24.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Vihdoin automaattisesti – Dacia Duster dCi 110 EDC Laureate Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster dCi 110 EDC tuo kaksoiskytkinvaihteiston vihdoin myös merkin suosikkimalliin. Hyvää: kumisaapasmaisuus, vihdoin automaattina Huonoa: kumisaapasmaisuus, automaatti vain etuvetona Dacialle Dusterin menestys on ollut kaksiteräinen miekka, sillä edullinen maasturi on kantanut selässään koko merkin mainetta. Kuuleepa essonbaareissa jopa väitteitä, että Duster ja Dacia ovat sama asia. Näin ei tietenkään ole, mutta heiton takaa löytyvät numerot: yli puolet Suomessa myydyistä Dacioista on Dustereita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jäähyväiset kytkinpolkimelle Suosikin mallistossa on ollut kuitenkin yksi merkittävä aukko, sillä sieltä on puuttunut automaattivaihteisto. Nyt tilannetta korjataan Dacia Duster dCi 110 EDC:n avulla, eli tutun 110-hevosvoimaisen turbodieselin saa jatkossa myös automaattivaihteisena etuvetona. Nelivedon ja automaatin yhdistelmän myyntimäärä jää merkin laskelmissa niin pieneksi, että se ei sovi Dacian kustannustehokkaaseen ajatteluun. Muuhun Dacia-mallistoon verrattuna Duster tuntuu kulkevan omia polkujaan. Maasturin korkea alusta jää kuoppien kohdalla keinahtelemaan veltosti ja sama kumimainen pehmeys toistuu hallintalaitteissa. Suuren maavaran ansiosta Duster soveltuukin kaupungin sijaan paremmin mökkitielle. Turbodieselin ja EDC-kaksoiskytkinvaihteiston yhteiselo sujuu hyvin, moottorin voimavarojen ollessa riittävät ja vaihteiston aavistaessa pelin hengen. 10 newtonmetrin vääntötappiosta huolimatta yhdistelmän suoritusarvot ovat lähellä manuaalivaihteista versiota. Täydellisen pehmeästi laatikko ei kuitenkaan vaihda joka tilanteessa, ollen välillä kulmikas tekemisissään. Hetkisen ajasta irrallaan Sisustaltaan Duster on selvästi sisariaan jäljessä, sillä vanhemman tyylin ohjaamo tuntuu koostuvan ympäriinsä viskotuista napeista ja edellisen vuosikymmenen materiaaleista. Dacian pehmeät lättäistuimet ovat täälläkin kehnot, mutta ainakin ne osallistuvat alustan toimintaan. Erikoisesti myös automaatin vaihdekeppi on huono, sillä epämääräiset pykälät täytyy varmistaa kepin asennosta tai mittariston vaihdeilmaisimesta. Onneksi Laureate-varustelu tuo mukanaan lähes kaiken kaivattavan. Automaattimallin hinta asettuu maahantuojan arvion mukaan samaan nelivedon kanssa, eli 20 990 euroon. Lopulta Dacia Duster on kuin kumisaapas: lähes korvaamaton pikitien ulkopuolella, mutta kaupunkielämään löytyy parempia tarjokkaita jopa romanialaismerkin omasta mallistosta. Automaattista päällystakkia kaipaaville kerrottakoon, että Suomeen Dacia Duster dCi 110 EDC saapunee maalis-huhtikuussa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Duster dCi 110 S&S EDC Laureate Hinta alkaen 20 999 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 80 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4315 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2673 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1349 kg Euro NCAP 3 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa