19.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 Recharge Twin – Nelivetoista suorituskykyä kompaktissa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 on saatavilla sekä hybridinä että täyssähköversiona. Täyssähköversion nelivetoinen malli tarjoaa huimaa suorituskykyä kompaktissa paketissa. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, infotainmentin käyttöliittymä. Huonoa: yhden polkimen ajon kytkentä, ohjausavustimen toiminta, pieni tavaratila. Talvi tulee ja neliveto olisi autossa kiva. Mielellään vielä täyssähköisellä voimalinjalla nykytrendin mukaisesti. Volvo XC40 Rechargen kahdella sähkömoottorilla varustettu versio sopii hyvin tähän toiveeseen. Nelivedon lisäksi Volvossa ei myöskään kitsastella tehossa, sillä se haastaa jo lähes tehokkaista sähköautoistaan tunnetun Teslan ja sen Model Y -mallin.Volvo XC40 on tuttu auto jo vuodesta 2017. Kevythybridin ja hybridin lisäksi se on saatavilla täyssähköisenä etuvetoisena ja nelivetoisena versiona. Jos haluaa koreaa viistokattoa, niin sisarmalli C40-sähköauto vastaa myös etuvetoisena sekä nelivetoisena siihen tarpeeseen.XC40 on siinä mielessä kuitenkin varteenotettavampi vaihtoehto, että sen kattolinja ei syö pääntilaa takana eikä tavaratilaa, jos sitä joskus tulee kuormattua takalasin alareunaa myöten tai jopa sen yli. Tavaratila ei silti ole peruskoossa XC40-mallissa sen suurempi kuin C40:ssäkään, vain reilu 400 litraa. Auton keultalta löytyy toinen 31 litran vetoinen tavaratila. Muuten XC40-malli on varsin kompakti, mutta korin muotonsa ansiosta juuri hieman monikäyttöisempi kuin C40.Ulkonäössä ja tyylikkyydessä XC40 ei häviä juurikaan C40-mallille, XC40 edustaa tyylikästä skandinaavista muotoilua, niinkuin Volvot aina. Koeajoauton Bright Dusk -väri on tyylikäs ja musta katto tuo siihen kivasti kontrastia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRipeästi nelivedollaMitä tulee auton aiemmin mainittuun voimalinjaan niin sen kaksi sähkömoottoria, jotka on sijoitettu etu- ja taka-akseleille, antavat tehoa yhteensä peräti 300 kilowattia (408 hv). Vääntömomentti on makoisat 660 newtonmetriä, joten tällä Volvolla ei jää jalkoihin. Volvo ilmoittaa auton kiihtyvyydeksi 4,9 sekuntia nollasta sataan eikä se jää huomaamatta, kun autolla tekee täyden kiihdytyksen.Auto sopii vahvojen tehojensa ja nelivetonsa puolesta erittäin hyvin myös vetohommiin, jarrullisen perävaunun saa kytkeä perään aina 1800 kiloon saakka.Sähköä nelivetoinen versio syö hieman enemmän kuin etuvetoinen versio, sitä kuluu pari kilowattituntia per sata kilometriä enemmän.Ajettavuus autossa on tuttua Volvoa, kuljettajan paikalla on kaikin puolin mukava istua. Istuimet ovat mukavat ja ohjaustuntuma hyvä, varsinkin säädettynä vasteeltaan jäykemmäksi. Se onnistuu Volvon infotainmentin valikoista.Nämäkin ovat osittain makukysymyksiä, mutta Volvo on mukavampi ajaa, kun kytkee ärhäkän ohjausavustimen pois päältä ja säätää auton valikoista myös One pedal drive -asetuksen pois päältä. Volvon moottorijarrutus One pedal drive -asetuksella on hyvin voimakas ja varsinkin kaupunkiajossa se tekee autolla ajamisesta töksähtelevää. Volvosta tähän asetukseen löytyy vain on- tai off-asento, joten luontevampaa on ajaa kahta poljinta eli jarrua ja kaasua käyttäen. Tämä sama koskee myös coupe-kattoista C40-sähköautoversiota.Tyylikäs villakangasverhoiluSisätilat ovat Volvossa tyylikkäät ja konstailemattomat, kuten aina. Erityismaininnan ansaitsee koeajoautoon valitut istuinmateriaalit, ne ovat villakangasta. Istuinmateriaalina käytetty Fog Melange -niminen villakangas on ekologinen, miellyttävä ja todella tyylikäs, myös poikkeava ratkaisu. Mutta kuinka se sietää likaa ja millainen se on puhdistaa, on toinen juttu.Harmaa miellyttävä villakangasverhoilu istuimissa yhdistettynä muuten mustaan ja täysin nahattomaan sisustaan sekä Volvon taustavalaistuun Topography-koristeihin ovissa ja kojelaudassa antavat autolle todella tyylikkään viimeistelyn ja miellyttävän sekä rauhallisen ilmeen. Tämä täytyy kokea, niin hyvältä se näyttää ja tuntuu.Kyseistä istuinverhoilua ei ole kuitenkaan saatavilla Volvo XC40 Recharge -mallin perusvarustetasoon. Villakangasverhoilu tulee valittavaksi kun valitsee toiseksi korkeimman varustetason eli Coren. Volvo XC40 Rechargen varustetasot menevät muutenkin niin, että jos haluat XC40-mallin etuvetoisena sähköautona, tällöin on saatavilla perusvarustetaso Core. Hinta on 49900 euroa.Jos auton taas haluaa koeajetun kaltaisena nelivetoisena versiona, varustevaihtoehdoksi täytyy valita vähintään Plus-taso. Tällöin auton alkaen hinta on 58950 euroa. Koeajettu nelivetoinen XC40 Recharge oli varustetasoltaan korkein mahdollinen Ultimate, jolloin hinta on 61700 euroa.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo XC40 Recharge Twin Ultimate Hinta alkaen 58 950 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 700 € Moottori Sähköauto, neliveto. Edessä 150 kW (204 hv), takana 150 kW (204 hv). Teho 300 kW (408 hv), 350–13900 r/min Vääntö 660 Nm Vääntö 660 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 78,0 / 75,0 kWh. Toimintamatka 433 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 20,7 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4440 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1647 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 419–1295, 31 l etutavaratila l Omamassa: 2185 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”