30.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: yllätyksetön paketti – Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu automalli ja tuttu moottori eivät yllätä, mutta kokonaisuus jättää hiukan kylmäksi. Hyvää: tilat, varustelu, suorituskyky. Huonoa: ei sittenkään niin sähäkkä. Seat Arona on espanjalaisvalmistajan pienin katumaasturi, joka käytännössä nostaa Ibizan menestysainekset hiukan korkeammalle. Useimmiten Aronan keulalla on nähty jokin versio VW-ryhmän tutusta 1,0-litraisesta kolmisylinterisestä TSI-moottorista. Nyt vuorossa on kuitenkin muun muassa Golfista tuttu 1,5-litrainen TSI EVO 150 hevosvoiman versiona.Moottorin ominaisuuksiin kuuluu kyky lepuuttaa kahta sylinteriä normaaliajossa kuorman mukaan. Käytännössä lepuutus sujuu ilman värinöitä tai jahkailua, vain mittaristonäytön kavaltaessa bensiinimoottorin säästötalkoot. Kompaktin Aronan kohdalla osakuormalla ajetaankin sangen usein.1.5 TSI EVO:n yhteydessä on saatavilla vain FR-varustetaso. Seatille tuttuun tyyliin FR-varustelu korostaa merkille ominaisia urheilullisia puolia. Sininen Arona keulamaskeineen ja kulmikkaine yksityiskohtineen onkin sähäkkä ilmestys. Raidoilla varustetut etuistuimet ovat nekin saaneet enemmän muotoa.Valitettavasti urheilullisuus jää lähinnä mielikuvien tasolle, sillä edes pirteä 150 hevosvoiman voimanlähde ja hyvä manuaalivaihteisto eivät tee autosta erityisen urheilullista ajettavaa. Crossoverin alusta ei tarjoa elämyksiä ajettavuuden saralla. Alkutalven keleissä kokonaisuus kaipaisi lähinnä nelivetoa, mutta sitä ei Aronaan ole tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuten tuttuMuilta osin Seat Arona on tuttu tapaus. Varusteita saa sekä varustetasolla että lisävarustelistalta runsaasti, joskin hinta saattaa kohota jo kookkaamman Atecan luokkaan. Mittaristossa oleva mustavalkoinen monitoiminäyttö tuntuu siinä vaiheessa jo hiukan retroilulta, mutta haliintalaitteiden ryhmittely ja toiminta on VW-ryhmälle tyypillisen selkeää ja mutkatonta.Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka toimii suoraviivaisen selkeästi, unohtamatta erillistä volanumiskaa. Valitettavasti lisävarusteinen Beats Audio -äänijärjestelmä saa hamuamaan ääntä lähinnä pienemmälle. Lisävaruste-eurot kannattaa kohdistaa poppien sijaan vaikkapa ajovalojen ledipakettiin tai mukautuvaan vakionopeudensäätimeen.Kompaktiin kokoonsa nähden Arona ilahduttaa tiloilla, sillä pystyn istuma-asennon ansiosta takaistuimetkin ovat käyttökelpoiset. FR-varustelussa myös takaistuimet ovat saaneet hiukan väri-ilmettä pimeiden aamujen piristykseksi. Tavaratilaa on auton mittoihin nähden mainiot 400 litraa.Ajossa Arona on yllätyksettömän mutkaton ajettava kaupungissa ja maantiellä, voimavarojen riittäessä hyvin myös moottoritienopeuksiin. Jousitusta voi luonnehtia seatmaisen pintakovaksi.Paras vasta edessäSeat Aronan kannalta mielenkiintoisin malliversio on odotettu 1.0 TGI -kaasumoottori, jota lupaillaan hinnastossa tämän vuoden maaliskuulle.Toinen mielenkiintoinen optio olisi 1,5-litraisen TSI EVO:n 130 hevosvoiman versio, joka osaa tarvittaessa lepuuttaa myös koko moottoria. Teho riittäisi kompaktiin Aronan enemmän kuin riittävästi ja samalla voisi kokeilla miten taloudellisesti Golfia selvästi kompaktimpi crossover kulkisi. Volkswagen-puolella BlueMotioniksi brändätty talousihme tosin vaatisi Seatilta jotain muuta kuin sportti-imagoa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Seat Arona 1.5 TSI EVO FR Hinta alkaen 23 866 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 787 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) / WLTP-kulutus 5,6–6,3 (yhd.) CO2-päästöt 126–143 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 610 kg Muu tieto Koeajetun yksilön hinta NEDC-mittaustavalla (CO2 115 g/km). Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen