29.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vanhan koiran uudet temput – Mercedes-Benz C 300 e T Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C 300 e T tuo johtotähden uusimman hybriditekniikan C-sarjaan. Latauskyhmy tavaratilassa muistuttaa mallipolven iästä. Hyvää: ajettavuus, voimalinjan toiminta. Huonoa: tavarantilan kyhmy. Stuttgartissa ei turhia odotella malliston sähköistämisen kanssa. Melkoisella tahdilla tapahtuva hybridivyörytys on saavuttanut tutuksi tulleen C-sarjan jo toiseen kertaan. Mercedes-Benz C 300 e T lienee monien mieleen, sillä tarjolla olevasta dieselhybridistä huolimatta monet kaipaavat bensiinihybridin ja farmarikorin yhdistelmää. Mielenkiintoisesti neliveto on saatavilla porrasperän yhteydessä, kun farkku luottaa aina takavetoon.Aiemmin C-sarjan mallistossa nähtyyn C 350 e -lataushybridiin verrattuna C 300 e tuo mukanaan uudemman polven sähkövoimalinjan, mikä tuntuu kasvaneina sähköajon suoritusarvoina. Samalla vaihteisto on päivittynyt yhdeksänvaihteiseksi, ja kokonaisuus on kruunattu kookkaammalla akulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiekameliS205-mallipolvella alkaa olla ikää, sillä 2014 esitelty perusmalli on muistutus yksinkertaisemmasta ajasta. Perinteiset mittarit ja perusasioista selviävä Comand-järjestelmä yhdessä keskikonsolin painikkeiden kanssa ovat tervetulleita ilmestyksiä digitaalimittaristojen ja kaatuilevien tietoviihdejärjestelmien aikakaudella. Vaikka pinnan alla olevat järjestelmät ovat samat kuin monissa uudemmissa malleissa, on C-sarjassa jäljellä vielä tunne siitä, että tietokoneen sijasta kuljettaja päättää. Iästä muistuttaa myös tavaratilassa oleva matka-arkun kokoinen kyhmy. Hybridijärjestelmän akkua ei ole tämän ikäisessä mallissa saatu kätkettyä rakenteisiin. Käytännössä portaittainen tavaratilan pohja voi aiheuttaa päänsärkyä pitkien tavaroiden kanssa, mutta laukkujen kanssa “hyllytaso” muodostui suorastaan käteväksi.Mercedesmäisesti takapuskurin kulmaan sijoitettu latauspistokkeen paikka toimii joidenkin latauspisteiden kanssa erinomaisesti, toisten suhteen ei ollenkaan. Nettokooltaan 10,8 kWh:n akun lataaminen tapahtuu parhaimmillaan 7,4 kW:n teholla, jolloin asiointilataamisessa on jo mieltä ja akun saa täyteen alle kahdessa tunnissa. Käytännössä sähköajoa riittää akullisesta hiukan yli 40 kilometriä. Hyvältä pohjaltaVuoden kauheimmissa ajokeleissä Mercedes-Benz C 300 e ei pettänyt, vaikka takaveto ja 700 newtonmetrin yhteisvääntö pitävätkin ajonvakautuksen kiireisenä. Mercedes ansaitsee myös pisteitä tavasta, jolla kuljettajalle kerrottiin, milloin mukautuva vakionopeudensäädin on jälleen käytettävissä loskan sulamisen jälkeen. Pettymyksen aiheutti puolestaan Multibeam-ledivalojen mukautumistoiminto, joka sai vihaista palautetta vastaantulijoilta.Hiukan karkeasta käyntiäänestä huolimatta C 300 e liikkuu hienosti myös pelkän bensiinimoottorin varassa. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto toimii ripeästi ja huomaamatta. Maantievoittoinen ajosuorite tarkoitti reilusti alle kuuden litran painuvaa keskikulutusta.Vanhahtavasta mallista huolimatta C-sarjan lataushybridi on tasapainoinen kokonaisuus, joka keskittyy mukavuuden ja ajettavuuden kaltaisiin perusasioihin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG Edition EQ Power Hinta alkaen 55 167 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 423 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 90 kW (122 hv). Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,5 / 10,8 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2840 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster