13.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Mirai tarjoaa jo toisen sukupolven vetyauton, vaikka maailma ei ole sille vielä valmis. Hyvää: mukavuus, käyttökokemus. Huonoa: tankkausverkoston puute, tietoviihdejärjestelmän vanhanaikaisuus, tavaratila. Toisen sukupolven Toyota Mirai on täysin eri auto kuin edeltäjänsä, sillä vetotapa on vaihtunut ja paikkalukukin kasvanut yhdellä. Etuvetoinen Mirai esiteltiin vuonna 2014 merkin vetyautovaihtoehdoksi ja nyt Toyota lanseeraa jo seuraavan version aiheesta, vaikka tankkausverkosto laahaa yhä jäljessä.Akseliväli on kasvanut, ja autoon on löydetty viides istumapaikka. Takatilat eivät tosin ole niin suuret kuin kylkilinja vihjaa, joten aivan edustusautomaisia oloja ei ole tarjolla. Tavaratilakin on valitettavan rajoittunut.Sen sijaan uudet mittasuhteet ovat tehneet kummia ulkonäölle erityisesti näyttävän sivuprofiilin osalta – edeltäjä-Mirai kun näytti kauniisti sanottuna ympäristöystävälliseltä. Komea keula, pitkä akseliväli ja tyylikkäästi laskeva kattolinja luovat näyttävän kokonaisuuden, jota ei tarvitse vääristellä coupé-lisänimellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVety voimalinjanaMirai pyörittää takarenkaita sähkömoottorilla, jonka huipputeho on 182 hevosvoimaa. Voima saadaan väliaikaisvarastona toimivasta ja hetkellistä lisäpotkua tarjoilevasta 1,25 kilowattitunnin korkeajänniteakusta sekä ennen kaikkea 174 hevosvoiman tehoisesta polttokennostosta. Jälkimmäinen on vetyauton erikoisuus – se tuottaa reaktioaineena toimivan vedyn ja ulkoilmasta saatavan hapen avulla sähkön lisäksi vain vesihöyryä.Vetyä mahtuu Mirain tankkiin noin 600–700 kilometrin toimintamatkan verran, ja täyteen tankkaaminen kestää muutaman minuutin. Tankkaus tapahtuu lähes perinteisen polttomoottoriauton tapaan pistoolista, mutta Suomesta ei löydy ainuttakaan tähän tarvittavaa tankkausasemaa.Taattua ToyotaaKuljettajan näkymä on heti tunnistettavissa Toyotaksi sekä hyvässä että pahassa. Erityisesti tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä näyttää kovasti vanhentuneelta tämän hintaluokan autoon, jonka nimi tarkoittaa tulevaisuutta. Digitaalinen mittaristonäkymä kylläkin tarjoaa sopivasti vaihtoehtoja tärkeimpien asioiden kaivamiseksi näkyviin, ja muutenkin käyttö on varsin loogista.Liikkeellelähtö sujuu Toyotan lataushybrideistä tutulla tavalla, sillä käynnistyspainike löytyy ratin takaa kojelaudasta ja vaihdevalitsin keskikonsolista. Jälkimmäistä napsautetaan alavasemmalle eteenpäin ajamista varten. Jalka nostetaan jarrulta, ja matka voi alkaa.Hymy nousee korviin vasta ajokokemuksen myötä. Sähköinen voimalinja on äänetön ja pehmeä kuin silkkihansikas, mutta tässä ei ole mitään uutta sähköiseen liikkumiseen tottuneille. Satojen kilometrien toimintamatka ja teoriassa muutamassa minuutissa mahdollinen täyteen tankkaus tarjoaisivat sen sijaan tulevaisuutta.Myös jousitusmukavuus ihastuttaa, ja koeajon aikaan teille rapisemaan levitettyjä irtokiviä lukuun ottamatta ohjaamossa vallitsee hiljainen seesteisyys. Ei ihme, sillä Mirai lainaa perusrakenteensa Lexus LS -mallista. Matkustusmukavuus onkin auton hintaan nähden huima, sillä Mirai on Lexusta noin puolet edullisempi. Saksassa hinta alkaa 63 900 eurosta, mutta Suomessa hintaa tullaan vielä odottamaan latausinfran puuttumisen johdosta.Valmista maailmaa etsimässäJos Mirai esiteltäisiin valmiiseen infrastruktuuriin, kaupat olisi jo tehty. Nyt auton haasteena on kuitenkin löytää maailma, jossa sitä voi tankata.Toyota ei väitäkään vedyn olevan ainoa tulevaisuus, vaan pieni osa sitä. Erityisesti raskas liikenne voisi kaivata vetyä pitkille matkoilleen, jolloin henkilöautoilijakin pääsisi hyödyntämään samaa tankkaustarjontaa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Mirai Moottori Vetyauto, takaveto. Toimintamatka 620–700 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 134 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 175 km/h Mitat pituus 4975 mm, leveys 1885 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2920 mm Muu tieto Polttoainesäiliö 5,6 kg. Euro NCAP Ei testattu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä