14.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: näppärä Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on katumaasturin ja henkilöauton risteytys. Hyvää: Muotoilu, ajettavuus, parhaiden varustetasojen turvavarustelu, voimalinja. Huonoa: Polvitila takana, tavaratila. Katumaastureita kritisoidaan paljon. Autoluokka yleistyi suurina luksusautoina, joka leimasi ne pröystäileviksi. Usein maasto-ominaisuudet olivat lähes tavallisen henkilöauton tasolla, ja se jos mikä tarjosi oivallisen mahdollisuuden ivalle.Maastokyvyt toisivat uskottavuutta, vaikka harva ajaa mökkitietä pahempaan paikkaan. Siellä kaksivetoisenkin katumaasturin korkeampi maavara auttaa. Rapistuvan tieverkostomme vuoksi henkilöautoa suuremmat joustovarat ja mahdollinen korkeampi rengasprofiili tuovat kaivattua mukavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeus helpottaaPohdinta alkoi Barcelonassa ensiesitellyn (Moottori 4/2015) Mazda CX-3:n rantauduttua Suomeen. Menevän näköinen CX-3 on enemmän katumaasturin ja henkilöauton risteämä, crossover, mutta kilpailijoidensa tavoin siinä on monia katumaastureiden hyviä ominaisuuksia.CX-3 on esimerkiksi Mazda3-mallia 8,5 senttiä korkeampi. Lisäkorkeus on nostanut istuimet takapuolen korkeudelle, joten kulku autoon käy vaivatta. Ajoasento on henkilöautomainen, joten lisäkorkeudesta ei ole haittaa.CX-3 jakaa perusrakenteensa Mazda2-pikkuauton kanssa. 4,3 metrin pituisena se taittuu ahtaammillekin kujille kätevästi. Kompakti koko ei kuitenkaan kostaudu taajamien ulkopuolella, sillä melutaso säilyy miellyttävänä Suomessakin.Takaa ahtaampiAuton pienuuden huomaa taka- ja tavaratiloissa. Takaistuimella polvitila loppuu nopeasti. 350 litrainen tavaratila on saman kokoinen kuin Opel Mokkassa. Toisin sanoen sata litraa Nissan Jukea suurempi, mutta Honda HR-V on vielä sata litraa etevämpi.Etuvetoinen koeajoyksilö taittuu mutkiin liiemmin kallistelematta. Se ei kuitenkaan kostaudu liian jäykkänä alustana, joten mukavuus on kunnossa. CX-3:n ohjaus on keveähkö, mutta keskittää riittävän hyvin.Miellyttävä automaattiKaupunkiajo sujuu CX-3:lla näppärästi. Näkyvyys takaviistoon ei ole kehuttava, mutta suuret peilit paikkaavat ongelmaa. Mukavuutta kaupunkiajoon tuo kaksilitraisen vapaastihengittävän moottorin ja kuusivaihteisen automaatin hyvä yhteistyö. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, ja sen reagointi kaasunkäyttöön on johdonmukaista.Moottori vääntää 204 newtonmetriä jo 2 800 kierroksella minuutissa, joten voimanlähdettä ei tarvitse huudattaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikeat radiokanavatAuton sisusta on pääpiirteittäin toimiva. Ajoasennon saa hyväksi. Perusergonomia on kunnossa, esimerkiksi pyöritettävät automaatti-ilmastoinnin säätimet ovat helppokäyttöiset. Mazdan pyörökytkimestä ja kosketusnäytöstä koostuva HMI Commander -tietoviihdejärjestelmä ei ole käytettävyydeltään saksalaisten esikuvien tasoa. Erityisesti radiokanavien valinta on tehty turhan vaikeaksi.Pieneen katumaasturiin on saatavilla runsas joukko elämää helpottavia ja turvallisuutta parantavia varusteita. Valitettavasti muiden Mazdojen tapaan varusteet ovat pääosin sidottu varustetasoihin, joten kaikki turvallisuusvarusteet haluava joutuu satsaamaan arvokkaimpaan varustetasoon.Mazda CX-3 on onnistunut auto, jonka lisäkorkeus tuo aitoa vaivattomuutta arkeen. Ulkonäköä ja ajettavuutta arvostaville CX-3 on mainio paketti, mutta taka- ja tavaratiloista sekä varustetasoihin sidotuista lisävarusteista sitä on edelleen helppo kritisoida.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus 6AT Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle