19.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GT S ja Mercedes-AMG C63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmat mersun AMG-mallit pystyvät aitoina urheiluautoina hikeä nostattaviin suorituksiin. Mercedes-AMG GT S Hyvää: Suorituskyky, äänimaailma (!), muotoilu. Huonoa: Näkyvyys kaupunkiliikenteessä vaatii totuttelua. Mercedes-AMG C63 S Hyvää: Tasapainoisuus radalla, hillitty AMG- muotoilu. Huonoa: Kuljettajan istuimen reisituki. Laukkatapahtuma Falkenbergin moottoriradalla Ruotsissa noin 100 kilometriä Göteborgista etelään. Ratsuina on kunnioitettava rivi Mercedes-Benz AMG -malleja: A45, CLA45, CLA 45 Shooting Brake – ja tietty tuoreimmat tähtikeulat Mercedes-AMG GT S sekä Mercedes-AMG C63 S.Mercedes-AMG GT S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8-moottori, jossa on 650 Newtonmetrin huippuvääntö. Satasen vauhti saavutetaan 3,8 sekunnissa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on sijoitettu taka-akselille, mikä edesauttaa etu- ja taka-akselin välistä 47/ 53 painojakaumaa.Kasikoneen tuhti jytinä nostattaa odotuksia.Kun ajoasetukseksi valitsee Sport+:n tai Race:n terävöityy ohjaus ja kaasun vaste muuttuu herkemmäksi. Alusta jäykkenee tuntuvasti ja sallii nopeat ohjausliikkeet kallistumatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatala ajoasentoGT S on tehokas ja kaunis urheiluauto, joka yllättää ajamisen keveydellään. Ajoasento on todella matala ja tuhti keskikonsoli ylettyy melkein kainaloon. Ohjaus on tarkka mutta yllättävän kevyt.Ratakierroksien karttuessa, keinotekoista vastetta ei jää kaipaamaan. Tehot eivät lopu kesken. Viimeinen, loiva oikeaan taittuva mutka sallii vauhdin keräämisen ja pääsuoran jälkeisen ykkösmutkan jarrutusta ei sovi aliarvioida.Seuraava kierros!Yli 500 hevosvoimaa sedanissaSekä GT S:n että C63 S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8- moottori. Moottoreissa yhteistä ovat kuitenkin vain lohkot. Veto välittyy molemmissa takapyörille ja huipputehot ovat 510 hevosvoimaa.C63 puristaa huippuväännöksi 700 Nm. Satasen vauhti saavutetaan C63 S:llä 4,0 sekunnissa. C63:ssa voimaa välittää AMG Speedshift MCT 7 -urheiluvaihteisto.Matkalla moottoriradalle on havaittavissa, että C63:n dynaamiseen ajoon suunniteltu säädettävä alusta löytää väkisinkin tiestä karkeimmat epätasaisuudet.AMG-mallin ulkomuodon lupaama urheilullisuus lunastuu radalla.Yli 500 hevosvoimaa neliovisessa sedanissa on paljon! Napsuteltaessa oikeat alusta- ja vaihteistosäädöt, on C63 nopea auto radalla, eikä henkilöautomaisuuteen ehdi kiinnittää huomiota. Takaovet tuovat ehdotonta etua ja tekevät C63:sta houkuttelevan arki- ja rata-ajon hybridin.Teksti: Timo Suomala Kuvat: Mercedes-Benz ja Timo Suomala Mercedes-AMG C63 S Hinta alkaen 131 845 € Moottori Bensiinimoottori: 3 982 cm³, 8 sylinteriä, kaksi ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 195 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster