30.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: yllätyksetön paketti – Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu automalli ja tuttu moottori eivät yllätä, mutta kokonaisuus jättää hiukan kylmäksi. Hyvää: tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: ei sittenkään niin sähäkkä. Seat Arona on espanjalaisvalmistajan pienin katumaasturi, joka käytännössä nostaa Ibizan menestysainekset hiukan korkeammalle. Useimmiten Aronan keulalla on nähty jokin versio VW-ryhmän tutusta 1,0-litraisesta kolmisylinterisestä TSI-moottorista. Nyt vuorossa on kuitenkin muun muassa Golfista tuttu 1,5-litrainen TSI EVO 150 hevosvoiman versiona.Moottorin ominaisuuksiin kuuluu kyky lepuuttaa kahta sylinteriä normaaliajossa kuorman mukaan. Käytännössä lepuutus sujuu ilman värinöitä tai jahkailua, vain mittaristonäytön kavaltaessa bensiinimoottorin säästötalkoot. Kompaktin Aronan kohdalla osakuormalla ajetaankin sangen usein.1.5 TSI EVO:n yhteydessä on saatavilla vain FR-varustetaso. Seatille tuttuun tyyliin FR-varustelu korostaa merkille ominaisia urheilullisia puolia. Sininen Arona keulamaskeineen ja kulmikkaine yksityiskohtineen onkin sähäkkä ilmestys. Raidoilla varustetut etuistuimet ovat nekin saaneet enemmän muotoa.Valitettavasti urheilullisuus jää lähinnä mielikuvien tasolle, sillä edes pirteä 150 hevosvoiman voimanlähde ja hyvä manuaalivaihteisto eivät tee autosta erityisen urheilullista ajettavaa. Crossoverin alusta ei tarjoa elämyksiä ajettavuuden saralla. Alkutalven keleissä kokonaisuus kaipaisi lähinnä nelivetoa, mutta sitä ei Aronaan ole tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuten tuttuMuilta osin Seat Arona on tuttu tapaus. Varusteita saa sekä varustetasolla että lisävarustelistalta runsaasti, joskin hinta saattaa kohota jo kookkaamman Atecan luokkaan. Mittaristossa oleva mustavalkoinen monitoiminäyttö tuntuu siinä vaiheessa jo hiukan retroilulta, mutta haliintalaitteiden ryhmittely ja toiminta on VW-ryhmälle tyypillisen selkeää ja mutkatonta.Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka toimii suoraviivaisen selkeästi, unohtamatta erillistä volanumiskaa. Valitettavasti lisävarusteinen Beats Audio -äänijärjestelmä saa hamuamaan ääntä lähinnä pienemmälle. Lisävaruste-eurot kannattaa kohdistaa poppien sijaan vaikkapa ajovalojen ledipakettiin tai mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.Kompaktiin kokoonsa nähden Arona ilahduttaa tiloilla, sillä pystyn istuma-asennon ansiosta takaistuimetkin ovat käyttökelpoiset. FR-varustelussa myös takaistuimet ovat saaneet hiukan väri-ilmettä pimeiden aamujen piristykseksi. Tavaratilaa on auton mittoihin nähden mainiot 400 litraa.Ajossa Arona on yllätyksettömän mutkaton ajettava kaupungissa ja maantiellä, voimavarojen riittäessä hyvin myös moottoritienopeuksiin. Jousitusta voi luonnehtia seatmaisen pintakovaksi.Paras vasta edessäSeat Aronan kannalta mielenkiintoisin malliversio on odotettu 1.0 TGI -kaasumoottori, jota lupaillaan hinnastossa tämän vuoden maaliskuulle.Toinen mielenkiintoinen optio olisi 1,5-litraisen TSI EVO:n 130 hevosvoiman versio, joka osaa tarvittaessa lepuuttaa myös koko moottoria. Teho riittäisi kompaktiin Aronan enemmän kuin riittävästi ja samalla voisi kokeilla miten taloudellisesti Golfia selvästi kompaktimpi crossover kulkisi. Volkswagen-puolella BlueMotioniksi brändätty talousihme tosin vaatisi Seatilta jotain muuta kuin sportti-imagoa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Hinta alkaen 23 866 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 787 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) / WLTP-kulutus 5,6–6,3 (yhd.) CO2-päästöt 126–143 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 610 kg Muu tieto Koeajetun yksilön hinta NEDC-mittaustavalla (CO2 115 g/km). Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan