30.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: yllätyksetön paketti – Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu automalli ja tuttu moottori eivät yllätä, mutta kokonaisuus jättää hiukan kylmäksi. Hyvää: tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: ei sittenkään niin sähäkkä. Seat Arona on espanjalaisvalmistajan pienin katumaasturi, joka käytännössä nostaa Ibizan menestysainekset hiukan korkeammalle. Useimmiten Aronan keulalla on nähty jokin versio VW-ryhmän tutusta 1,0-litraisesta kolmisylinterisestä TSI-moottorista. Nyt vuorossa on kuitenkin muun muassa Golfista tuttu 1,5-litrainen TSI EVO 150 hevosvoiman versiona.Moottorin ominaisuuksiin kuuluu kyky lepuuttaa kahta sylinteriä normaaliajossa kuorman mukaan. Käytännössä lepuutus sujuu ilman värinöitä tai jahkailua, vain mittaristonäytön kavaltaessa bensiinimoottorin säästötalkoot. Kompaktin Aronan kohdalla osakuormalla ajetaankin sangen usein.1.5 TSI EVO:n yhteydessä on saatavilla vain FR-varustetaso. Seatille tuttuun tyyliin FR-varustelu korostaa merkille ominaisia urheilullisia puolia. Sininen Arona keulamaskeineen ja kulmikkaine yksityiskohtineen onkin sähäkkä ilmestys. Raidoilla varustetut etuistuimet ovat nekin saaneet enemmän muotoa.Valitettavasti urheilullisuus jää lähinnä mielikuvien tasolle, sillä edes pirteä 150 hevosvoiman voimanlähde ja hyvä manuaalivaihteisto eivät tee autosta erityisen urheilullista ajettavaa. Crossoverin alusta ei tarjoa elämyksiä ajettavuuden saralla. Alkutalven keleissä kokonaisuus kaipaisi lähinnä nelivetoa, mutta sitä ei Aronaan ole tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuten tuttuMuilta osin Seat Arona on tuttu tapaus. Varusteita saa sekä varustetasolla että lisävarustelistalta runsaasti, joskin hinta saattaa kohota jo kookkaamman Atecan luokkaan. Mittaristossa oleva mustavalkoinen monitoiminäyttö tuntuu siinä vaiheessa jo hiukan retroilulta, mutta haliintalaitteiden ryhmittely ja toiminta on VW-ryhmälle tyypillisen selkeää ja mutkatonta.Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka toimii suoraviivaisen selkeästi, unohtamatta erillistä volanumiskaa. Valitettavasti lisävarusteinen Beats Audio -äänijärjestelmä saa hamuamaan ääntä lähinnä pienemmälle. Lisävaruste-eurot kannattaa kohdistaa poppien sijaan vaikkapa ajovalojen ledipakettiin tai mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.Kompaktiin kokoonsa nähden Arona ilahduttaa tiloilla, sillä pystyn istuma-asennon ansiosta takaistuimetkin ovat käyttökelpoiset. FR-varustelussa myös takaistuimet ovat saaneet hiukan väri-ilmettä pimeiden aamujen piristykseksi. Tavaratilaa on auton mittoihin nähden mainiot 400 litraa.Ajossa Arona on yllätyksettömän mutkaton ajettava kaupungissa ja maantiellä, voimavarojen riittäessä hyvin myös moottoritienopeuksiin. Jousitusta voi luonnehtia seatmaisen pintakovaksi.Paras vasta edessäSeat Aronan kannalta mielenkiintoisin malliversio on odotettu 1.0 TGI -kaasumoottori, jota lupaillaan hinnastossa tämän vuoden maaliskuulle.Toinen mielenkiintoinen optio olisi 1,5-litraisen TSI EVO:n 130 hevosvoiman versio, joka osaa tarvittaessa lepuuttaa myös koko moottoria. Teho riittäisi kompaktiin Aronan enemmän kuin riittävästi ja samalla voisi kokeilla miten taloudellisesti Golfia selvästi kompaktimpi crossover kulkisi. Volkswagen-puolella BlueMotioniksi brändätty talousihme tosin vaatisi Seatilta jotain muuta kuin sportti-imagoa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Hinta alkaen 23 866 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 787 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) / WLTP-kulutus 5,6–6,3 (yhd.) CO2-päästöt 126–143 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 610 kg Muu tieto Koeajetun yksilön hinta NEDC-mittaustavalla (CO2 115 g/km). Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon