19.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GT S ja Mercedes-AMG C63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmat mersun AMG-mallit pystyvät aitoina urheiluautoina hikeä nostattaviin suorituksiin. Mercedes-AMG GT S Hyvää: Suorituskyky, äänimaailma (!), muotoilu. Huonoa: Näkyvyys kaupunkiliikenteessä vaatii totuttelua. Mercedes-AMG C63 S Hyvää: Tasapainoisuus radalla, hillitty AMG- muotoilu. Huonoa: Kuljettajan istuimen reisituki. Laukkatapahtuma Falkenbergin moottoriradalla Ruotsissa noin 100 kilometriä Göteborgista etelään. Ratsuina on kunnioitettava rivi Mercedes-Benz AMG -malleja: A45, CLA45, CLA 45 Shooting Brake – ja tietty tuoreimmat tähtikeulat Mercedes-AMG GT S sekä Mercedes-AMG C63 S. Mercedes-AMG GT S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8-moottori, jossa on 650 Newtonmetrin huippuvääntö. Satasen vauhti saavutetaan 3,8 sekunnissa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on sijoitettu taka-akselille, mikä edesauttaa etu- ja taka-akselin välistä 47/ 53 painojakaumaa. Kasikoneen tuhti jytinä nostattaa odotuksia. Kun ajoasetukseksi valitsee Sport+:n tai Race:n terävöityy ohjaus ja kaasun vaste muuttuu herkemmäksi. Alusta jäykkenee tuntuvasti ja sallii nopeat ohjausliikkeet kallistumatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matala ajoasento GT S on tehokas ja kaunis urheiluauto, joka yllättää ajamisen keveydellään. Ajoasento on todella matala ja tuhti keskikonsoli ylettyy melkein kainaloon. Ohjaus on tarkka mutta yllättävän kevyt. Ratakierroksien karttuessa, keinotekoista vastetta ei jää kaipaamaan. Tehot eivät lopu kesken. Viimeinen, loiva oikeaan taittuva mutka sallii vauhdin keräämisen ja pääsuoran jälkeisen ykkösmutkan jarrutusta ei sovi aliarvioida. Seuraava kierros! Yli 500 hevosvoimaa sedanissa Sekä GT S:n että C63 S:n voimatarjonnasta huolehtii nelilitrainen, kaksoisahdettu V8- moottori. Moottoreissa yhteistä ovat kuitenkin vain lohkot. Veto välittyy molemmissa takapyörille ja huipputehot ovat 510 hevosvoimaa. C63 puristaa huippuväännöksi 700 Nm. Satasen vauhti saavutetaan C63 S:llä 4,0 sekunnissa. C63:ssa voimaa välittää AMG Speedshift MCT 7 -urheiluvaihteisto. Matkalla moottoriradalle on havaittavissa, että C63:n dynaamiseen ajoon suunniteltu säädettävä alusta löytää väkisinkin tiestä karkeimmat epätasaisuudet. AMG-mallin ulkomuodon lupaama urheilullisuus lunastuu radalla. Yli 500 hevosvoimaa neliovisessa sedanissa on paljon! Napsuteltaessa oikeat alusta- ja vaihteistosäädöt, on C63 nopea auto radalla, eikä henkilöautomaisuuteen ehdi kiinnittää huomiota. Takaovet tuovat ehdotonta etua ja tekevät C63:sta houkuttelevan arki- ja rata-ajon hybridin. Teksti: Timo Suomala Kuvat: Mercedes-Benz ja Timo Suomala Mercedes-AMG C63 S Hinta alkaen 131 845 € Moottori Bensiinimoottori: 3 982 cm³, 8 sylinteriä, kaksi ahdinta, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 195 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe