2.6.2015 Ajoneuvot Koeajo: Muhkea Mercedes-AMG GT S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äkäinen urheiluauto on muotovalio, joka soveltuu myös arkiajoon. Hyvää: ajettavuus, moottori, viimeistely, äänet. Huonoa: hinta, näkyvyys taakse, tavaratila. Muhkeat käyntiäänet seuraavat liikennevaloista pinkaisua. Putkiston läpät avautuvat napista, jolloin pakoäänet karkaavat ilmoille entistäkin karheampina. Äänet paljastavat Mercedes-AMG GT S:n luonteen, ja se on ärsytettynä äkäinen. Ja silti, urheiluauto soveltuu myös kaupunkiajoon. Päiden kääntyily ei yllätä, sillä sutjakka ja pitkäkeulainen auto on todellinen muotovalio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuonteva ohjaustuntumaVoimakkaasti muotoillut etuistuimet pitävät tanakasti otteessaan. Sivuttaistuki on hyvä ja tarpeen. Ajoasennon saa mieleiseksi istuimen ja ratin liikkumavarojen yhteistyönä.Ohjaustuntuma on vakaa ja tarkka. Ajamista ei vaivaa rata-automainen kulmikkuus vaan voimat (510 hv) on kahlittu vaihteistoasetusten – ja kuljettajan itsesuojeluvaiston – taakse. Muun liikenteen seassa ei ole tarvetta valita automaattivaihteistolle räväkintä S+-asetusta, joka kytkee vaihdetta silmään korkeammilla kierroksilla, mutta lyhentää kytkeytymisaikaa.Rivakkaa kiihtyvyyttäKiihtyvyys tulee koetelluksi vapaan moottoritien auetessa. Takapään lukko jakaa voimaa molemmille pyörille, joten sutimista ei ilmene. Kiihtyvyys on rivakkaa pidon salliessa kuivalla asvaltilla ja renkaat lämmenneinä.Moottoritiellä esiintyy lievää taipumusta vetelyyn. Syitä liene useita: voimat, leveät renkaat ja teiden urat, mutta myös olka-alueiltaan kuluneet renkaat, jotka ovat ilmeisesti saaneet kyytiä.Matala auto on erittäin suuntavakaa. Keltainen ohjus pysyy vaivatta valitulla ajolinjalla myös kaarteissa.Viimeistely vakuuttaaMoottorin kyvyt ja vaihteiston kyvyt, muotoilu sekä sisätilojen viimeistely vakuuttavat.Lisävarusteilla kuorrutettuna auton hinta kipuaa 289 042 euroon.Jos hinta ei ylitä budjettia, saa rahalla tuhdisti autoa ja varsinkin huomioarvoa!Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG GT S Hinta alkaen 289 042 € Moottori Moottori 3 983 cm³, 8-sylinteriä, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 375 kW (510 hv), 6250 r/min Vääntö 650 Nm (1750–4750 r/min) Vääntö 650 Nm (1750–4750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 219 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin