18.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: Mondeota tilavampi Ford S-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Mondeon tilat eivät riitä. Hyvää: ajettavuus, tilat. Huonoa: viihde- ja tietojärjestelmien käytettävyys. Fordin tila-autojen valikoima uudistuu. Toisen sukupolven S-MAXin rinnalla julkaistaan kokoluokkaa pienemmän C-MAXin ja Grand C-MAXin kasvojenkohotus. Heti kesällä on tilamalliston suurimman auton, Ford Galaxyn, uudistumisen vuoro. Galaxyn uudistuminen heti S-MAXin perään johtuu autojen yhteisestä perusrakenteesta.S-MAXin ulkokuoren muotoilussa on säilytetty selkeä sukunäkö ensimmäiseen sukupolveen. Auto näyttää tila-autoksi huomattavan menevältä, josta kiitos kyljen teräville pokkauksille ja entistä pidemmälle konepeitolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkissa mainioVauhdikkaan ulkonäön herättämät lupaukset lunastetaan ajettavuudella. Suuren koon ja 1 700 kilogramman vuoksi urheiluautomaista käytöstä on turha odottaa, mutta autoluokka huomioiden tila-autotulokas on erinomainen ajaa mutkatielläkin.Jousitus on ainakin kahden hengen kuormalla mainio yhdistelmä mukavuutta ja ajettavuutta. Yhdeksäntoistatuumaisista vanteista huolimatta töyssyt suodattuvat pois, eikä mutkissa esiinny merkittävää kallistelua.Lisävarusteisella sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella S-MAXin alustan luonnetta voi hienosäätää mukavammaksi tai urheilullisemmaksi. Valitettavasti Ford on päättänyt piilottaa käyttökelpoisen toiminnon syvälle ajotietokoneen valikkosokkeloon.Ohjauksella tilannetajuaLoppuvuodesta S-MAXin ja rinnakkaismalli Galaxyn lisävarustelistalle ilmestyy muuttuvavälitteinen ohjaus. Kaupungissa ohjaus on hyvin nopea, jotta kadunkulmissa ja liikenneympyröissä ratin pyöritys vähenee. Vastaavasti moottoritienopeuksissa ohjausta hidastetaan, jotta kulku pysyy mahdollisimman vakaana.Toteutus perustuu ohjauspyörän sisään asennettuun sähkömoottoriin, joka muokkaa kuljettajan tekemiä ohjausliikkeitä suuremmiksi tai pienemmiksi.Muuttuvavälitteistä ohjausta oli mahdollista kokeilla lyhyellä testiradalla. Keilojen pujottelu hitaassa vauhdissa sujui huomattavan pienin ohjausliikkein. Mutkaisella maaseututiellä perinteistä ohjausta nopeampi välitys sai auton tuntumaan kokoistaan ketterämmältä. Pikatestissä ohjaus tuntui luonnolliselta, mutta lopullinen arvio saa odottaa pidempää koeajoa.Uutuuden tieto- ja viihdelaitteita ohjataan muista lähiaikoina uudistuneista Fordeista tutulla SYNC2-järjestelmällä. Suureen kosketusnäyttöön perustuva järjestelmä ei ole sujuvuudessa tai helppokäyttöisyydessä varsinainen ajoneuvosuunnittelun virstanpylväs, mutta pienellä totuttelulla sen kanssa pärjää.Mukautuvat tilatTakimmaiselle istuinriville käynti sujuu näppärästi yhdellä kädellä eteen taittuvien takaistuimien ansiosta. Valitettavasti takaistuin ei palaa kippauksen jälkeen takaisin alkuperäiseen asentoonsa, vaan jää pituussäädön etummaiseen kohtaan.Ratin takaa S-MAX muistuttaa huomattavan paljon perusrakenteen jakavaa Mondeota. Tunnelma muuttuu tila-automaisemmaksi vasta keskimmäiselle istuinriville siirryttäessä.Korkealle sijoitettujen istuimien ansiosta käynti autoon sujuu vaivatta. Keskimmäisen istuinrivin mukavuutta parantavat pituussäätö ja tasainen lattia.Siirryttäessä kolmannelle istuinriville tunnelma muuttuu ahtaammaksi.Täydellä miehityksellä ongelmaksi muodostuu myös rajoittunut tavaratilan koko. Onneksi lisätilaa muodostuu nopeasti matkustajien vähentyessä, sillä takapenkit kaatuvat tasaiseksi pohjaksi napin painalluksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetoinen dieselDieselit hallitsevat tila-autojen markkinoita. S-MAXin kaksilitraisista öljynpolttajista on tarjolla neljä vaihtoehtoa tehohaarukassa 120–210 hevosvoimaa. Keskimmäiset 150 ja 180 hevosvoimaiset vaihtoehdot noussevat halutuimmiksi.Pienempitehoisen vaihteiston voi valita, tehokkaampi tulee aina kuusivaihteisen automaatin kera. Mielenkiintoisena lisänä kumpikin on tarjolla myös nelivetoisena.Bensiinimoottoreina tarjolla on turboahdettu puolitoistalitrainen (160 hv) jaturboahdettu kaksilitrainen (240 hv).Kaksilitraisen bensiiniturbon teholupauksesta huolimatta auto etenee raskaan tuntuisesti. 150 hevosvoimainen diesel tuntuu huomattavasti miellyttävämmältä. Takapuolituntumalla 90 hevosvoiman tehoeroa ei huomaa, sillä diesel kulkee vahvan väännön ja miellyttävän murinan ansiosta todella vaivattomasti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford S-MAX 2.0 TDCi 150 hv Titanium Business Hinta alkaen 45 359 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa