13.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: vetyauto Toyota Mirai on entistä parempi, mutta tankkausverkosto ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Mirai tarjoaa jo toisen sukupolven vetyauton, vaikka maailma ei ole sille vielä valmis. Hyvää: mukavuus, käyttökokemus. Huonoa: tankkausverkoston puute, tietoviihdejärjestelmän vanhanaikaisuus, tavaratila. Toisen sukupolven Toyota Mirai on täysin eri auto kuin edeltäjänsä, sillä vetotapa on vaihtunut ja paikkalukukin kasvanut yhdellä. Etuvetoinen Mirai esiteltiin vuonna 2014 merkin vetyautovaihtoehdoksi ja nyt Toyota lanseeraa jo seuraavan version aiheesta, vaikka tankkausverkosto laahaa yhä jäljessä. Akseliväli on kasvanut, ja autoon on löydetty viides istumapaikka. Takatilat eivät tosin ole niin suuret kuin kylkilinja vihjaa, joten aivan edustusautomaisia oloja ei ole tarjolla. Tavaratilakin on valitettavan rajoittunut. Sen sijaan uudet mittasuhteet ovat tehneet kummia ulkonäölle erityisesti näyttävän sivuprofiilin osalta – edeltäjä-Mirai kun näytti kauniisti sanottuna ympäristöystävälliseltä. Komea keula, pitkä akseliväli ja tyylikkäästi laskeva kattolinja luovat näyttävän kokonaisuuden, jota ei tarvitse vääristellä coupé-lisänimellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vety voimalinjana Mirai pyörittää takarenkaita sähkömoottorilla, jonka huipputeho on 182 hevosvoimaa. Voima saadaan väliaikaisvarastona toimivasta ja hetkellistä lisäpotkua tarjoilevasta 1,25 kilowattitunnin korkeajänniteakusta sekä ennen kaikkea 174 hevosvoiman tehoisesta polttokennostosta. Jälkimmäinen on vetyauton erikoisuus – se tuottaa reaktioaineena toimivan vedyn ja ulkoilmasta saatavan hapen avulla sähkön lisäksi vain vesihöyryä. Vetyä mahtuu Mirain tankkiin noin 600–700 kilometrin toimintamatkan verran, ja täyteen tankkaaminen kestää muutaman minuutin. Tankkaus tapahtuu lähes perinteisen polttomoottoriauton tapaan pistoolista, mutta Suomesta ei löydy ainuttakaan tähän tarvittavaa tankkausasemaa. Taattua Toyotaa Kuljettajan näkymä on heti tunnistettavissa Toyotaksi sekä hyvässä että pahassa. Erityisesti tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä näyttää kovasti vanhentuneelta tämän hintaluokan autoon, jonka nimi tarkoittaa tulevaisuutta. Digitaalinen mittaristonäkymä kylläkin tarjoaa sopivasti vaihtoehtoja tärkeimpien asioiden kaivamiseksi näkyviin, ja muutenkin käyttö on varsin loogista. Liikkeellelähtö sujuu Toyotan lataushybrideistä tutulla tavalla, sillä käynnistyspainike löytyy ratin takaa kojelaudasta ja vaihdevalitsin keskikonsolista. Jälkimmäistä napsautetaan alavasemmalle eteenpäin ajamista varten. Jalka nostetaan jarrulta, ja matka voi alkaa. Hymy nousee korviin vasta ajokokemuksen myötä. Sähköinen voimalinja on äänetön ja pehmeä kuin silkkihansikas, mutta tässä ei ole mitään uutta sähköiseen liikkumiseen tottuneille. Satojen kilometrien toimintamatka ja teoriassa muutamassa minuutissa mahdollinen täyteen tankkaus tarjoaisivat sen sijaan tulevaisuutta. Myös jousitusmukavuus ihastuttaa, ja koeajon aikaan teille rapisemaan levitettyjä irtokiviä lukuun ottamatta ohjaamossa vallitsee hiljainen seesteisyys. Ei ihme, sillä Mirai lainaa perusrakenteensa Lexus LS -mallista. Matkustusmukavuus onkin auton hintaan nähden huima, sillä Mirai on Lexusta noin puolet edullisempi. Saksassa hinta alkaa 63 900 eurosta, mutta Suomessa hintaa tullaan vielä odottamaan latausinfran puuttumisen johdosta. Valmista maailmaa etsimässä Jos Mirai esiteltäisiin valmiiseen infrastruktuuriin, kaupat olisi jo tehty. Nyt auton haasteena on kuitenkin löytää maailma, jossa sitä voi tankata. Toyota ei väitäkään vedyn olevan ainoa tulevaisuus, vaan pieni osa sitä. Erityisesti raskas liikenne voisi kaivata vetyä pitkille matkoilleen, jolloin henkilöautoilijakin pääsisi hyödyntämään samaa tankkaustarjontaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Toyota Mirai Moottori Vetyauto, takaveto. Toimintamatka 620–700 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 134 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 175 km/h Mitat pituus 4975 mm, leveys 1885 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2920 mm Muu tieto Polttoainesäiliö 5,6 kg. Euro NCAP Ei testattu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe