240 newtonmetriä. Moottorin jatkeena on seitsenlovinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti.Ajettavuus kunnossaLuonteva ohjaustuntuma kertoo kuskille renkaiden asennon, ja ajolinjat on vaivatonta pitää haluttuina. Ohjaus palauttaa hyvin. Moottoritiellä uusi Clio tuntuu vakaalta ja kokoaan kookkaammalta kilometrien nielijältä. Jos jotakin saisi toivoa, niin kuudetta vaihdetta.Seuraavana päivänä koeajettu automaattivaihteinen isoveli (TCe 130 EDC) osoittaa väkevämmän voimalinjan edut: vaivattomuus matkanteossa nousee uuteen ulottuvuuteen. Voima ja vääntö eivät lopu kesken.Kummankin malliversion kanssa taivaltaminen hellii korvia: auto on kokoisekseen taiten äänieristetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä uutta ilmettäMatkustamon näkymiä hallitsee kookas, pystymallinen 9,3-tuumainen keskinäyttö. Mittaristo on nyt digitaalinen, ensi kertaa Cliossa. Mittariston koko on varusteluversiosta riippuen 7 tai 10 tuumaa. Tyylikäs ja näkymiltään räätälöitävä mittaristokenttä on esteettömämmin kuskin näkökentässä – kiitos uudistuneen ohjauspyörän, jonka keskiö on aiempaa sirompi. Peräti ylellistä ilmettä tavoitellaan ovien sisäpaneelien pehmeillä materiaaleilla. Sisätilojen tunnelmavalaistus tarjoaa kahdeksan eri värisävyä. Ulkoväri on valittavissa 11 vaihtoehdosta.Uusia avustimiaMukautuva vakionopeudensäädin on saatavissa automaattivaihteisiin Clio-versioihin.Uutta Cliossa ovat etukamera ja tutkajärjestelmä, joka mahdollistaa kakkostason automaattiajamisen. TCe 130 EDC -malliin on nyt tarjolla maantie- ja ruuhka-ajoavustin, joka mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen kanssa kaitsevat autoa 160 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Liikennemerkkitunnistus sekoilee koeajossa välillä omiaan, mutta tokeennuttuaan näyttää oikean sallitun nopeuden.Pyöräilijät ja jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä on Cliossa vakiona. Ensi kertaa Renault-mallina Clion voi varustaa myös 360 asteen kameralla.Auto on moderni myös älypuhelimen käytön kannalta – Android Auto- ja AppleCarPlay -yhteensopivuuden ansiosta. Ja jos lompakko kestää, voi autonsa varustaa tukulla kaiuttimia eli Bosen poppilaittein.Syyskuulla SuomeenUusi Clio rantautuu Suomeen syyskuun puolivälissä. Bensiinivoimalinjoina tarjolle tulee 75 hevosvoimaa manuaalina, 100 hevosvoimaa CVT-automaattina ja manuaalina sekä 130 hevosvoimaa EDC-kaksoiskytkinautomaattina. Näistä CVT-versio tulee tarjolle hieman myöhemmin, todennäköisesti marraskuun aikana.Varustetasoja on neljä: Life, Zen, Intens R.S. Line. Urheilullinen R.S. Line korvaa nykyisen GT-Linen. Hinnat vahvistuvat loppukesästä.Kerrottakoon tulevaisuudesta vielä, että Clio sähköistyy etujoukoissa. E-Tech Hybrid -voimalinja tulee Renaultilla ensi kertaa tarjolle Cliossa, tuolloin ollaan kuitenkin vuodessa 2020.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Renault Clio Intens TCe100 Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 100 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 580 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa