14.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: näppärä Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on katumaasturin ja henkilöauton risteytys. Hyvää: Muotoilu, ajettavuus, parhaiden varustetasojen turvavarustelu, voimalinja. Huonoa: Polvitila takana, tavaratila. Katumaastureita kritisoidaan paljon. Autoluokka yleistyi suurina luksusautoina, joka leimasi ne pröystäileviksi. Usein maasto-ominaisuudet olivat lähes tavallisen henkilöauton tasolla, ja se jos mikä tarjosi oivallisen mahdollisuuden ivalle.Maastokyvyt toisivat uskottavuutta, vaikka harva ajaa mökkitietä pahempaan paikkaan. Siellä kaksivetoisenkin katumaasturin korkeampi maavara auttaa. Rapistuvan tieverkostomme vuoksi henkilöautoa suuremmat joustovarat ja mahdollinen korkeampi rengasprofiili tuovat kaivattua mukavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeus helpottaaPohdinta alkoi Barcelonassa ensiesitellyn (Moottori 4/2015) Mazda CX-3:n rantauduttua Suomeen. Menevän näköinen CX-3 on enemmän katumaasturin ja henkilöauton risteämä, crossover, mutta kilpailijoidensa tavoin siinä on monia katumaastureiden hyviä ominaisuuksia.CX-3 on esimerkiksi Mazda3-mallia 8,5 senttiä korkeampi. Lisäkorkeus on nostanut istuimet takapuolen korkeudelle, joten kulku autoon käy vaivatta. Ajoasento on henkilöautomainen, joten lisäkorkeudesta ei ole haittaa.CX-3 jakaa perusrakenteensa Mazda2-pikkuauton kanssa. 4,3 metrin pituisena se taittuu ahtaammillekin kujille kätevästi. Kompakti koko ei kuitenkaan kostaudu taajamien ulkopuolella, sillä melutaso säilyy miellyttävänä Suomessakin.Takaa ahtaampiAuton pienuuden huomaa taka- ja tavaratiloissa. Takaistuimella polvitila loppuu nopeasti. 350 litrainen tavaratila on saman kokoinen kuin Opel Mokkassa. Toisin sanoen sata litraa Nissan Jukea suurempi, mutta Honda HR-V on vielä sata litraa etevämpi.Etuvetoinen koeajoyksilö taittuu mutkiin liiemmin kallistelematta. Se ei kuitenkaan kostaudu liian jäykkänä alustana, joten mukavuus on kunnossa. CX-3:n ohjaus on keveähkö, mutta keskittää riittävän hyvin.Miellyttävä automaattiKaupunkiajo sujuu CX-3:lla näppärästi. Näkyvyys takaviistoon ei ole kehuttava, mutta suuret peilit paikkaavat ongelmaa. Mukavuutta kaupunkiajoon tuo kaksilitraisen vapaastihengittävän moottorin ja kuusivaihteisen automaatin hyvä yhteistyö. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, ja sen reagointi kaasunkäyttöön on johdonmukaista.Moottori vääntää 204 newtonmetriä jo 2 800 kierroksella minuutissa, joten voimanlähdettä ei tarvitse huudattaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikeat radiokanavatAuton sisusta on pääpiirteittäin toimiva. Ajoasennon saa hyväksi. Perusergonomia on kunnossa, esimerkiksi pyöritettävät automaatti-ilmastoinnin säätimet ovat helppokäyttöiset. Mazdan pyörökytkimestä ja kosketusnäytöstä koostuva HMI Commander -tietoviihdejärjestelmä ei ole käytettävyydeltään saksalaisten esikuvien tasoa. Erityisesti radiokanavien valinta on tehty turhan vaikeaksi.Pieneen katumaasturiin on saatavilla runsas joukko elämää helpottavia ja turvallisuutta parantavia varusteita. Valitettavasti muiden Mazdojen tapaan varusteet ovat pääosin sidottu varustetasoihin, joten kaikki turvallisuusvarusteet haluava joutuu satsaamaan arvokkaimpaan varustetasoon.Mazda CX-3 on onnistunut auto, jonka lisäkorkeus tuo aitoa vaivattomuutta arkeen. Ulkonäköä ja ajettavuutta arvostaville CX-3 on mainio paketti, mutta taka- ja tavaratiloista sekä varustetasoihin sidotuista lisävarusteista sitä on edelleen helppo kritisoida.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus 6AT Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen