22.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Pröystäilemättä huipulla – Volkswagen Passat Variant Alltrack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmallia korkeampi, tehokkaampi ja varustellumpi Volkswagen Passat Alltrack palvelee käyttötarkoitustaan erinomaisesti, eikä aiheuta turhaa naapurikateutta – kunhan hinnan pitää visusti omana tietonaan. Hyvää: toimiva kokonaisuus, ei yritä olla mitään liikaa. Huonoa: hinta, vaihteisto taajamassa. Volkswagen Passat mielletään ylemmässä keskiluokassa kohtuuhintaiseksi perusautoksi. Löytyyhän VW-konsernilta samaan luokkaan premium-vastine Audi-brändin alla, eikä samoista asiakkaista kilpailevia malleja kannata liiaksi asti tehdä. Volkswagen Passat Alltrack on kuitenkin jo lähtöhinnaltaan yli 50 000 euron arvoinen, ja koeajettu tehokkain bensiinimalli starttaa jo reilusta 60 tuhannesta.Kaksilitraisella TSI-bensiinimoottorilla ja DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla farkku-Passatin saa R-line -varustein jo 46 000 eurolla, ja edullisimmillaan Passat Variantin voi ostaa 148 hv:n tehoisella moottorilla alle 35 000 euron hintaan. Mitä tämä jopa kymmenien tuhansien eurojen, eli edullisen uuden henkilöauton, suuruinen hintaero sitten tuo lisää Passatiin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovaa ja korkealtaVastaus löytyy neljästä elementistä: maavarasta, nelivedosta, varusteista ja suorituskyvystä. Alltrack on valmistajansa mukaan 27,5 millimetriä normaalia Passatia korkeampi. Puskurit ja helmat on vuorattu muovilla muun muassa kiveniskemien eliminoimiseksi, ja 4Motion-neliveto lisää veto- ja etenemiskykyä. Yksi tärkeimmistä mausteista on tietenkin 272-hevosvoimainen moottori. Lukema kuulostaa mukavalta, mutta nykyisen hybridiaallon myötä uusien autojen noin 300 hevosvoiman teholukemista ei jaksa enää edes innostua, ennen kuin tehon tunteen on käytännössä kokenut.Ei häpeä katumaastureilleAlltrackin maavara on farmariautoksi hyvää tasoa, ja reilulla 17 senttimetrillä se on vain pari senttiä pienempi kuin suosikki-SUV Nissan Qashqaissa. Ainakaan etenemiskyvyn vuoksi katsetta ei siis tarvitse suunnata katumaastureihin.Ajossa Passat Alltrack tuntuu… Passatilta. Autoon on helppo tottua, ja se on hiljainen sekä luonteva ajettava. Korotettu alusta on erittäin miellyttävä: niin routamontut, lumipolanteet kuin hidastetöyssytkin ylittyvät vaivattomasti keinahdellen. Lisävarusteina saatavat aktiiviset turvallisuusvarusteetkaan eivät ilmoita olemassaolostaan, vaan puuttuvat ajamiseen tarvittaessa erittäin pehmeästi. Huomio kiinnittyy ainoastaan hieman jähmeään tietoviihdejärjestelmään ja risteyksissä hermoja syövään moottorin sammutusautomatiikan sekä DSG-vaihteiston nihkeään yhteistoimintaan.Kun 272 hevosvoimasta ja nelivedosta haluaa hieman nauttia lumisilla paikoilla, paljastuu, ettei autoa ole tehoista huolimatta rakennettu sporttihirmuksi. Pehmeän alustan vuoksi tunto auton käyttäytymiseen katoaa melko nopeasti, ja nelivetokin on selvästi suunniteltu enemmän etenemiskykyä kuin hauskanpitoa varten. Pakoäänet ovat miellyttävät, mutta eivät varmasti herätä naapurustoa yötöistä kotiin madeltaessa.Hintansa väärti?Takaisin alun kysymykseen: mitä hurja hintaero Passatin perusmalliin verrattuna antaa, ja kenen mieltymyksiin Alltrack voisi sopia?Passat Alltrack laajalla varustetarjonnallaan on oikeastaan melkoisen hienostunut auto, vaikkei se autotiedottomassa naapurissa herätä kateutta vastaavanlaisen premium-auton tavoin. Juuri tässä piileekin mallin hienous: pehmeää kyytiä, varusteita ja tehoa aivan tavanomaisissa kuorissa.Etenkin huonoja teitä koluavalle, kärryä vetävälle ja mahdollisesti helpohkossa maastossakin liikkuvalle Passat Alltrack voikin olla oikea auto, jos ei anna hinnan haitata.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Passat Variant Alltrack 2.0 TSI 4Motion Hinta alkaen 60 307 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 908 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 200 kW (272 hv) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–5400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 193 g/km Mitat pituus 4780 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1537 mm, akseliväli 2788 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla