15.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volvo S60 Polestar Engineered kulkee kiihkeästi, mutta voisi olla vieläkin sporttisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo S60 Polestar-virityspaketilla on ripeä muttei räyheä. Hyvää: käyttökelpoisuus, suorituskyky, matkustusmukavuus urheilulliseksi malliksi. Huonoa: ei aivan lunasta sporttiodotuksia. Keltaiset, Brembon levyjen päälle asettuvat jarrusatulat ja saman sävyiset turvavyöt: niillä Volvo S60 Polestar Engineered erottuu selvimmin kesymmistä virkaveljistään. Kyse on ruotsalaisvalmistajan ruudikkaimmasta mallista, joka – vanhemmat sportti-Volvot muistaen – voisi olla visuaalisesti paremminkin tunnistettavissa, niin sisältä kuin ulkoakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tukevuutta perusohjauksella Onneksi alusta on tavallista tukevampi. Osa-ansio kuuluu varustukseen kuuluville moottoritilan poikittaistuelle ja manuaalisesti säädettäville Öhlinsin iskunvaimentimille, joiden toimintaa ruodimme yksityiskohtaisesti vastaavan XC60 Polestar Engineered -mallin koeajossa. Vaimentimien maltillisellakin asetuksella S60 ottaa kaarteet kuin kiskoilla, eivätkä kumit valita ylimääräisiä. Silti S60 Polestar on loppujen lopuksi omimmillaan ripeässä matka-ajossa. Tätä faktaa puoltaa etenkin ohjaus, joka on urheilulliseen käyttöön hieman keinotekoinen – lievää vetelyä sentään esiintyy urissa. Myös auton omamassa, ilmoitetut 2 060 kilogrammaa, leikkaa siivet ylimääräiseltä hurvittelulta. Sitkeyttä asetuksilla Ulkonäön luoma mielikuva miedosta viritysasteesta pätee voimalinjaankin, sillä tavalliseen T8-versioon verrattuna Polestar-voimanlisäys tarkoittaa polttomoottorissa 15 hv:n ja 30 Nm:n ekstroja, jotka prosentuaalisesti hukkuvat päälle neljänsadan hepan kokonaistehoon. Yhtä kaikki, S60 kulkee tietysti urheiluauton lailla. Koeajoyksilö ei tosin kiihtynyt mittauksissamme lähellekään ilmoitettuja lukemia, mutta seisovan satasen 5,4 sekuntia ei myöskään ole lainkaan häpeiltävä. Tämä saavutettiin Polestar-ajotilassa; Hybrid-moodissa kiihtyvyydestä katosi mitätön sekunnin kymmenys. Merkille pantavaa on se, että Polestar-ajotila tuottaa merkittävästi paremman vetositkeyden – silloin kun kaasupoljinta ei paineta aivan pohjaan eikä vaihteisto pykällä alaspäin, meno on mittaustemme perusteella selvästi virkeämpää kuin Hybrid-tilassa. 0–180 km/h, ja se siitä Viimeistään kiihtyvyys kaikkoaa Volvon uuteen huippunopeuteen, joka on koko mallistossa nyt 180 kilometriä tunnissa. Ainakaan Saksassa Polestar-tehoilla ei siis pääse ylen määrin mässäilemään – Suomessa puute on olematon, ehkä avarampia rataolosuhteita lukuun ottamatta. S60 Polestar Engineered ei siis sittenkään ole mikään supersportti, vaan piristetty painos tavallisesta ja jo valmiiksi urheiluhenkisestä S60-sedanista. Miltähän Volvon sisarbrändin Polestarin varsinaiset mallit tuntuisivat? Sitä pitää edelleenkin meidän markkinoillamme odottaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo S60 T8 AWD Business Polestar Engineered aut. Hinta alkaen 65 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 724 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 65 kW (87 hv). Teho 233 kW (318 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 430 Nm (4500 r/min) Vääntö 430 Nm (4500 r/min) Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 298 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,1 (yhd.) CO2-päästöt 48 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe