6.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-07 – vain heikkoudet puuttuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän vuoden ikään ehtinyt Yamaha MT-07 -malli kokee nyt ensimmäisen uudistuksensa. Hyvää: ajoasento, moottorin ominaisuudet, hinta. Huonoa: mittaristo alhaalla näkökentän alapuolella. Yamahan MT-nakumalliston osuus merkin kokonaismyynnistä on 51 prosenttia ja ylivoimaisesti suosituin MT-malli on keskikokoinen MT-07.Aiemmin ulkomuoto muistutti enemmän pienempää MT-03-mallia, kun taas uudistuksen jälkeen kulmikkaampi muotoilu on lähempänä isompaa MT-09-mallia. Kymmenen milliä lyhyempi tankki jättää kuljettajalle enemmän tilaa ja uudelleen muotoiltu satula parantaa istuinmukavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeho yllättääKaksisylinterinen CP2-rivimoottori on aina saanut kehuja sekä käyttöominaisuuksistaan että taloudellisuudestaan, joten sitä ei ole muutettu. Moottori vastaa 75 hevosvoiman huipputeho huomioiden todella ärhäkästi kaasukahvan liikkeisiin.Veto on puhdasta 2 000 kierroksesta alkaen ja 3 000 kierroksesta ylöspäin voimaa on tarjolla niin, että takapuolidynon mukaan tuntuu kuin tehoa olisi selvästi enemmän. Moottoriteho on mahdollista jälleenmyyjän luona kuristaa A2-ajokortin 35 kilowatin lukemaan.Edeltävän mallin jousitusta moitittiin löysäksi, joten sekä etu- että takajousituksen vaimennuksia on muutettu jämäkämmiksi ja taakse on lisätty esijännityksen säädön rinnalle myös paluuvaimennuksen säätö.Takajousitus on muutosten jälkeen selvästi kantavampi, mikä tuntuu erityisesti parantuneina ajo-ominaisuuksina suurissa nopeuksissa. Jäykemmistä asetuksista huolimatta jousituksen pintaherkkyys on yhä tallella.Kohtuuhintainen peruspyöräJousitusmuutoksia seuraten ensiasennusrengas on vaihdettu Michelinistä jäykempään Bridgestone BT023:een. Suurissa nopeuksissa renkaat toimivat paremmin, mutta kostealla ja viileällä alustalla uusi rengas on liukkaampi.Lukkiutumattomat jarrut ovat kuljettajan apuna mutta muuta kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa ei ole. Tämä on tietoinen valinta, kun on haluttu tehdä kohtuuhintainen peruspyörä.Yamahan vahvuutena on se, että perusominaisuudet pyörässä ovat erittäin hyvin kohdallaan. Ajoasento sopii erikokoisille kuljettajille, jousitus ja jarrut ovat yllätyksettömät ja moottorin käyttöalue on laaja. Suurin puute onkin heikkouksien puuttuminen.Asiakkaiden tärkeimmät syyt MT-07:n valintaan ovat ulkonäkö, käsiteltävyys ja suorituskyky. Neljäntenä voidaan mainita hinta, sillä alle 9 000 euron hintaluokassa ei yhtä monipuolisia ja hauskoja vaihtoehtoja ruuhkaksi asti ole.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Yamaha MT-07 Hinta alkaen 8 998 € Moottori Bensiinimoottori 689 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 55 kW (75 hv), 9000 r/min Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 805 mm, paino tankattuna 182 kg, akseliväli 1 400 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 180/55ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää