18.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mondeota tilavampi Ford S-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mondeon tilat eivät riitä. Hyvää: ajettavuus, tilat. Huonoa: viihde- ja tietojärjestelmien käytettävyys. Fordin tila-autojen valikoima uudistuu. Toisen sukupolven S-MAXin rinnalla julkaistaan kokoluokkaa pienemmän C-MAXin ja Grand C-MAXin kasvojenkohotus. Heti kesällä on tilamalliston suurimman auton, Ford Galaxyn, uudistumisen vuoro. Galaxyn uudistuminen heti S-MAXin perään johtuu autojen yhteisestä perusrakenteesta. S-MAXin ulkokuoren muotoilussa on säilytetty selkeä sukunäkö ensimmäiseen sukupolveen. Auto näyttää tila-autoksi huomattavan menevältä, josta kiitos kyljen teräville pokkauksille ja entistä pidemmälle konepeitolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkissa mainio Vauhdikkaan ulkonäön herättämät lupaukset lunastetaan ajettavuudella. Suuren koon ja 1 700 kilogramman vuoksi urheiluautomaista käytöstä on turha odottaa, mutta autoluokka huomioiden tila-autotulokas on erinomainen ajaa mutkatielläkin. Jousitus on ainakin kahden hengen kuormalla mainio yhdistelmä mukavuutta ja ajettavuutta. Yhdeksäntoistatuumaisista vanteista huolimatta töyssyt suodattuvat pois, eikä mutkissa esiinny merkittävää kallistelua. Lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella S-MAXin alustan luonnetta voi hienosäätää mukavammaksi tai urheilullisemmaksi. Valitettavasti Ford on päättänyt piilottaa käyttökelpoisen toiminnon syvälle ajotietokoneen valikkosokkeloon. Ohjauksella tilannetajua Loppuvuodesta S-MAXin ja rinnakkaismalli Galaxyn lisävarustelistalle ilmestyy muuttuvavälitteinen ohjaus. Kaupungissa ohjaus on hyvin nopea, jotta kadunkulmissa ja liikenneympyröissä ratin pyöritys vähenee. Vastaavasti moottoritienopeuksissa ohjausta hidastetaan, jotta kulku pysyy mahdollisimman vakaana. Toteutus perustuu ohjauspyörän sisään asennettuun sähkömoottoriin, joka muokkaa kuljettajan tekemiä ohjausliikkeitä suuremmiksi tai pienemmiksi. Muuttuvavälitteistä ohjausta oli mahdollista kokeilla lyhyellä testiradalla. Keilojen pujottelu hitaassa vauhdissa sujui huomattavan pienin ohjausliikkein. Mutkaisella maaseututiellä perinteistä ohjausta nopeampi välitys sai auton tuntumaan kokoistaan ketterämmältä. Pikatestissä ohjaus tuntui luonnolliselta, mutta lopullinen arvio saa odottaa pidempää koeajoa. Uutuuden tieto- ja viihdelaitteita ohjataan muista lähiaikoina uudistuneista Fordeista tutulla SYNC2-järjestelmällä. Suureen kosketusnäyttöön perustuva järjestelmä ei ole sujuvuudessa tai helppokäyttöisyydessä varsinainen ajoneuvosuunnittelun virstanpylväs, mutta pienellä totuttelulla sen kanssa pärjää. Mukautuvat tilat Takimmaiselle istuinriville käynti sujuu näppärästi yhdellä kädellä eteen taittuvien takaistuimien ansiosta. Valitettavasti takaistuin ei palaa kippauksen jälkeen takaisin alkuperäiseen asentoonsa, vaan jää pituussäädön etummaiseen kohtaan. Ratin takaa S-MAX muistuttaa huomattavan paljon perusrakenteen jakavaa Mondeota. Tunnelma muuttuu tila-automaisemmaksi vasta keskimmäiselle istuinriville siirryttäessä. Korkealle sijoitettujen istuimien ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Keskimmäisen istuinrivin mukavuutta parantavat pituussäätö ja tasainen lattia. Siirryttäessä kolmannelle istuinriville tunnelma muuttuu ahtaammaksi. Täydellä miehityksellä ongelmaksi muodostuu myös rajoittunut tavaratilan koko. Onneksi lisätilaa muodostuu nopeasti matkustajien vähentyessä, sillä takapenkit kaatuvat tasaiseksi pohjaksi napin painalluksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelivetoinen diesel Dieselit hallitsevat tila-autojen markkinoita. S-MAXin kaksilitraisista öljynpolttajista on tarjolla neljä vaihtoehtoa tehohaarukassa 120–210 hevosvoimaa. Keskimmäiset 150 ja 180 hevosvoimaiset vaihtoehdot noussevat halutuimmiksi. Pienempitehoisen vaihteiston voi valita, tehokkaampi tulee aina kuusivaihteisen automaatin kera. Mielenkiintoisena lisänä kumpikin on tarjolla myös nelivetoisena. Bensiinimoottoreina tarjolla on turboahdettu puolitoistalitrainen (160 hv) ja turboahdettu kaksilitrainen (240 hv). Kaksilitraisen bensiiniturbon teholupauksesta huolimatta auto etenee raskaan tuntuisesti. 150 hevosvoimainen diesel tuntuu huomattavasti miellyttävämmältä. Takapuolituntumalla 90 hevosvoiman tehoeroa ei huomaa, sillä diesel kulkee vahvan väännön ja miellyttävän murinan ansiosta todella vaivattomasti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford S-MAX 2.0 TDCi 150 hv Titanium Business Hinta alkaen 45 359 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan