29.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Amarok – Tyylitietoinen työjuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen veisteli Amarokin uusiksi ja tulos vakuuttaa. Hyvää: ulkonäkö, varustelu, ajo-omonaisuudet, maastokyky Huonoa: viisipaikkaisten mallien hinta Amarok kuuluu meikäläisten markkinoiden suosituimpiin lava-automaleihin, mutta ensimmäinen sukupolvi ehti olla markkinoilla turhankin pitkään. Vuonna 2010 julkaistu malli painetaan uuden sukupolven myötä unholaan, ja uudistus on tehnyt autolle hyvää.Volkswagen on tehnyt Amarokin yhteistyönä Fordin kanssa. Ranger ja Amarok jakavat pitkälle saman DNA:n, tekniikan, ulkomuodon ja ominaisuuksien suhteen, mutta aivan samaksi tuotteeksi kaksikkoa ei sovi niputtaa. Molemmat tehtaat ovat tuoneet mukaan omaleimaisia piirteitä.Heti ensimetreillä käy selväksi, että Amarok on aiempaa järeämpi työkalu. Akseliväli on venähtänyt 17 senttiä, ja pituuttakin on kasvettu kymmenen sentin verran. Lavalle on saatu leveyttä ja nyt pyöränkoteloiden väliin mahtuu eurolava, mikä lienee monelle kynnyskysymys hankintaa pohdittaessa.Koeajettu versio on varustettu 3-litraisella dieselmoottorilla, joka tuottaa mukavat 170 kW (240 hv) ja 600 Nm. Moottori on muhkea tapaus, ja tätä nykyä V6-moottoria tapaa Euroopassa harvakseltaan. Tarjolla on myös 2-litrainen ja nelisylinterinen versio, jonka voimantuotto on sekin riittävää. Rivinelosesta irtoaa 151 kW (205 hv) ja 500 Nm.Vaihteistoksi on tarjolla molempien moottorivaihtoehtojen kanssa 10-vaihteinen automaattiaski. Laatikko on tuttu Fordilta ja toimii hyvin yksiin myös Amarokin kohdalla. Moderni vaihdelaatikko tekee paljon, sillä pakuluokassa on usein tyydytty viiteen tai kuuteen portaaseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä vai kuusi sylinteriä? Ei suurempaa väliäEro nelos- ja kuutoskoneen välillä jää paperilla pieneksi, mutta kovin suuri se ei ole käytännössäkään. Ero alkaa näkyä vasta silloin kun ollaan vetokyvyn rajamailla. Koeajolla tarjoutui mahdollisuus testata V6-moottorin väkevyyttä trailerin kanssa.Yhdistelmän yhteispaino oli 2000 kilon paremmalla puolella ja Amarok ei ollut lastista moksiskaan. Itse asiassa jäykällä taka-akselilla varustettu auto tuntui painoa vetäessä mukavammalta kuin ilman lastia. Tämä kertoo paljon auton kantavuudesta ja luonteesta.Amarok on aina ollut kyvykäs auto maastossa, mutta tällä kertaa homma viedään astetta pidemmälle. Nelivetojärjestelmä toimi erityisen hyvin maastossa, ja pääsin viemään maastoiselle testilenkille koeajotapahtumassa ennen varsinaista koeajoa. Siellä Amarok osoitti potentiaalinsa paikoissa, joihin ilman ajokouluttajan kehotusta olisi tuskin tullut mentyä.Nelivetojärjestelmää on hiottu huolella ja automaattisessa 4A-tilassa voimaa jaetaan etuakselille 0–50 % välillä. Lähtökohtaisesti mennään siis takavedolla. Laatikosta löytyvät myös hidas alue, jolloin välityssuhde on 3.06.1.Yksi hienoimmista maastoajoa helpottavista varusteista on alamäkiavustin, jonka avulla auto pitää vauhdin jyrkissä alamäissä tasaisena. Sitä käyttämällä kuski voi keskittyä auton ohjaamiseen, sillä kärry itsessään huolehtii kaasun käytöstä. Järjestelmä rentouttaa ajamista jyrkissä alamäissä.Kaupunkiin, työmaalle tai maastoonAmarokista on tarjolla kolme erilaista versiota, joista perusvarusteltua edustaa Life. Hinnat alkaen -malli on sekin varsin kattavasti varusteltu, sillä pakettiin kuuluu 10” kosketusnäyttö, adaptiivinen vakionopeudensäädin, LED-valot ja parkkitutkat.Koeajettu Aventura on tyylitelty ja kaupunki-orientoituneempi tapaus. Varusteisiin kuuluu Harman & Kardonin äänentoisto, korinvärinen lavakaari, avaimeton käynnistys ja parempi infotainment-näyttö. Lisäksi mukaan pakettiin sisällytetään takatasauspyörästön mekaaninen lukko ja kookkaammat vanteet.Kovin merkittävää eroa Lifen ja Aventuran välillä ei ole, mutta toki kalliimpi versio tarjoaa suuremman digimittariston ja keskikonsolin näytön ja reippaasti lisää varusteita. Niihin kuuluvat mm. astinlaudat, Harman Kadon äänentoistojärjestelmän, LED-matriisivalot ja niin edelleen.Maastoisempi tapaus on nimeltään PanAmerican, jossa on astinlaudat ja All-terrain -renkaat. Lavalla on musta lavakaari, joka vie kokonaisuutta hieman roisimman näköiseen suuntaan, mutta teknisesti kyseessä on pitkälti samanlainen auto kuin kaksi edellistä, mutta ulkonäkö viittaa kadun ulkopuolelle.Vaikka kyseessä on työkalu ja maastossa näppärästi etenevä malli, on Amarok erittäin viihtyisä auto arkiajossa. Se on hiljainen, mukava ja suorituskykyinen automalli, jonka korkeasta ohjaamosta on helppo havainnoida ympärillä olevaa liikennettä.Uusi Amaok on pätevä kokonaisuus, joka miellyttää jo perusvarusteltuna mallina. Ongelmaksi muodostuu kotimaan autoverotus viisipaikkaisilla versioilla, sillä koeajettu V6-moottorilla varustettu Aventura maksaa veroineen yli 115 000 euroa. Autoveroa lätkäistään hankintahinnan päälle 45 000 euroa. Se on laillistettu ryöstö.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala Volkswagen Amarok Aventura 3.0 V6 TDI 177 kW 4Motion Hinta alkaen 115 225 € Moottori Dieselmoottori, V6, turboahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 177 kW (240 hv), 3250 r/min Vääntö 600 Nm (1750-2250 r/min) Vääntö 600 Nm (1750-2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,2 (yhd.) CO2-päästöt 266 g/km Mitat pituus 5350 mm, leveys 1910 mm, korkeus 1888 mm, akseliväli 3270 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?