13.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Mirai tarjoaa jo toisen sukupolven vetyauton, vaikka maailma ei ole sille vielä valmis. Hyvää: mukavuus, käyttökokemus. Huonoa: tankkausverkoston puute, tietoviihdejärjestelmän vanhanaikaisuus, tavaratila. Toisen sukupolven Toyota Mirai on täysin eri auto kuin edeltäjänsä, sillä vetotapa on vaihtunut ja paikkalukukin kasvanut yhdellä. Etuvetoinen Mirai esiteltiin vuonna 2014 merkin vetyautovaihtoehdoksi ja nyt Toyota lanseeraa jo seuraavan version aiheesta, vaikka tankkausverkosto laahaa yhä jäljessä. Akseliväli on kasvanut, ja autoon on löydetty viides istumapaikka. Takatilat eivät tosin ole niin suuret kuin kylkilinja vihjaa, joten aivan edustusautomaisia oloja ei ole tarjolla. Tavaratilakin on valitettavan rajoittunut. Sen sijaan uudet mittasuhteet ovat tehneet kummia ulkonäölle erityisesti näyttävän sivuprofiilin osalta – edeltäjä-Mirai kun näytti kauniisti sanottuna ympäristöystävälliseltä. Komea keula, pitkä akseliväli ja tyylikkäästi laskeva kattolinja luovat näyttävän kokonaisuuden, jota ei tarvitse vääristellä coupé-lisänimellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vety voimalinjana Mirai pyörittää takarenkaita sähkömoottorilla, jonka huipputeho on 182 hevosvoimaa. Voima saadaan väliaikaisvarastona toimivasta ja hetkellistä lisäpotkua tarjoilevasta 1,25 kilowattitunnin korkeajänniteakusta sekä ennen kaikkea 174 hevosvoiman tehoisesta polttokennostosta. Jälkimmäinen on vetyauton erikoisuus – se tuottaa reaktioaineena toimivan vedyn ja ulkoilmasta saatavan hapen avulla sähkön lisäksi vain vesihöyryä. Vetyä mahtuu Mirain tankkiin noin 600–700 kilometrin toimintamatkan verran, ja täyteen tankkaaminen kestää muutaman minuutin. Tankkaus tapahtuu lähes perinteisen polttomoottoriauton tapaan pistoolista, mutta Suomesta ei löydy ainuttakaan tähän tarvittavaa tankkausasemaa. Taattua Toyotaa Kuljettajan näkymä on heti tunnistettavissa Toyotaksi sekä hyvässä että pahassa. Erityisesti tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä näyttää kovasti vanhentuneelta tämän hintaluokan autoon, jonka nimi tarkoittaa tulevaisuutta. Digitaalinen mittaristonäkymä kylläkin tarjoaa sopivasti vaihtoehtoja tärkeimpien asioiden kaivamiseksi näkyviin, ja muutenkin käyttö on varsin loogista. Liikkeellelähtö sujuu Toyotan lataushybrideistä tutulla tavalla, sillä käynnistyspainike löytyy ratin takaa kojelaudasta ja vaihdevalitsin keskikonsolista. Jälkimmäistä napsautetaan alavasemmalle eteenpäin ajamista varten. Jalka nostetaan jarrulta, ja matka voi alkaa. Hymy nousee korviin vasta ajokokemuksen myötä. Sähköinen voimalinja on äänetön ja pehmeä kuin silkkihansikas, mutta tässä ei ole mitään uutta sähköiseen liikkumiseen tottuneille. Satojen kilometrien toimintamatka ja teoriassa muutamassa minuutissa mahdollinen täyteen tankkaus tarjoaisivat sen sijaan tulevaisuutta. Myös jousitusmukavuus ihastuttaa, ja koeajon aikaan teille rapisemaan levitettyjä irtokiviä lukuun ottamatta ohjaamossa vallitsee hiljainen seesteisyys. Ei ihme, sillä Mirai lainaa perusrakenteensa Lexus LS -mallista. Matkustusmukavuus onkin auton hintaan nähden huima, sillä Mirai on Lexusta noin puolet edullisempi. Saksassa hinta alkaa 63 900 eurosta, mutta Suomessa hintaa tullaan vielä odottamaan latausinfran puuttumisen johdosta. Valmista maailmaa etsimässä Jos Mirai esiteltäisiin valmiiseen infrastruktuuriin, kaupat olisi jo tehty. Nyt auton haasteena on kuitenkin löytää maailma, jossa sitä voi tankata. Toyota ei väitäkään vedyn olevan ainoa tulevaisuus, vaan pieni osa sitä. Erityisesti raskas liikenne voisi kaivata vetyä pitkille matkoilleen, jolloin henkilöautoilijakin pääsisi hyödyntämään samaa tankkaustarjontaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Mirai Moottori Vetyauto, takaveto. Toimintamatka 620–700 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 134 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 175 km/h Mitat pituus 4975 mm, leveys 1885 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2920 mm Muu tieto Polttoainesäiliö 5,6 kg. Euro NCAP Ei testattu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan