28.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: valttina ajettavuus – Renault Clio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Renault Clio lunastaa sille asetettuja kovia odotuksia. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, avustinkatras. Huonoa: kuudes vaihde uupuu. Uusi automalli voi ottaa neljänlaisia askelia: ylös, pysyä paikallaan, alas – tai harhaan. Uusi Renault Clio kurottaa ylöspäin.Lissabonin ympäristössä koeajettu Clio on monella tapaa kiinnostava tulokas, jonka hyviä puolia ovat ajettavuus, moottorikatras ja ensikoeajon perusteella myös mukavuus. Clio on 12 milliä edeltäjäänsä lyhyempi, mutta matkustamatiloiltaan hitusen avarampi – kiitos esimerkiksi aiempaa ohuempien istuinten selkänojien. Perusrakenne on kokonaan uusi ja 50 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.Takakontti on hieman kasvanut ja tarjoaa tilaa luokassaan mainiot 391 litraa. Lastausaukkokin on avarampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosittu ja menestynytViidennen sukupolven Clio on Suomessakin suositun, jos kohta tiukasti kilpaillun pikkuautoluokan edustaja, jonka harteille on kasattu paljon paineita. Kyseessä on valmistajansa eniten myyty malli ympäri maailman. Euroopassa Clio on B-segmentin myyntiykkönen, ja ylipäätään toiseksi myydyin automalli.Suomessa Clio on ollut kokoluokassaan vuosia viiden–kuuden myydyimmän mallin joukossa. Kovin menestyjä on ollut Toyota Yaris, muita suosikkeja ovat esimerkiksi Kia Rio ja Ford Fiesta.Uusia voimanlähteitäUusi litrainen ja kolmisylinterinen bensiinimoottori on edeltäjäänsä (TCe 90) ruudikkaampi. Hevosvoimia on nyt 100 eli 10 aiempaa enemmän, ja vääntökin on kasvanut 20 newtonmetrillä. Moottori on silti edeltäjäänsä pihimpi ja vähäpäästöisempi.Kiinnostava voimanlähde on myös isoveli eli nelisylinterinen ja 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa ja vääntöä 240 newtonmetriä. Moottorin jatkeena on seitsenlovinen EDC-kaksoiskytkinautomaatti.Ajettavuus kunnossaLuonteva ohjaustuntuma kertoo kuskille renkaiden asennon, ja ajolinjat on vaivatonta pitää haluttuina. Ohjaus palauttaa hyvin. Moottoritiellä uusi Clio tuntuu vakaalta ja kokoaan kookkaammalta kilometrien nielijältä. Jos jotakin saisi toivoa, niin kuudetta vaihdetta.Seuraavana päivänä koeajettu automaattivaihteinen isoveli (TCe 130 EDC) osoittaa väkevämmän voimalinjan edut: vaivattomuus matkanteossa nousee uuteen ulottuvuuteen. Voima ja vääntö eivät lopu kesken.Kummankin malliversion kanssa taivaltaminen hellii korvia: auto on kokoisekseen taiten äänieristetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä uutta ilmettäMatkustamon näkymiä hallitsee kookas, pystymallinen 9,3-tuumainen keskinäyttö. Mittaristo on nyt digitaalinen, ensi kertaa Cliossa. Mittariston koko on varusteluversiosta riippuen 7 tai 10 tuumaa. Tyylikäs ja näkymiltään räätälöitävä mittaristokenttä on esteettömämmin kuskin näkökentässä – kiitos uudistuneen ohjauspyörän, jonka keskiö on aiempaa sirompi. Peräti ylellistä ilmettä tavoitellaan ovien sisäpaneelien pehmeillä materiaaleilla. Sisätilojen tunnelmavalaistus tarjoaa kahdeksan eri värisävyä. Ulkoväri on valittavissa 11 vaihtoehdosta.Uusia avustimiaMukautuva vakionopeudensäädin on saatavissa automaattivaihteisiin Clio-versioihin.Uutta Cliossa ovat etukamera ja tutkajärjestelmä, joka mahdollistaa kakkostason automaattiajamisen. TCe 130 EDC -malliin on nyt tarjolla maantie- ja ruuhka-ajoavustin, joka mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen kanssa kaitsevat autoa 160 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Liikennemerkkitunnistus sekoilee koeajossa välillä omiaan, mutta tokeennuttuaan näyttää oikean sallitun nopeuden.Pyöräilijät ja jalankulkijat tunnistava hätäjarrutusjärjestelmä on Cliossa vakiona. Ensi kertaa Renault-mallina Clion voi varustaa myös 360 asteen kameralla.Auto on moderni myös älypuhelimen käytön kannalta – Android Auto- ja AppleCarPlay -yhteensopivuuden ansiosta. Ja jos lompakko kestää, voi autonsa varustaa tukulla kaiuttimia eli Bosen poppilaittein.Syyskuulla SuomeenUusi Clio rantautuu Suomeen syyskuun puolivälissä. Bensiinivoimalinjoina tarjolle tulee 75 hevosvoimaa manuaalina, 100 hevosvoimaa CVT-automaattina ja manuaalina sekä 130 hevosvoimaa EDC-kaksoiskytkinautomaattina. Näistä CVT-versio tulee tarjolle hieman myöhemmin, todennäköisesti marraskuun aikana.Varustetasoja on neljä: Life, Zen, Intens R.S. Line. Urheilullinen R.S. Line korvaa nykyisen GT-Linen. Hinnat vahvistuvat loppukesästä.Kerrottakoon tulevaisuudesta vielä, että Clio sähköistyy etujoukoissa. E-Tech Hybrid -voimalinja tulee Renaultilla ensi kertaa tarjolle Cliossa, tuolloin ollaan kuitenkin vuodessa 2020.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Renault Clio Intens TCe100 Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 5000 r/min Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Vääntö 160 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 100 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 580 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”