12.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: katumaasturin pakettiautoversio Dacia Duster Dacia Duster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacian katumaasturin saa nyt myös pakettiautoksi rakennettuna. Hyvää: jousitus, neliveto. Huonoa: ajoasento, istuimet, rengasmelu. Dacia Duster -katumaasturin pakettiautoversio ei ole aivan niin halpa kuin luulisi, muunnostyön aiheuttamaa lisähintaa henkilömalliin on parituhatta euroa. Pienen pakettiauton autovero on yhtä suuri kuin henkilöauton. Malli onkin suunnattu yrityksille, jotka saavat vähentää hinnasta arvonlisäveron osuuden. Lisäksi vuotuinen käyttövoimavero on tuntuvasti alempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jämerä väliseinä Takapenkin sijalle autoon asennetaan tavarakaukalo ja tanakka kalteriseinä. Suomessa tehtävässä muutoksessa pakettiautoksi takapenkki poistetaan ja sen tilalle tulee yhtenäinen tavaratilan pohjakaukalo ja metalliverkosta tehty väliseinä. Harmillisesti takasivuovet jäävät melko turhiksi, sillä tavarakaukalon sivuvahvikkeet estävät isojen tavaroiden poimimisen sivuovesta. Myös kovin pitkät esineet jäävät pois kyydistä. Väliseinä on rakennettu niin taakse, ettei se rajoita etupenkin liikuttamisvaraa. Pitkällekin kuskille on tilaa, mutta ajoasentoa ei saa kunnolliseksi ratin etäisyyssäädön puuttumisen vuoksi. Ja kun asento on huono, myös istuimen muotoilu alkaa puuduttamaan pidemmällä matkalla. Perusmallin varustelu ei sisällä ekstraherkkuja, mutta lisävarustelu on kohtuuhintaista (navigaattori kosketusnäytöllä noin 600 euroa). Tarjolla on myös ylellisempi Jubileum -varustelu. Nöyrä puurtaja Dieselmoottori on järkevä, koska käyttövoimavero on alhaisempi pakettiautoissa. Renault- ja Nissan-mallistoista tuttu 1,5-litrainen on sitkeä puurtaja. Nelivetoversio voisi olla omiaan vaikkapa metsä- tai sähkölinjatöissä. Dusterin neliveto kytkeytyy automaattisesti pidon huonotessa, muutoin edetään etuvedolla. Pahoissa paikoissa nelivedon voi lukita elektronisesti. Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston välityksissä on huomioitu kaikki käyttötarkoitukset. Ykkönen on lyhyt ryömintävaihde maastoajoon. Ilman kuormaa liikkeellelähtö onnistuu kakkosellakin ja kadun kulmat selvittää kolmosella. Tiheät vaihdot heikentävät kiihtyvyysarvoa, mutta käytännössä kevyt Duster vaikuttaa riittävän ripeältä. Kuutonen sen sijaan on melko pitkäksi välitetty, kierrokset pysyvät moottoritienopeudellakin alle 3 000:n. Alhaisista kierroksista huolimatta moottorin ääni kuuluu sisälle ja sen peittää vain vielä äänekkäämpi rengasmelu. Pikkudieselin kulutus karkaa kovilla nopeuksilla yli seitsemän litran, kun muutoin selviää alle kuudella. Duster onkin omimmillaan, kun vauhti vähenee ja tie huononee. Jousitus nielee niin isot tärskyt kuin pienet tärinätkin onnistuneesti. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Dacia Duster dCi 110 4x4 Laureate Hinta alkaen 26 597 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, ahdettu, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 80 kW (109 hv), 4000 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?