18.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mondeota tilavampi Ford S-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mondeon tilat eivät riitä. Hyvää: ajettavuus, tilat. Huonoa: viihde- ja tietojärjestelmien käytettävyys. Fordin tila-autojen valikoima uudistuu. Toisen sukupolven S-MAXin rinnalla julkaistaan kokoluokkaa pienemmän C-MAXin ja Grand C-MAXin kasvojenkohotus. Heti kesällä on tilamalliston suurimman auton, Ford Galaxyn, uudistumisen vuoro. Galaxyn uudistuminen heti S-MAXin perään johtuu autojen yhteisestä perusrakenteesta. S-MAXin ulkokuoren muotoilussa on säilytetty selkeä sukunäkö ensimmäiseen sukupolveen. Auto näyttää tila-autoksi huomattavan menevältä, josta kiitos kyljen teräville pokkauksille ja entistä pidemmälle konepeitolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkissa mainio Vauhdikkaan ulkonäön herättämät lupaukset lunastetaan ajettavuudella. Suuren koon ja 1 700 kilogramman vuoksi urheiluautomaista käytöstä on turha odottaa, mutta autoluokka huomioiden tila-autotulokas on erinomainen ajaa mutkatielläkin. Jousitus on ainakin kahden hengen kuormalla mainio yhdistelmä mukavuutta ja ajettavuutta. Yhdeksäntoistatuumaisista vanteista huolimatta töyssyt suodattuvat pois, eikä mutkissa esiinny merkittävää kallistelua. Lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella S-MAXin alustan luonnetta voi hienosäätää mukavammaksi tai urheilullisemmaksi. Valitettavasti Ford on päättänyt piilottaa käyttökelpoisen toiminnon syvälle ajotietokoneen valikkosokkeloon. Ohjauksella tilannetajua Loppuvuodesta S-MAXin ja rinnakkaismalli Galaxyn lisävarustelistalle ilmestyy muuttuvavälitteinen ohjaus. Kaupungissa ohjaus on hyvin nopea, jotta kadunkulmissa ja liikenneympyröissä ratin pyöritys vähenee. Vastaavasti moottoritienopeuksissa ohjausta hidastetaan, jotta kulku pysyy mahdollisimman vakaana. Toteutus perustuu ohjauspyörän sisään asennettuun sähkömoottoriin, joka muokkaa kuljettajan tekemiä ohjausliikkeitä suuremmiksi tai pienemmiksi. Muuttuvavälitteistä ohjausta oli mahdollista kokeilla lyhyellä testiradalla. Keilojen pujottelu hitaassa vauhdissa sujui huomattavan pienin ohjausliikkein. Mutkaisella maaseututiellä perinteistä ohjausta nopeampi välitys sai auton tuntumaan kokoistaan ketterämmältä. Pikatestissä ohjaus tuntui luonnolliselta, mutta lopullinen arvio saa odottaa pidempää koeajoa. Uutuuden tieto- ja viihdelaitteita ohjataan muista lähiaikoina uudistuneista Fordeista tutulla SYNC2-järjestelmällä. Suureen kosketusnäyttöön perustuva järjestelmä ei ole sujuvuudessa tai helppokäyttöisyydessä varsinainen ajoneuvosuunnittelun virstanpylväs, mutta pienellä totuttelulla sen kanssa pärjää. Mukautuvat tilat Takimmaiselle istuinriville käynti sujuu näppärästi yhdellä kädellä eteen taittuvien takaistuimien ansiosta. Valitettavasti takaistuin ei palaa kippauksen jälkeen takaisin alkuperäiseen asentoonsa, vaan jää pituussäädön etummaiseen kohtaan. Ratin takaa S-MAX muistuttaa huomattavan paljon perusrakenteen jakavaa Mondeota. Tunnelma muuttuu tila-automaisemmaksi vasta keskimmäiselle istuinriville siirryttäessä. Korkealle sijoitettujen istuimien ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Keskimmäisen istuinrivin mukavuutta parantavat pituussäätö ja tasainen lattia. Siirryttäessä kolmannelle istuinriville tunnelma muuttuu ahtaammaksi. Täydellä miehityksellä ongelmaksi muodostuu myös rajoittunut tavaratilan koko. Onneksi lisätilaa muodostuu nopeasti matkustajien vähentyessä, sillä takapenkit kaatuvat tasaiseksi pohjaksi napin painalluksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivetoinen diesel Dieselit hallitsevat tila-autojen markkinoita. S-MAXin kaksilitraisista öljynpolttajista on tarjolla neljä vaihtoehtoa tehohaarukassa 120–210 hevosvoimaa. Keskimmäiset 150 ja 180 hevosvoimaiset vaihtoehdot noussevat halutuimmiksi. Pienempitehoisen vaihteiston voi valita, tehokkaampi tulee aina kuusivaihteisen automaatin kera. Mielenkiintoisena lisänä kumpikin on tarjolla myös nelivetoisena. Bensiinimoottoreina tarjolla on turboahdettu puolitoistalitrainen (160 hv) ja turboahdettu kaksilitrainen (240 hv). Kaksilitraisen bensiiniturbon teholupauksesta huolimatta auto etenee raskaan tuntuisesti. 150 hevosvoimainen diesel tuntuu huomattavasti miellyttävämmältä. Takapuolituntumalla 90 hevosvoiman tehoeroa ei huomaa, sillä diesel kulkee vahvan väännön ja miellyttävän murinan ansiosta todella vaivattomasti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford S-MAX 2.0 TDCi 150 hv Titanium Business Hinta alkaen 45 359 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?