5.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: 450 hevosvoimainen Audi S6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tässä on todellinen varakkaan nautiskelijan karamelli. Hyvää: Moottori, ajettavuus, ulkonäkö. Huonoa: Kulutus, käyttökustannukset (verot). Samalla kun Audin A6-mallisto saa uudistettua tekniikkaa ja uuden ilmeen, käy myös mallisarjan urheilullinen sektori prosessin läpi. Kasvojen pesun kokevat niin Audi S6 - kuin RS6-mallisto.Ulkoisesti erot edeltäjiin ovat maltillisia, mutta selvästi havaittavia. Puskurit, valot, helmalevitykset ja etumaski ovat kokeneet hienosäätöä.Kun S6 uudistui perusteellisemmin edellisen kerran vuonna 2012, korvattiin 5,2-litrainen V10-moottori nykyisellä kaksoisahdetulla neljälitraisella V8:lla.Voimalaitoksen kulutusta on pyritty pienentämään sammutusautomatiikalla. Lisäksi osakuormituksen aikana neljä sylinteriä huilaa.Vaikka kulutus on pudonnut 9,6 litrasta 9,2 litraan sadalla kilometrillä, on teho kasvanut 30 hevosvoimalla. Maksimivääntö on säilynyt ennallaan.Muhkean moottorin kumppanina on moderni seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihdyttävä koeajoKoeajotuokio on kiistatta yksi vuoden viihdyttävimmistä. Järki ja 450 hevosvoimaa eivät kovin helposti mahdu samaan lauseeseen, mutta jos lompakossa riittää pitoa, tarjoilee auto tunnetta koko rahalla.Jo starttinappulan painallus vääntää kasvot leveään hymyyn. Moottorin murahdus tuntuu alavatsassa.Jämäkkyydestä huolimatta alusta antaa yllättävän paljon myöten mukavuudelle. Raitiovaunukiskojen ylittäminen ei irrota amalgaameja kulmahampaista, eikä tukeva tunnelma muutenkaan kallistu epämukavuuteen saakka.Esimerkillistä yhteispeliäMoottorin ja vaihteiston yhteispeli on esimerkillistä. Erittäin vääntävän luonteensa ansiosta moottori on hävyttömän helppo ajaa kaupungissakin. Ei nykimistä, ei vahingossa tehtyjä törkykiihdytyksiä.Koeajolenkin saldoksi jää kokemus helppoudesta. Audi S6:lla voi ajaa siististi ja vaivattomasti.S6 Sedan ja Avant sekä vieläkin rajumpi RS6 Avant tulevat Suomeen viiveellä eli myöhemmin ensi vuonna. Dresdenissä nähdyn ja koetun perusteella hyvää kannattaa kuitenkin odottaa.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi S6 Ajoneuvovero 241 €/ v Moottori 3 993 cm³, V8-bensiinimoottori, kaksi turboahdinta, 7-v, kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 331 kW (450 hv), 5800–6400 r/min Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Vääntö 550 Nm (1400–5700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 13,1 (kaup.) / 6,9 (maant.) / NEDC-kulutus 9,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 214 g/km Mitat pituus 4931 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2912 mm Tavaratila: 530/995 l Omamassa: 1895 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa