5.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: italialaismerkin ainoa uusi malli: Fiat 500X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyöreämpi vaihtoehto kaupunkimaasturiluokkaan. Hyvää: personointimahdollisuudet, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: bensiinisyöppö, kulmien arviointi, iso kääntösäde. Fiatin myynti ja tuotekehitys ovat vaipuneet alakuloon. Suomessa vankka jalansija pikkuautoissa on kaikonnut maahantuojavaihdoksien myötä. Vanhentuva mallisto hankaloittaa paluuta, ainoa uusi malli on Jeep Renegaden kanssa perusrakenteensa jakava Fiat 500X. Se osuu juuri nyt kasvussa olevaan pienten korotettujen crossover-mallien luokkaan. Äijämäisemmistä kilpailijoistaan Fiat 500X erottuu suositusta 500-pikkuautostaan lainatulla retromuotoilulla. Äksä ei ole kuitenkaan sen venytetty versio, vaan aivan uusi malli. Ulkomitoiltaan se osuu yksiin vaikkapa myydyimmän pikkumaasturin Opel Mokan kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perheauton ainekset Fiat 500X on aina viisiovinen ja -paikkainen. Etuistuimilla tilaa on runsaasti ja ajoasennosta saa luontevan. Pitkänkin kuskin takana polvitila riittää aikuiselle, mutta tukka hipoo kattoa. Kolmea aikuista taakse on vaikea saada suostuteltua, reunapaikoilla päät kolisevat oven karmiin. Tavaratila on kookkaampi kuin lyhyen ja luiskan perän ulkomuodosta arvelisi. Kojelaudan muotoilu ja väritysvaihtoehdot jatkavat retrohenkeä, mutta toiminnot ovat selkeitä ja ratin nappulavalikoita oppii nopeasti hyödyntämään. Varustelutasoista jo Pop sisältää oleellisen, Popstar, Lounge ja Cross Plus tuovat ulkonäkö- ja mukavuusparannuksia. Nykyaikaiset elektroniset turvajärjestelmät ovat ostettavissa pakettina kohtuulliseen hieman yli tonnin lisähintaan. Runsaasti valinnanvaraa Fiat 500X:n moottorivalikoima on laaja ominaisuuksiltaan ja hinnoiltaan. Etuvetoinen perusmalli vanhalla vapaastihengittävällä 1,6-litraisella bensiinimoottorilla herättää kiinnostuksen kilpailukykyisellä hinnallaan juuri alta 20 000 euron. Lähes tuplahinnan saa kulutettua nelivedolla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla varustettuun huippumalliin kaksilitraisella dieselillä, nahkapenkeillä ja lasikatolla. Koeajolle valikoitui etuvetoinen turboahdetulla 1,4-litraisella bensiinimoottorilla ja kuusilovisella kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna. Yhteispeli ei ole aivan saumatonta turboviiveen ja vaihteiston epäröinnin takia, mutta oikean kaasunannostelun oppii nopeasti. Kun molemmat saa puhaltamaan yhteen hiileen, meno on ripeää. Mukavaa matkantekoa Koeajoauton Cross Plus -varustukseen kuuluu maasturimaisten puskurien lisäksi etutasauspyörästön lukko helpottamaan liukkaalla, mutta sen ollessa käytössä automaatti pitää kierroksia oudon korkealla sporttiasetuksen tavoin. Voimalinjan huonoin puoli on korkeaksi nouseva kulutus, koeajomme 7,9 l/100km on vaikkapa viime numerossa ajettua Honda HR-V:tä lähes kaksi litraa enemmän. Aikanaan ensitestissä ulkomailla 500X tuntui alustaltaan turhankin napakalta, mutta nyt korkeampiprofiilisilla kitkarenkailla mukavuus on miellyttävällä tasolla niin pehmeyden kuin melutason osalta. Maantiellä ohjaus voisi olla tunnokkaampi ja vähemmän tehostettu. Kaupungissa kevyt ja nopea ohjaus helpottaa pyörittelyä, vaikka kääntöympyrä onkin valtava ja muhkeiden muotojen äärimitat vaikeasti arvioitavissa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt