11.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen e-Golf – vihdoinkin tavallinen sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimii sähköllä, silti Golf. Hyvää: Viimeistely, ajettavuus, kasvanut toimintamatka. Huonoa: Lataus voisi olla nopeampikin Resepti on nerokas: otetaan loistavaksi perheautoksi todettu Volkswagen Golf ja vaihdetaan polttomoottoritekniikka sähkövoimaan. Tuloksena on tavallinen ja konservatiivisen tyylikäs perheauto, joka liikkuu ilman ajonaikaisia päästöjä.Aiemmin Volkswagen e-Golfissa oli kuitenkin yksi ongelma: liian pieni akku, joka riitti kaunistelevissa mittauksissakin vain 190 kilometrin matkaan. Todellisessa ajotilanteessa ajoa kertyi satakunta kilometriä – hiottuun Golfiin moinen kilometriahdistus ei sopinut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuolet suurempi akkuVolkswagen tiedosti ongelman. Golfin malliuudistuksen kenties merkittävin muutos on e-Golfin akun kasvattaminen 24,2 kilowattitunnista 35,8 kilowattituntiin. Akku on edeltäjänsä kokoinen,kapasiteetin kasvu perustuu akkuteknologian kehittymiseen ja akkukennojen tehokkaampaan pakkaamiseen.Uudella akulla e-Golfin toimintamatkaksi luvataan virallisissa mittauksissa 300 kilometriä ja käytännössäkin noin 200.Ensikoeajolla ei ollut mahdollisuutta testata auton todellista kulutusta tai toimintamatkaa, mutta ainakin noin sata kilometriä pitkän varsin vapautuneesti ajetun lenkin jälkeen toimintamatkaa oli vielä noin puolet jäljellä.Golfin energiatehokkuutta parantaa lisävarusteena saatava ilmalämpöpumppu, joka hyödyntää tehoelektroniikan ja ulkoilman lämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Talvioloissa parhaan toimintamatkan saavuttaminen edellyttää auton esilämmitystä latausaseman sähköllä, joka onnistuu ajastamalla tai Car-Net –älypuhelinpalvelua hyödyntäen. Valitettavasti talvikäyttöä helpottavaa akun esilämmitystä e-Golf ei tarjoa. Parhaimmillaan uusi akku latautuu kohtuullisella 40 kilowatilla CCS-pikalatauksella. Tällöin akku latautuu 80 prosenttiin 45 minuutissa. Tavallinen Type 2 -latausasema ruokkii sähkövolkkaria vain 7,2 kilowatilla, jolloin samainen täyttö saavutetaan reilussa 4 tunnissa. Esimerkiksi kotilatausasemien käyttämä Type 2 -latausnopeus voisi olla korkeampikin, se helpottaisi muuten erinomaisen auton käytettävyyttä entisestään pikalatausasemien ulkopuolella..Yhä GolfSisätiloista e-Golfin erottaa fossiilisista lajitovereistaan somisteista. Sähköauto on vakiovarusteltu kattavasti: ajovalot toimivat ledeillä, tuulilasi on lämpiävää mallia ja kosketusnäyttö on kalleinta 9,2-tuumaista Discover Pro -tyyppiä – juuri sitä, jonka käyttöergonomiaa moitimme muun muassa puuttuvan äänenvoimakkuuden säätönupin takia.Auto käyttää navigaattoria opastaakseen kuljettajan kaasunkäyttöä esimerkiksi tulevaa risteystä varten.Uudistuksessa huipputeho on noussut 115 hevosvoimasta 136 yksikköön. Lukema ei kuulosta hurjalta, mutta e-Golf tuntuu samantehoista polttomoottoriautoa voimakkaammalta sähkömoottorin lavean toiminta-alueen ansiosta.Ajossa e-Golfin erottaa tavallisesta Golfista vain polttomoottorin äänimaailman puuttumisesta. Taajamanopeuksissa lähes ääneti liikkuva auto kykenee varoittamaan jalankulkijoita kaiutinäänellä kuljettajan niin halutessa. Painavahko akusto on asennettu Golfin koriin kardaanitunnelin ja polttoainetankin alueelle. Matalalla sijaitsevana sitä ei juuri huomaa auton kaarrekäyttäytymisessä, mutta alusta on aavistuksen polttomoottorimalleja jämäkämpi ja ohjaus hivenen elottomampi – se johtunee osaltaan ekorenkaista. Kyse on nyansseista, kaiken kaikkiaan e-Golf on ajettavuudeltaan erinomainen auto.Sähköautoa noin 40 000 euron hintaluokasta etsivälle 42 282 eurosta alkava Volkswagen e-Golf tarjoaa erittäin kiinnostavan vaihtoehdon. Pidemmän toimintamatkan ansiosta se on varteenotettava vaihtoehto myös bensiinimallista kiinnostuneelle, mikäli noin 200 kilometrin toimintamatka sopii arkirutiineihin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen e-Golf 100 kW Hinta alkaen 42 282 € Moottori Sähkömoottori, 35,8 kWh litiumioni-akku, etuveto, 1-vaihteinen automaattivaihteisto Teho 100 kW (136 hv), 3000–12000 r/min Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Akku 35,8 kWh litiumioniakku Toimintamatka 300 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4270 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2629 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 2 vuotta, akkujen takuu 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous