14.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: näppärä Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on katumaasturin ja henkilöauton risteytys. Hyvää: Muotoilu, ajettavuus, parhaiden varustetasojen turvavarustelu, voimalinja. Huonoa: Polvitila takana, tavaratila. Katumaastureita kritisoidaan paljon. Autoluokka yleistyi suurina luksusautoina, joka leimasi ne pröystäileviksi. Usein maasto-ominaisuudet olivat lähes tavallisen henkilöauton tasolla, ja se jos mikä tarjosi oivallisen mahdollisuuden ivalle. Maastokyvyt toisivat uskottavuutta, vaikka harva ajaa mökkitietä pahempaan paikkaan. Siellä kaksivetoisenkin katumaasturin korkeampi maavara auttaa. Rapistuvan tieverkostomme vuoksi henkilöautoa suuremmat joustovarat ja mahdollinen korkeampi rengasprofiili tuovat kaivattua mukavuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korkeus helpottaa Pohdinta alkoi Barcelonassa ensiesitellyn (Moottori 4/2015) Mazda CX-3:n rantauduttua Suomeen. Menevän näköinen CX-3 on enemmän katumaasturin ja henkilöauton risteämä, crossover, mutta kilpailijoidensa tavoin siinä on monia katumaastureiden hyviä ominaisuuksia. CX-3 on esimerkiksi Mazda3-mallia 8,5 senttiä korkeampi. Lisäkorkeus on nostanut istuimet takapuolen korkeudelle, joten kulku autoon käy vaivatta. Ajoasento on henkilöautomainen, joten lisäkorkeudesta ei ole haittaa. CX-3 jakaa perusrakenteensa Mazda2-pikkuauton kanssa. 4,3 metrin pituisena se taittuu ahtaammillekin kujille kätevästi. Kompakti koko ei kuitenkaan kostaudu taajamien ulkopuolella, sillä melutaso säilyy miellyttävänä Suomessakin. Takaa ahtaampi Auton pienuuden huomaa taka- ja tavaratiloissa. Takaistuimella polvitila loppuu nopeasti. 350 litrainen tavaratila on saman kokoinen kuin Opel Mokkassa. Toisin sanoen sata litraa Nissan Jukea suurempi, mutta Honda HR-V on vielä sata litraa etevämpi. Etuvetoinen koeajoyksilö taittuu mutkiin liiemmin kallistelematta. Se ei kuitenkaan kostaudu liian jäykkänä alustana, joten mukavuus on kunnossa. CX-3:n ohjaus on keveähkö, mutta keskittää riittävän hyvin. Miellyttävä automaatti Kaupunkiajo sujuu CX-3:lla näppärästi. Näkyvyys takaviistoon ei ole kehuttava, mutta suuret peilit paikkaavat ongelmaa. Mukavuutta kaupunkiajoon tuo kaksilitraisen vapaastihengittävän moottorin ja kuusivaihteisen automaatin hyvä yhteistyö. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, ja sen reagointi kaasunkäyttöön on johdonmukaista. Moottori vääntää 204 newtonmetriä jo 2 800 kierroksella minuutissa, joten voimanlähdettä ei tarvitse huudattaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikeat radiokanavat Auton sisusta on pääpiirteittäin toimiva. Ajoasennon saa hyväksi. Perusergonomia on kunnossa, esimerkiksi pyöritettävät automaatti-ilmastoinnin säätimet ovat helppokäyttöiset. Mazdan pyörökytkimestä ja kosketusnäytöstä koostuva HMI Commander -tietoviihdejärjestelmä ei ole käytettävyydeltään saksalaisten esikuvien tasoa. Erityisesti radiokanavien valinta on tehty turhan vaikeaksi. Pieneen katumaasturiin on saatavilla runsas joukko elämää helpottavia ja turvallisuutta parantavia varusteita. Valitettavasti muiden Mazdojen tapaan varusteet ovat pääosin sidottu varustetasoihin, joten kaikki turvallisuusvarusteet haluava joutuu satsaamaan arvokkaimpaan varustetasoon. Mazda CX-3 on onnistunut auto, jonka lisäkorkeus tuo aitoa vaivattomuutta arkeen. Ulkonäköä ja ajettavuutta arvostaville CX-3 on mainio paketti, mutta taka- ja tavaratiloista sekä varustetasoihin sidotuista lisävarusteista sitä on edelleen helppo kritisoida. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus 6AT Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan