29.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Amarok – Tyylitietoinen työjuhta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen veisteli Amarokin uusiksi ja tulos vakuuttaa. Hyvää: ulkonäkö, varustelu, ajo-omonaisuudet, maastokyky Huonoa: viisipaikkaisten mallien hinta Amarok kuuluu meikäläisten markkinoiden suosituimpiin lava-automaleihin, mutta ensimmäinen sukupolvi ehti olla markkinoilla turhankin pitkään. Vuonna 2010 julkaistu malli painetaan uuden sukupolven myötä unholaan, ja uudistus on tehnyt autolle hyvää.Volkswagen on tehnyt Amarokin yhteistyönä Fordin kanssa. Ranger ja Amarok jakavat pitkälle saman DNA:n, tekniikan, ulkomuodon ja ominaisuuksien suhteen, mutta aivan samaksi tuotteeksi kaksikkoa ei sovi niputtaa. Molemmat tehtaat ovat tuoneet mukaan omaleimaisia piirteitä.Heti ensimetreillä käy selväksi, että Amarok on aiempaa järeämpi työkalu. Akseliväli on venähtänyt 17 senttiä, ja pituuttakin on kasvettu kymmenen sentin verran. Lavalle on saatu leveyttä ja nyt pyöränkoteloiden väliin mahtuu eurolava, mikä lienee monelle kynnyskysymys hankintaa pohdittaessa.Koeajettu versio on varustettu 3-litraisella dieselmoottorilla, joka tuottaa mukavat 170 kW (240 hv) ja 600 Nm. Moottori on muhkea tapaus, ja tätä nykyä V6-moottoria tapaa Euroopassa harvakseltaan. Tarjolla on myös 2-litrainen ja nelisylinterinen versio, jonka voimantuotto on sekin riittävää. Rivinelosesta irtoaa 151 kW (205 hv) ja 500 Nm.Vaihteistoksi on tarjolla molempien moottorivaihtoehtojen kanssa 10-vaihteinen automaattiaski. Laatikko on tuttu Fordilta ja toimii hyvin yksiin myös Amarokin kohdalla. Moderni vaihdelaatikko tekee paljon, sillä pakuluokassa on usein tyydytty viiteen tai kuuteen portaaseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä vai kuusi sylinteriä? Ei suurempaa väliäEro nelos- ja kuutoskoneen välillä jää paperilla pieneksi, mutta kovin suuri se ei ole käytännössäkään. Ero alkaa näkyä vasta silloin kun ollaan vetokyvyn rajamailla. Koeajolla tarjoutui mahdollisuus testata V6-moottorin väkevyyttä trailerin kanssa.Yhdistelmän yhteispaino oli 2000 kilon paremmalla puolella ja Amarok ei ollut lastista moksiskaan. Itse asiassa jäykällä taka-akselilla varustettu auto tuntui painoa vetäessä mukavammalta kuin ilman lastia. Tämä kertoo paljon auton kantavuudesta ja luonteesta.Amarok on aina ollut kyvykäs auto maastossa, mutta tällä kertaa homma viedään astetta pidemmälle. Nelivetojärjestelmä toimi erityisen hyvin maastossa, ja pääsin viemään maastoiselle testilenkille koeajotapahtumassa ennen varsinaista koeajoa. Siellä Amarok osoitti potentiaalinsa paikoissa, joihin ilman ajokouluttajan kehotusta olisi tuskin tullut mentyä.Nelivetojärjestelmää on hiottu huolella ja automaattisessa 4A-tilassa voimaa jaetaan etuakselille 0–50 % välillä. Lähtökohtaisesti mennään siis takavedolla. Laatikosta löytyvät myös hidas alue, jolloin välityssuhde on 3.06.1.Yksi hienoimmista maastoajoa helpottavista varusteista on alamäkiavustin, jonka avulla auto pitää vauhdin jyrkissä alamäissä tasaisena. Sitä käyttämällä kuski voi keskittyä auton ohjaamiseen, sillä kärry itsessään huolehtii kaasun käytöstä. Järjestelmä rentouttaa ajamista jyrkissä alamäissä.Kaupunkiin, työmaalle tai maastoonAmarokista on tarjolla kolme erilaista versiota, joista perusvarusteltua edustaa Life. Hinnat alkaen -malli on sekin varsin kattavasti varusteltu, sillä pakettiin kuuluu 10” kosketusnäyttö, adaptiivinen vakionopeudensäädin, LED-valot ja parkkitutkat.Koeajettu Aventura on tyylitelty ja kaupunki-orientoituneempi tapaus. Varusteisiin kuuluu Harman & Kardonin äänentoisto, korinvärinen lavakaari, avaimeton käynnistys ja parempi infotainment-näyttö. Lisäksi mukaan pakettiin sisällytetään takatasauspyörästön mekaaninen lukko ja kookkaammat vanteet.Kovin merkittävää eroa Lifen ja Aventuran välillä ei ole, mutta toki kalliimpi versio tarjoaa suuremman digimittariston ja keskikonsolin näytön ja reippaasti lisää varusteita. Niihin kuuluvat mm. astinlaudat, Harman Kadon äänentoistojärjestelmän, LED-matriisivalot ja niin edelleen.Maastoisempi tapaus on nimeltään PanAmerican, jossa on astinlaudat ja All-terrain -renkaat. Lavalla on musta lavakaari, joka vie kokonaisuutta hieman roisimman näköiseen suuntaan, mutta teknisesti kyseessä on pitkälti samanlainen auto kuin kaksi edellistä, mutta ulkonäkö viittaa kadun ulkopuolelle.Vaikka kyseessä on työkalu ja maastossa näppärästi etenevä malli, on Amarok erittäin viihtyisä auto arkiajossa. Se on hiljainen, mukava ja suorituskykyinen automalli, jonka korkeasta ohjaamosta on helppo havainnoida ympärillä olevaa liikennettä.Uusi Amaok on pätevä kokonaisuus, joka miellyttää jo perusvarusteltuna mallina. Ongelmaksi muodostuu kotimaan autoverotus viisipaikkaisilla versioilla, sillä koeajettu V6-moottorilla varustettu Aventura maksaa veroineen yli 115 000 euroa. Autoveroa lätkäistään hankintahinnan päälle 45 000 euroa. Se on laillistettu ryöstö.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala Volkswagen Amarok Aventura 3.0 V6 TDI 177 kW 4Motion Hinta alkaen 115 225 € Moottori Dieselmoottori, V6, turboahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 177 kW (240 hv), 3250 r/min Vääntö 600 Nm (1750-2250 r/min) Vääntö 600 Nm (1750-2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,2 (yhd.) CO2-päästöt 266 g/km Mitat pituus 5350 mm, leveys 1910 mm, korkeus 1888 mm, akseliväli 3270 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti