5.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: italialaismerkin ainoa uusi malli: Fiat 500X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyöreämpi vaihtoehto kaupunkimaasturiluokkaan. Hyvää: personointimahdollisuudet, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: bensiinisyöppö, kulmien arviointi, iso kääntösäde. Fiatin myynti ja tuotekehitys ovat vaipuneet alakuloon. Suomessa vankka jalansija pikkuautoissa on kaikonnut maahantuojavaihdoksien myötä. Vanhentuva mallisto hankaloittaa paluuta, ainoa uusi malli on Jeep Renegaden kanssa perusrakenteensa jakava Fiat 500X. Se osuu juuri nyt kasvussa olevaan pienten korotettujen crossover-mallien luokkaan.Äijämäisemmistä kilpailijoistaan Fiat 500X erottuu suositusta 500-pikkuautostaan lainatulla retromuotoilulla. Äksä ei ole kuitenkaan sen venytetty versio, vaan aivan uusi malli. Ulkomitoiltaan se osuu yksiin vaikkapa myydyimmän pikkumaasturin Opel Mokan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheauton aineksetFiat 500X on aina viisiovinen ja -paikkainen. Etuistuimilla tilaa on runsaasti ja ajoasennosta saa luontevan. Pitkänkin kuskin takana polvitila riittää aikuiselle, mutta tukka hipoo kattoa. Kolmea aikuista taakse on vaikea saada suostuteltua, reunapaikoilla päät kolisevat oven karmiin. Tavaratila on kookkaampi kuin lyhyen ja luiskan perän ulkomuodosta arvelisi.Kojelaudan muotoilu ja väritysvaihtoehdot jatkavat retrohenkeä, mutta toiminnot ovat selkeitä ja ratin nappulavalikoita oppii nopeasti hyödyntämään. Varustelutasoista jo Pop sisältää oleellisen, Popstar, Lounge ja Cross Plus tuovat ulkonäkö- ja mukavuusparannuksia. Nykyaikaiset elektroniset turvajärjestelmät ovat ostettavissa pakettina kohtuulliseen hieman yli tonnin lisähintaan.Runsaasti valinnanvaraaFiat 500X:n moottorivalikoima on laaja ominaisuuksiltaan ja hinnoiltaan. Etuvetoinen perusmalli vanhalla vapaastihengittävällä 1,6-litraisella bensiinimoottorilla herättää kiinnostuksen kilpailukykyisellä hinnallaan juuri alta 20 000 euron. Lähes tuplahinnan saa kulutettua nelivedolla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla varustettuun huippumalliin kaksilitraisella dieselillä, nahkapenkeillä ja lasikatolla.Koeajolle valikoitui etuvetoinen turboahdetulla 1,4-litraisella bensiinimoottorilla ja kuusilovisella kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna. Yhteispeli ei ole aivan saumatonta turboviiveen ja vaihteiston epäröinnin takia, mutta oikean kaasunannostelun oppii nopeasti. Kun molemmat saa puhaltamaan yhteen hiileen, meno on ripeää.Mukavaa matkantekoaKoeajoauton Cross Plus -varustukseen kuuluu maasturimaisten puskurien lisäksi etutasauspyörästön lukko helpottamaan liukkaalla, mutta sen ollessa käytössä automaatti pitää kierroksia oudon korkealla sporttiasetuksen tavoin. Voimalinjan huonoin puoli on korkeaksi nouseva kulutus, koeajomme 7,9 l/100km on vaikkapa viime numerossa ajettua Honda HR-V:tä lähes kaksi litraa enemmän.Aikanaan ensitestissä ulkomailla 500X tuntui alustaltaan turhankin napakalta, mutta nyt korkeampiprofiilisilla kitkarenkailla mukavuus on miellyttävällä tasolla niin pehmeyden kuin melutason osalta. Maantiellä ohjaus voisi olla tunnokkaampi ja vähemmän tehostettu.Kaupungissa kevyt ja nopea ohjaus helpottaa pyörittelyä, vaikka kääntöympyrä onkin valtava ja muhkeiden muotojen äärimitat vaikeasti arvioitavissa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä