7.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha XMAX 300 vie minihinnalla maxiluokkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XMAX 300 on ulkomitoiltaan ja ominaisuuksiltaan täysverinen maxiskootteri, vaikka hinta on vain puolet tehokkaamman TMAXin hinnasta. Hyvää: hinta, ajo-ominaisuudet, käytön helppous, tavarankuljetuskapasiteetti. Huonoa: alhainen kantavuus. Helppokäyttöisyys, ketteryys ja tavarankuljetuskapasiteetti ovat ominaisuuksia, joiden perusteella maxiskootteri hankitaan. Yamahan XMAX 300 -mallissa ne kaikki ovat kohdallaan, ja ominaisuuksien ja hinnan suhde edustaa skootterimaailman huippua. Yhtenä selityksenä edulliselle hinnalle on verotus, sillä pienemmän moottorin ansiosta 300-kuutioisen verokohtelu on selvästi hellempää kuin isolla TMAXilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveys parantaa suorituskykyäYksisylinterisestä 300-kuutioisesta moottorista huolimatta XMAX 300 on ulkonäöltään lähes identtinen malliston lippulaivan TMAXin kanssa. Onneksi painoa on sentään lähes 40 kiloa vähemmän, ja 179 kilon paino tankattuna onkin luokkansa parhaimmistoa. Keveys tuo ketteryyttä ajamiseen, ja parantaa samalla suorituskykyä.Istuin on muotoiltu voimakkaasti niin, että kuljettajalle on sekä mukava syvennys istuimessa että kunnon tuki takana. Jalkatilan etuosan muotoilu vaikuttaa ensin siltä, että tavoitteena on ollut pohkeiden maksimaalinen venytys. Muotoilussa on kuitenkin taidettu painottaa sitä, että suuri osa eteläeurooppalaisista (nais-)kuljettajista ajanee skootterilla korkokengät jaloissaan.Ohjaamo ojennuksessaHallintalaitteet ovat selkeät ja niiden toiminta loogista. Ohjaustangon katkaisimien muotoilu on jopa selvästi tyylikkäämpää ja toimivampaa kuin moottoripyörissä keskimäärin. Pyöreät, isokokoiset mittarit ovat selkeälukuiset, joskaan automaattivaihteiston yhteydessä ei juurikaan ole käyttöä kierroslukumittarille. Tuulilasi suojaa hyvin kuljettajaa. Avaimeton käyttöjärjestelmä viimeistelee laadukkaan vaikutelman. Etukatteen suojassa on kaksi tarvikelokeroa, joista toisessa on latauspistoke. Satulan lukitus aukeaa sähköisesti nappia painamalla, ja alta paljastuu hulppean kokoinen kaksi umpikypärää vetävä tavaratila.28-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky ei ole häikäisevä, mutta laitteen keveyden ansiosta täysin riittävä. Kiihtyvyys vastaa keskimääräistä henkilöautotasoa.Äärimmäistä suorituskykyä tärkeämpää ovat kuitenkin ketterät ajo-ominaisuudet kaupunkisukkuloinnissa. Kun vielä polttoainekulutuskin jää koeajon perusteella lähelle ilmoitettua 3,2 litran lukemaa, pysyvät käyttökulutkin kurissa. Miinuspuolelle kirjataan alhainen 161 kilon kantavuus: se ylittyy matkustajan kanssa liian helposti, erityisesti jos satulan alla sijaitsevassa tavarasäiliössäkin kulkee kuormaa mukana.Jos etsinnässä on ketterä kulkuväline kohtuullisella tavarankuljetuskapasiteetilla, XMAX 300 tarjoaa edullisen ja monipuolisen vaihtoehdon tyylikkäällä viimeistelyllä kuorrutettuna.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Yamaha XMAX 300 Hinta alkaen 7 354 € Moottori Bensiinimoottori 292 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, keskipakokytkin, automaattivaihteisto, hihnaveto. Teho 20,4 kW (27,7 hv), 7250 r/min Vääntö 29 Nm (5750 r/min) Vääntö 29 Nm (5750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 795 mm, paino tankattuna 179 kg, akseliväli 1 540 mm, tankin tilavuus 13 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-15, takana 140/70-14. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa