7.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: farmarikorinen neliveto Seat Leon ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edullisin dieselneliveto on tästä lähin Seat Leon 4Drive. Hyvää: tavaratila, ajettavuus, suorituskyky, nelivedon alhainen lisähinta. Huonoa: melutaso, nelivedon saa vain farmarimalliin. Seat Leonin pari vuotta markkinoilla ollut viimeisin sukupolvi ei heti aiheuttanut vilskettä Seat-kaupoissa, mutta ST-farmarin esittely viime vuonna käänsi myyntiluvut nousuun. Nyt lisätään pökköä pesään nelivetoisilla 4Drive ja X-perience-versioilla.Mikä parasta, nelivetomallien hinnat alkavat kohtuullisesta 25 000 eurosta tehden Leonista markkinoiden halvimman dieselmoottorisen nelivedon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain farmarikorillaNelivedon saa vain ST-farmarimalliin. Pelkän 4Drive-nelivedon saa tuhannen euron lisähinnalla 1,6- ja 2,0-litraisiin manuaalivaihteisiin dieselmalleihin. Tällöin auto näyttää niin ulkoa kuin sisältä tavalliselta perusfarkulta.Volkswagen-konsernin muiden poikittaismoottoristen nelivetoautojen tapaan Leonin neliveto on automaattisesti tarpeen mukaan kytkeytyvä. Pitävällä pinnalla edetään taloudellisemmin pääosin etuvedon turvin.Etupyörien pidon heiketessä viidennen sukupolven sähköhydraulinen Haldex-monilevykytkin siirtää vetoa portaattomasti myös takapyörille.Maasturimaista ulkonäköä kaipaavan on satsattava lähes viisi tonnia enemmän X-perience-varusteluun, joka sisältää 27 millimetrillä korotetun maavaran, urheilullisemmat istuimet, isommat pyörät, mustat muovihelmat ympäriinsä ja elektroniset XDS-tasauspyörästön lukot molemmilla akseleilla.Tämän varustelun saa edellämainittujen mallien lisäksi kuusilovisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuihin 2.0 TDI (184 hv) ja 1,8 TSI (180 hv) -moottoreihin.Varma jäisillä pinnoillaKoeajoon oli saatavilla nopeimmin juuri kallein ja tehokkain X-perience-malli. Molempien akselien elektronisten tasauspyörästön lukkojen ja nopeatoimisen Haldex-kytkimen ansiosta Leon etenee jäisillä pinnoilla varmaotteisesti ja porskuttaa eleettömästi syvässäkin lumessa.Vaikeaan maastossa eniten arveluttavat pitkät etu- ja takaylitykset. Ulkonäköön järeyttä tuovat helmapanssarit ovat muovia ja joustavina kolhuystävällisiä. Pohjan suojaus on hoidettu muovisuojin eikä pohjapanssarein, maavara on lähestulkoon katumaasturitasoa 17 senttiä.Jos Leon jotakin häviää myydyimmille kaupunkimaastureille maastossa, sen se voittaa kaupungissa ja maantiellä. Auto on ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan kertaluokkaa edellä kaikkia sitä korkeampia, jousitukseltaan huojahtelevia ja pompahtelevia katumaastureita.Leonin hintahaitarin yläpäässä melutaso kaipaisi lisävaimennusta dieselin rapinaan ja renkaiden jyrinään.Keveys näkyy koeajon lopputankkauksessa: 6,4 litraa satasella on kova saavutus talvikelissä automaattivaihteiselle nelivetoautolle.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Seat Leon ST 2.0 TDI X-perience Hinta alkaen 24 683 € Ajoneuvovero 111 €/ v Käyttövoimavero 402 €/ v Moottori 1 968 cm³ dieselrivimoottori, turboahdin, sammutusautomatiikka, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Vääntö 380 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 587–1470 l Omamassa: 1460 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla