19.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: KTM 1290 Super Duke GT – raju mutta matkakelpoinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 1290 Super Duke R tunnetaan kompromissittomana nakupyöränä. Vaikka GT-versio on kuorrutettu matkavarustuksella, on alkuperäinen raju luonne onneksi säilytetty. Hyvää: suorituskyky, monikäyttöisyys, jousitus. Huonoa: suoja ajoviimaa vastaan, kierroslukumittarin punarajan puuttuminen. KTM 1290 Super Duke GT on luonnollinen laajennus itävaltalaisvalmistajan mallistoon. Tuulilasi ja matkakäyttöön soveltuvat varusteet tekevät siitä selvästi monikäyttöisemmän kuin nakuversio Super Duke R.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkateillä kuin kotonaanEnsimmäisenä huomio kiinnittyy lyhyeksi välitettyyn ykkösvaihteeseen. Suuri iskutilavuus ja korkeaviritteinen V2-moottori ei ole paras yhdistelmä mateluun tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa. Lyhyen ykkösen ansiosta kaupunkiajo on helppoa. Suorituskyky ei lopu missään ajotilanteessa kesken.Mutkateillä kolmos- ja nelosvaihde ovat käyttökelpoisimpia. Kiihtyvyys venyttää käsiä ja äänimaailma on maskuliininen. Semiaktiivinen jousitus nielee kuopat ja töyssyt kiitettävästi. Brembon radiaalijarruille riittää yhden sormen käyttö jarrukahvalla. Vauhdikkaat mutkatiet ovat GT:n ominta ympäristöä.Suoralla tiellä nousee esiin KTM:n ”Ready to Race” -filosofia. Vielä moottoritienopeuksissakin moottorin tuntuma on herkempi viitosvaihteella. Kuutonen tuntuu sopivalta vasta 130 nopeudesta ylöspäin.Tuulilasin korkeussäätö on toteutettu yksinkertaisesti. Työnnät tuulilasia eteenpäin lukituksen vapauttamiseksi, ja tämän jälkeen nostat tai lasket sitä haluttuun kohtaan ja vedät takaisin taaksepäin jolloin se lukittuu. Ilmavirta osuu tuulilasista huolimatta kuljettajaan ja tuntuma on lähes kuin nakupyörässä. Suoralla moottoritiellä ajoviima alkaa puuduttaa yläkroppaa ja käsiä.Lähes täydellinen varustetasoVakiovarusteisiin kuuluvat luistonesto, ajovakausjärjestelmä, semiaktiivinen jousitus, vakionopeussäädin, lämpökahvat ja rengaspainevalvonta sekä kaarreajovalot. Myös vaihdeavustin kuuluu vakiovarustukseen. Toiminnaltaan se on terävä. Lisävarusteena on tarjolla 30 litran sivulaukut. Elektroniikan säädöt ja ajotietokoneen ohjaus tehdään neljän napin valikkojärjestelmällä. Se on erittäin selkeäkäyttöinen.Esimerkillinen neljän napin järjestelmä pyörän elektroniikan säätämiseksi.Super Duke GT on loistava yhdistelmä keveyttä ja tehoa yhdistettynä kattavaan varustetasoon. Se sopii yhtä hyvin urheilulliseksi vaihtoehdoksi mutkateille kuin aktiiviseen matkailuun. Ominaisuuksien painotus on selvästi enemmän urheilullisuudessa kuin touring-ominaisuuksissa. Hinta: 24 701,08 € Moottori: Bensiinimoottori 1301 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 127 kW (173 hv) / 9 500 r/min Vääntö: 144 Nm / 6 750 r/min Mitat: istuinkorkeus 835 mm, kuivapaino 205 kg, akseliväli 1482 mm, tankin tilavuus 23 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17 Huoltoväli: 10 000 km Takuu: 2 vuotta Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle