8.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: laadukas Audi Q7 Audi Q7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 160 000 euron hintalapun takana on auto, joka ei pöyhkeile ulkoasullaan, mutta joka kätkee sisäänsä ominaisuuksia ja palveluja enemmän kuin saattaisi kuvitellakaan. Hyvää: nelipyöräohjaus, monipuolinen ja järkevä varustelu, ajamisen vaivattomuus. Huonoa: kaistavahti tekee auton käytöksestä levotonta. Jos laadukas auto on arvoasteikossa pienen asunnon edellä, tätä mallia ei kannata ohittaa. Työsuhdeautona se tarjoaa yrityksen työntekijälle ehdottomasti automaailman parhaita työkaluja. Tuulilasiin heijastuva informaatio on toteutettu erinomaisesti. Kuljettajan suorassa näkökentässä on jatkuvasti selkeälukuinen tieto mm. navigoinnin ohjeista, nopeusrajoituksista tai vaikkapa kaistavahdin varoituksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso mutta kätevä Nelipyöräohjaus tekee autosta kokoisekseen käsittämättömän kätevän käsiteltävän kaupungissa ja ahtailla parkkipaikoilla. Neliveto, automaattivaihde ja ilmajousitus viimeistään varmistavat, että kuljettaja ei joudu koville edes hankalammissa maastoissa. Kaikki enimmillään seitsemän mukanaolijaa saavat nauttia jatkuvasti mukavasta ja miellyttävästä matkanteosta. Lisäksi kuljettajan ja matkustajan istuimen monipuoliset säädöt ja hierontaominaisuudet tuovat varsinkin pitkille matkoille luksusta, joka aidosti vähentää pitkän istumisrupeaman rasituksia. Myös tavarankuljetus on huomioitu. Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku, sähköisesti taittuvat takaselkänojat ja ilmajousitus, joka laskee tarvittaessa perän matalammalle – näin kuormaus on tehty mahdollisimman miellyttäväksi ja toimivaksi. Vahdin lepovuoro Isot pyörät, aktiivinen kaistavahti ja Suomen kuluneet tiet osoittautui koeajossa kehnoksi yhdistelmäksi. Audi Q7 pystyy tarjoamaan hyvällä tiellä erittäin hiljaisen ja miellyttävän kyydin. Kun tie muuttuu uraiseksi ja pintarikkoiseksi, ajaminen on edelleen hiljaista ja varsin töyssytöntä. Uraista tietä ei kuitenkaan tarvitse ajaa pitkään, kun kaistavahdin aktiivisuus alkaa ärsyttää. Jatkuvasti hienoisia ohjausliikkeitä tekevä kaistavahti tekee ajamisesta levotonta. Rauha ajamiseen palautuu, kun kaistavahdin laittaa lepäämään. Ennakoivan kaistavahtiasetuksen käyttämistä välttelemällä tilanne muuttuu. Maltillisempi vahtiminen on parempi vaihtoehto ainakin nykyisillä suomalaisilla teillä. Tämäkin vaihtoehto onneksi löytyy auton tietokoneen syövereistä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q7 Business 3.0 TDI 200 kW Quattro Tiptronic Hinta alkaen 159 930 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, turboahdettu V6 TDI, 8-v. tiptronic-automaattivaihteisto, neliveto, ilmajousitus. Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?