22.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Amarok liikkuu nyt V6:n voimalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuutosmoottorin ansiosta Volkswagen Amarok on entistä sivistyneempi. Hyvää: Voimalinja, henkilöautomaisuus, työkalumaisuus. Huonoa: Valtion suhtautuminen lava-autoihin. Anteeksi, ei ollut tarkoitus provosoida. Kun Volkswagen Amarok lähti peilijään kiillottamista liikennevaloista kuin kesäkelissä, taisi naapurikaistalainen kuvitella minun haluavan kilpailla. Sellaisista aikeista ei toki ollut kyse. Neliveto, kahdeksanportainen automaatti ja väkivahva V6-dieselmoottori vain tekevät uudistuneesta Amarokista erittäin vaivattoman. Amarokia aiemmin liikuttaneen kaksilitraisen nelisylinterisen korvaaminen kolmelitraisella kuutoskoneella on poikkeuksellinen ratkaisu. Uutta voimanlähdettä tarjotaan maailmalla 160, 204 ja 225 hevosvoimaisina versioina, joista Suomeen on valittu kaksi tehokkaampaa. ZF:n vaihteiston ja miellyttävän 550 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta Amarok on leppoisa ajella. Täyskaasulla koeajettu 225 hevosvoimainen kiihtyy kiitettävän rivakasti. Koeajoauton nelivedosta huolehtii Audin varastosta lainattuun torsen-keskistauspyörästöön perustuva järjestelmä. Voimaa pitävämmälle akselille ohjaavan torsenin toiminta on tehokasta, ja ajokäytös ennakoitavaa. Lisäpitoa ääriolosuhteisiin joutuneelle tarjoaa taka-akselin kytkettävä lukko. Amarokista tulee tarjolle myös kytkettävällä nelivedolla varustettu malli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksityiskohdat henkilöautosta Moottorin kasvu yhdellä litralla ja kahdella sylinterillä ei ole muuntanut Amarokia juopoksi. Moottoritiepainotteisessa koeajossa kulutus pyöri yhdeksän litran tuntumassa, mutta verkkaisemmalla vauhdilla päässee maantiellä valmistajan ilmoittamaan 7,8 litraan sadalla kilometrillä. Kuutoskone sopii mainiosti sivistyneeseen lava-autoon. Amarokin ohjaamo ja mainio ajoasento on tuttu jokaiselle Volkswagenin henkilöautoja ajaneelle. Ohjauspyörän ja kosketusnäytön kaltaiset kohteet on lainattu suoraan henkilöautopuolelta, eikä työkalumaisuus paista edes kovimmista muoveista. Kiihdytyksiä säestää jalon moottorin murina, mutta maantiellä korviin kantautuu vain kitkarenkaiden vaimeaa jyrinää. Äänieristyksessä auttaa Amarokin rakenne, jossa kori lepää perinteisen rungon päällä. Laadukasta perinteikkyyttä Volkswagenin pyöräntuenta luottaa edessä päällekkäisiin kolmiotukivarsiin ja takana lehtijousitettuun jäykkään taka-akseliin. Saksalaisille pisteet koetellun ratkaisun valitsemisesta, eikä sinänsä vanhanaikainen tuenta ole mikään ongelma. Lava-autoja usein vaivaava nypytys kuormaamattomana esiintyy Amarokissa hyvin vaimeasti. Hulppeasta moottorista huolimatta edullisimman Amarok 3.0 TDI:n saa 46 0 44 eurolla. Tällöin kyse on toki kaksipaikkaisesta, joskin pitkästä Double Cab –korisesta, autosta. Takaistuimet valitsemalla Amarok muuttuu pakettiautosta kaksikäyttöautoksi, jolloin muiden lava-autojen tapaan autovero kohoaa rajusti. Valtio kuittaa 12 558 lisäeuroa, joten muutamia satasia alhaisemmasta verottomasta hinnasta huolimatta takapenkillinen Amarok maksaa 58 332 euroa. Jo perustasoinen Comfortline sisältää tyypillisten mukavuusvarusteiden lisäksi muun muassa vakionopeudensäätimen ja polttoainekäyttöisen lämmittimen. Kuusivuotiaasta perusrakenteesta huolimatta Amarok jaksaa miellyttää. Uuden kuutosmoottorin myötä yhdistelmä työkoneen- ja henkilöauton parhaita puolia on entistä ehompi, ja tuopa auto etäisesti mieleen jopa ikonisella G-sarjan Mercedes-Benzillä ajamisen. Kyse on ehkä hyötyajoneuvosta, mutta ei miellyttävyydestä mitään haittaakaan ole. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Amarok Highline 3.0 TDI 165kW Autom Hinta alkaen 46 044 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 681 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 165 kW (225 hv), 3000–4500 r/min Vääntö 550 Nm (1400–2750 r/min) Vääntö 550 Nm (1400–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 5254 mm, leveys 1954 mm, korkeus 1834 mm, akseliväli 3097 mm Muu tieto Vetomassa 3500 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe