30.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: yllätyksetön paketti – Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu automalli ja tuttu moottori eivät yllätä, mutta kokonaisuus jättää hiukan kylmäksi. Hyvää: tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: ei sittenkään niin sähäkkä. Seat Arona on espanjalaisvalmistajan pienin katumaasturi, joka käytännössä nostaa Ibizan menestysainekset hiukan korkeammalle. Useimmiten Aronan keulalla on nähty jokin versio VW-ryhmän tutusta 1,0-litraisesta kolmisylinterisestä TSI-moottorista. Nyt vuorossa on kuitenkin muun muassa Golfista tuttu 1,5-litrainen TSI EVO 150 hevosvoiman versiona.Moottorin ominaisuuksiin kuuluu kyky lepuuttaa kahta sylinteriä normaaliajossa kuorman mukaan. Käytännössä lepuutus sujuu ilman värinöitä tai jahkailua, vain mittaristonäytön kavaltaessa bensiinimoottorin säästötalkoot. Kompaktin Aronan kohdalla osakuormalla ajetaankin sangen usein.1.5 TSI EVO:n yhteydessä on saatavilla vain FR-varustetaso. Seatille tuttuun tyyliin FR-varustelu korostaa merkille ominaisia urheilullisia puolia. Sininen Arona keulamaskeineen ja kulmikkaine yksityiskohtineen onkin sähäkkä ilmestys. Raidoilla varustetut etuistuimet ovat nekin saaneet enemmän muotoa.Valitettavasti urheilullisuus jää lähinnä mielikuvien tasolle, sillä edes pirteä 150 hevosvoiman voimanlähde ja hyvä manuaalivaihteisto eivät tee autosta erityisen urheilullista ajettavaa. Crossoverin alusta ei tarjoa elämyksiä ajettavuuden saralla. Alkutalven keleissä kokonaisuus kaipaisi lähinnä nelivetoa, mutta sitä ei Aronaan ole tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuten tuttuMuilta osin Seat Arona on tuttu tapaus. Varusteita saa sekä varustetasolla että lisävarustelistalta runsaasti, joskin hinta saattaa kohota jo kookkaamman Atecan luokkaan. Mittaristossa oleva mustavalkoinen monitoiminäyttö tuntuu siinä vaiheessa jo hiukan retroilulta, mutta haliintalaitteiden ryhmittely ja toiminta on VW-ryhmälle tyypillisen selkeää ja mutkatonta.Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka toimii suoraviivaisen selkeästi, unohtamatta erillistä volanumiskaa. Valitettavasti lisävarusteinen Beats Audio -äänijärjestelmä saa hamuamaan ääntä lähinnä pienemmälle. Lisävaruste-eurot kannattaa kohdistaa poppien sijaan vaikkapa ajovalojen ledipakettiin tai mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.Kompaktiin kokoonsa nähden Arona ilahduttaa tiloilla, sillä pystyn istuma-asennon ansiosta takaistuimetkin ovat käyttökelpoiset. FR-varustelussa myös takaistuimet ovat saaneet hiukan väri-ilmettä pimeiden aamujen piristykseksi. Tavaratilaa on auton mittoihin nähden mainiot 400 litraa.Ajossa Arona on yllätyksettömän mutkaton ajettava kaupungissa ja maantiellä, voimavarojen riittäessä hyvin myös moottoritienopeuksiin. Jousitusta voi luonnehtia seatmaisen pintakovaksi.Paras vasta edessäSeat Aronan kannalta mielenkiintoisin malliversio on odotettu 1.0 TGI -kaasumoottori, jota lupaillaan hinnastossa tämän vuoden maaliskuulle.Toinen mielenkiintoinen optio olisi 1,5-litraisen TSI EVO:n 130 hevosvoiman versio, joka osaa tarvittaessa lepuuttaa myös koko moottoria. Teho riittäisi kompaktiin Aronan enemmän kuin riittävästi ja samalla voisi kokeilla miten taloudellisesti Golfia selvästi kompaktimpi crossover kulkisi. Volkswagen-puolella BlueMotioniksi brändätty talousihme tosin vaatisi Seatilta jotain muuta kuin sportti-imagoa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Hinta alkaen 23 866 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 787 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) / WLTP-kulutus 5,6–6,3 (yhd.) CO2-päästöt 126–143 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 610 kg Muu tieto Koeajetun yksilön hinta NEDC-mittaustavalla (CO2 115 g/km). Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa