29.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Vanhan koiran uudet temput – Mercedes-Benz C 300 e T Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C 300 e T tuo johtotähden uusimman hybriditekniikan C-sarjaan. Latauskyhmy tavaratilassa muistuttaa mallipolven iästä. Hyvää: ajettavuus, voimalinjan toiminta. Huonoa: tavarantilan kyhmy. Stuttgartissa ei turhia odotella malliston sähköistämisen kanssa. Melkoisella tahdilla tapahtuva hybridivyörytys on saavuttanut tutuksi tulleen C-sarjan jo toiseen kertaan. Mercedes-Benz C 300 e T lienee monien mieleen, sillä tarjolla olevasta dieselhybridistä huolimatta monet kaipaavat bensiinihybridin ja farmarikorin yhdistelmää. Mielenkiintoisesti neliveto on saatavilla porrasperän yhteydessä, kun farkku luottaa aina takavetoon.Aiemmin C-sarjan mallistossa nähtyyn C 350 e -lataushybridiin verrattuna C 300 e tuo mukanaan uudemman polven sähkövoimalinjan, mikä tuntuu kasvaneina sähköajon suoritusarvoina. Samalla vaihteisto on päivittynyt yhdeksänvaihteiseksi, ja kokonaisuus on kruunattu kookkaammalla akulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiekameliS205-mallipolvella alkaa olla ikää, sillä 2014 esitelty perusmalli on muistutus yksinkertaisemmasta ajasta. Perinteiset mittarit ja perusasioista selviävä Comand-järjestelmä yhdessä keskikonsolin painikkeiden kanssa ovat tervetulleita ilmestyksiä digitaalimittaristojen ja kaatuilevien tietoviihdejärjestelmien aikakaudella. Vaikka pinnan alla olevat järjestelmät ovat samat kuin monissa uudemmissa malleissa, on C-sarjassa jäljellä vielä tunne siitä, että tietokoneen sijasta kuljettaja päättää. Iästä muistuttaa myös tavaratilassa oleva matka-arkun kokoinen kyhmy. Hybridijärjestelmän akkua ei ole tämän ikäisessä mallissa saatu kätkettyä rakenteisiin. Käytännössä portaittainen tavaratilan pohja voi aiheuttaa päänsärkyä pitkien tavaroiden kanssa, mutta laukkujen kanssa “hyllytaso” muodostui suorastaan käteväksi.Mercedesmäisesti takapuskurin kulmaan sijoitettu latauspistokkeen paikka toimii joidenkin latauspisteiden kanssa erinomaisesti, toisten suhteen ei ollenkaan. Nettokooltaan 10,8 kWh:n akun lataaminen tapahtuu parhaimmillaan 7,4 kW:n teholla, jolloin asiointilataamisessa on jo mieltä ja akun saa täyteen alle kahdessa tunnissa. Käytännössä sähköajoa riittää akullisesta hiukan yli 40 kilometriä. Hyvältä pohjaltaVuoden kauheimmissa ajokeleissä Mercedes-Benz C 300 e ei pettänyt, vaikka takaveto ja 700 newtonmetrin yhteisvääntö pitävätkin ajonvakautuksen kiireisenä. Mercedes ansaitsee myös pisteitä tavasta, jolla kuljettajalle kerrottiin, milloin mukautuva vakionopeudensäädin on jälleen käytettävissä loskan sulamisen jälkeen. Pettymyksen aiheutti puolestaan Multibeam-ledivalojen mukautumistoiminto, joka sai vihaista palautetta vastaantulijoilta.Hiukan karkeasta käyntiäänestä huolimatta C 300 e liikkuu hienosti myös pelkän bensiinimoottorin varassa. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto toimii ripeästi ja huomaamatta. Maantievoittoinen ajosuorite tarkoitti reilusti alle kuuden litran painuvaa keskikulutusta.Vanhahtavasta mallista huolimatta C-sarjan lataushybridi on tasapainoinen kokonaisuus, joka keskittyy mukavuuden ja ajettavuuden kaltaisiin perusasioihin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG Edition EQ Power Hinta alkaen 55 167 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 423 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 90 kW (122 hv). Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,5 / 10,8 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2840 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija