16.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: muunneltava Škoda Yeti Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Yeti -kaupunkimaasturin moottorit uusiutuivat. Hyvää: tilojen muunneltavuus, ajettavuus, pirteä moottori, selkeä ohjaamo. Huonoa: istuimien muotoilu, takapenkin kaatokahvojen sijoitus. Škoda Yeti:n suosio perustuu reiluihin sisätiloihin ja monipuoliseen muunneltavuuteen, näppäriin ulkomittoihin ja järkevään hintaan. Ilmeisesti tehtaalla myös ulkonäköön on oltu tyytyväisiä, sillä vasta pari vuotta sitten kohennettuun ilmeeseen ei malliuudistuksessa ole kajottu.Ohjaamossakin perusasiat ovat aina olleet Yetissä kohdallaan. Tällä kertaa on vain suurennettu kosketusnäytön ruutua, kohotettu sen resoluutiota ja nopeutettu käyttöliittymää. Uutena ominaisuutena auto osaa kommunikoida matkapuhelimen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöjä vähemmäksiMerkittävimpänä muutoksena moottorit on viilattu Euro6–päästömääräykset täyttäviksi. Yetin moottorivalikoima kuulostaa tutulta, mutta muiden mallisarjojen tapaan pienten teholisäysten lisäksi parannuksia on tehty päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi typen oksidien pelkistämiseksi dieseleihin on lisätty urearuiskutus.Valikoima on myös supistunut, sillä 1.6 TDI ja 1.8 TSI on jätetty pois. Etuvetoversion saa 1.2-litraisella (110 hv) tai 1.4-litraisella (125 hv) bensiinimoottorilla tai sitten kaksilitraisen dieselin (110/150 hv) jommallakummalla tehoversiolla.Nelivetoisen haluavalla valinta on helpompi, joko tehokkaampi dieseleistä tai sitten uutena vaihtoehtona tehokkaampi 1.4 TSI (150 hv). Koeajoimme juuri tämän uutuuden.Hintaa alemmaksiVolkswagen-konsernin muissa mallisarjoissa tehokkaampi 1.4 TSI on varustettu sylinterienlepuutuksella, mutta Yetistä se on jätetty pois. Niin teho-, vääntö- kuin kiihtyvyysarvotkin ovat samoilla lukemilla kuin entisessä 1,8-litraisessa.Kaksoiskytkinvaihteisto osaa hyödyntää pienemmän moottorin rutkaa vääntöä maastossa ja maantiellä. Uutena ominaisuutena Yeti osaa rullata alamäet vapaalla.Tärkein parannus on yli litran pudotus keskikulutuksessa. Kuitenkin ruuhka-ajo ja moottoritieosuudet nostivat koeajon kulutuksen lähes kahdeksaan litraan.Keskikulutuksen ja päästöjen vähentyminen on pudottanut autoveroa ja hintaa koeajetussa versiossa kolmisentuhatta euroa ja perusmalleissakin vähintään satasia.Škoda Yetin hinnat alkavat nyt markkinasuosikin, Nissan Qashqain alapuolelta niin bensiinimoottorilla (21 355 €) kuin dieselinäkin (24 329 €). Erityisesti nelivetoversioiden hinnat (27 502 €) houkuttelevat.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Yeti 1.4 TSI 4x4 Style DSG Hinta alkaen 34 114 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaiheisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster