29.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: muotovalio Jaguar F-Type V6 S AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kesytä villikissaa. Hyvää: ulkonäkö, äänimaailma, ajettavuus. Huonoa: ylipaino taltuttaa suorituskykyä. Yli sadan vuoden jatkuvan parannuksen jälkeen auto lähestyy kypsyyttä, jossa tyhmät ideat ja oudot kokeilut on jo tehty.Tinkimätön kehitystyö on johtanut erinomaisiin henkilöautoihin, mutta urheiluautot ovat ongelmissa. Teknisen täydellisyyden tavoittelu on tehnyt niistä äärimmäisen nopeita ja eleettömiä. Samalla ajokokemus uhkaa jäädä steriiliksi, ainakin jos autoa ajetaan Suomen maltillisilla nopeusrajoituksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikamme kauneinOnneksi on olemassa Jaguar F-Typen kaltaisia vaihtoehtoja, jotka painottavat ajokokemuksesta syntyvää fiilistä enemmän kuin Nürburgringin kierrosaikaa.Kaikki alkaa ulkonäöstä. Jaguarin coupé-korin pyöreä katto laskeutuu takakaarien veitsenterävien pokkausten päälle tyylikkyydellä, joka saa automuotoilijoiden polvet tutisemaan. Kenties F-Typen coupé-versio tullaan muistamaan aikakautemme kauneimpana autona.F-Type murisee, mylvii ja karjuu kissamaisella pehmeydellä, johon yhdistyy vieno kompressoriahtimen naukuna. Viimeistään terävää kaasunnostoa seuraava rykäisy pakoputkistosta vääntää hymyn naamalle.Vuodelle 2015 F-Typeä on hiottu. Mittariston ja kojetaulun näytöt ovat saaneet uuden nykyaikaisen ilmeen, joskin kosketusnäytön käyttöliittymässä riittää edelleen hiottavaa.Neliveto tai manuaaliS-mallin voimalinja on ennestään tuttu kolmilitrainen V6 mekaanisella ahtimella. Tekniset uudistukset koskevat voimansiirtoa: F-Type on nyt tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla, tai koeajoauton tapaan nelivetona. Neliveto on aina yhdistetty erinomaiseen 8-vaihteiseen automaattiin. Se on saatavilla koeajetun S-mallin lisäksi V8-moottoriseen F-Type R:ään.Neliveto ei ole tehnyt F-Typestä tylsää. Normaaliajossa Jaguar kulkee takavedon turvin, mutta tarpeen vaatiessa voimaa siirretään eteen. Auto kääntyy ahnaasti mutkiin, joissa ajolinjaa voi kevyesti trimmata kaasun asennolla. Ulostulossa kaasun voi avata varhain, sillä vetopito on mainio.Painon huomaaJaguarin kauniit linjat kätkevät 1 726 kilon omamassan, johon neliveto on tuonut 70 lisäkiloa. Massan vuoksi 380 hevosvoiman potku ei tunnu niin rajulta kuin voisi toivoa.Painon huomaa myös reippaammassa mutka-ajossa, jossa esiintyy hivenen rauhattomuutta iskunvaimennuksen suhteen. Kahdenkymmenen tuuman vanteet ovat taajamissa pintakovat, mutta vauhdin kasvaessa käytös rauhoittuu. Moottoritiellä F-Typestä löytyy juuria pitkien matkojen GT-autoihin.Ohjaus on uudistettu hydraulisesta sähköisesti tehostetuksi. Se on tuonut hieman tahmeutta, mutta samalla hydraulisen tehostuksen oudon luonnoton tuntuma on korjattu.Puhtaana ajoautona Jaguar ei edelleenkään haasta esimerkiksi Porsche Caymania tai 911:sta. Se ei varsinaisesti haittaa. Jaguarin ajettavuus ja suorituskyky ovat riittävän hyviä, jotta kuljettaja voi keskittyä nauttimaan äänimaailmasta ja puhtaasta estetiikasta.Matkan jälkeen autoa on pakko vilkaista vielä kerran – naama virneessä, seuraavaa reissua odottaen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Type S AWD Hinta alkaen 138 248 € Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, kompressoriahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 280 kW (380 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 211 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa