28.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: valttina ajettavuus – Renault Clio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Clio lunastaa sille asetettuja kovia odotuksia. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, avustinkatras. Huonoa: kuudes vaihde uupuu. Uusi automalli voi ottaa neljänlaisia askelia: ylös, pysyä paikallaan, alas – tai harhaan. Uusi Renault Clio kurottaa ylöspäin.Lissabonin ympäristössä koeajettu Clio on monella tapaa kiinnostava tulokas, jonka hyviä puolia ovat ajettavuus, moottorikatras ja ensikoeajon perusteella myös mukavuus. Clio on 12 milliä edeltäjäänsä lyhyempi, mutta matkustamatiloiltaan hitusen avarampi – kiitos esimerkiksi aiempaa ohuempien istuinten selkänojien. Perusrakenne on kokonaan uusi ja 50 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.Takakontti on hieman kasvanut ja tarjoaa tilaa luokassaan mainiot 391 litraa. Lastausaukkokin on avarampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosittu ja menestynytViidennen sukupolven Clio on Suomessakin suositun, jos kohta tiukasti kilpaillun pikkuautoluokan edustaja, jonka harteille on kasattu paljon paineita. Kyseessä on valmistajansa eniten myyty malli ympäri maailman. Euroopassa Clio on B-segmentin myyntiykkönen, ja ylipäätään toiseksi myydyin automalli.Suomessa Clio on ollut kokoluokassaan vuosia viiden–kuuden myydyimmän mallin joukossa. Kovin menestyjä on ollut Toyota Yaris, muita suosikkeja ovat esimerkiksi Kia Rio ja Ford Fiesta.Uusia voimanlähteitäUusi litrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori on edeltäjäänsä (TCe 90) ruudikkaampi. Hevosvoimia on nyt 100 eli 10 aiempaa enemmän, ja vääntökin on kasvanut 20 newtonmetrillä. Moottori on silti edeltäjäänsä pihimpi ja vähäpäästöisempi.Kiinnostava voimanlähde on myös isoveli eli nelisylinterinen ja 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa ja vääntöä 240 newtonmetriä. Moottorin jatkeena on seitsenlovinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti.Ajettavuus kunnossaLuonteva ohjaustuntuma kertoo kuskille renkaiden asennon, ja ajolinjat on vaivatonta pitää haluttuina. Ohjaus palauttaa hyvin. Moottoritiellä uusi Clio tuntuu vakaalta ja kokoaan kookkaammalta kilometrien nielijältä. Jos jotakin saisi toivoa, niin kuudetta vaihdetta.Seuraavana päivänä koeajettu automaattivaihteinen isoveli (TCe 130 EDC) osoittaa väkevämmän voimalinjan edut: vaivattomuus matkanteossa nousee uuteen ulottuvuuteen. Voima ja vääntö eivät lopu kesken.Kummankin malliversion kanssa taivaltaminen hellii korvia: auto on kokoisekseen taiten äänieristetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä uutta ilmettäMatkustamon näkymiä hallitsee kookas, pystymallinen 9,3-tuumainen keskinäyttö. Mittaristo on nyt digitaalinen, ensi kertaa Cliossa. Mittariston koko on varusteluversiosta riippuen 7 tai 10 tuumaa. Tyylikäs ja näkymiltään räätälöitävä mittaristokenttä on esteettömämmin kuskin näkökentässä – kiitos uudistuneen ohjauspyörän, jonka keskiö on aiempaa sirompi. Peräti ylellistä ilmettä tavoitellaan ovien sisäpaneelien pehmeillä materiaaleilla. Sisätilojen tunnelmavalaistus tarjoaa kahdeksan eri värisävyä. Ulkoväri on valittavissa 11 vaihtoehdosta.Uusia avustimiaMukautuva vakionopeudensäädin on saatavissa automaattivaihteisiin Clio-versioihin.Uutta Cliossa ovat etukamera ja tutkajärjestelmä, joka mahdollistaa kakkostason automaattiajamisen. TCe 130 EDC -malliin on nyt tarjolla maantie- ja ruuhka-ajoavustin, joka mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen kanssa kaitsevat autoa 160 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Liikennemerkkitunnistus sekoilee koeajossa välillä omiaan, mutta tokeennuttuaan näyttää oikean sallitun nopeuden.Pyöräilijät ja jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä on Cliossa vakiona. Ensi kertaa Renault-mallina Clion voi varustaa myös 360 asteen kameralla.Auto on moderni myös älypuhelimen käytön kannalta – Android Auto- ja AppleCarPlay -yhteensopivuuden ansiosta. Ja jos lompakko kestää, voi autonsa varustaa tukulla kaiuttimia eli Bosen poppilaittein.Syyskuulla SuomeenUusi Clio rantautuu Suomeen syyskuun puolivälissä. Bensiinivoimalinjoina tarjolle tulee 75 hevosvoimaa manuaalina, 100 hevosvoimaa CVT-automaattina ja manuaalina sekä 130 hevosvoimaa EDC-kaksoiskytkinautomaattina. Näistä CVT-versio tulee tarjolle hieman myöhemmin, todennäköisesti marraskuun aikana.Varustetasoja on neljä: Life, Zen, Intens R.S. Line. Urheilullinen R.S. Line korvaa nykyisen GT-Linen. Hinnat vahvistuvat loppukesästä.Kerrottakoon tulevaisuudesta vielä, että Clio sähköistyy etujoukoissa. E-Tech Hybrid -voimalinja tulee Renaultilla ensi kertaa tarjolle Cliossa, tuolloin ollaan kuitenkin vuodessa 2020.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Renault Clio Intens TCe100 Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 100 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 580 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen