14.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: näppärä Mazda CX-3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-3 on katumaasturin ja henkilöauton risteytys. Hyvää: Muotoilu, ajettavuus, parhaiden varustetasojen turvavarustelu, voimalinja. Huonoa: Polvitila takana, tavaratila. Katumaastureita kritisoidaan paljon. Autoluokka yleistyi suurina luksusautoina, joka leimasi ne pröystäileviksi. Usein maasto-ominaisuudet olivat lähes tavallisen henkilöauton tasolla, ja se jos mikä tarjosi oivallisen mahdollisuuden ivalle.Maastokyvyt toisivat uskottavuutta, vaikka harva ajaa mökkitietä pahempaan paikkaan. Siellä kaksivetoisenkin katumaasturin korkeampi maavara auttaa. Rapistuvan tieverkostomme vuoksi henkilöautoa suuremmat joustovarat ja mahdollinen korkeampi rengasprofiili tuovat kaivattua mukavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeus helpottaaPohdinta alkoi Barcelonassa ensiesitellyn (Moottori 4/2015) Mazda CX-3:n rantauduttua Suomeen. Menevän näköinen CX-3 on enemmän katumaasturin ja henkilöauton risteämä, crossover, mutta kilpailijoidensa tavoin siinä on monia katumaastureiden hyviä ominaisuuksia.CX-3 on esimerkiksi Mazda3-mallia 8,5 senttiä korkeampi. Lisäkorkeus on nostanut istuimet takapuolen korkeudelle, joten kulku autoon käy vaivatta. Ajoasento on henkilöautomainen, joten lisäkorkeudesta ei ole haittaa.CX-3 jakaa perusrakenteensa Mazda2-pikkuauton kanssa. 4,3 metrin pituisena se taittuu ahtaammillekin kujille kätevästi. Kompakti koko ei kuitenkaan kostaudu taajamien ulkopuolella, sillä melutaso säilyy miellyttävänä Suomessakin.Takaa ahtaampiAuton pienuuden huomaa taka- ja tavaratiloissa. Takaistuimella polvitila loppuu nopeasti. 350 litrainen tavaratila on saman kokoinen kuin Opel Mokkassa. Toisin sanoen sata litraa Nissan Jukea suurempi, mutta Honda HR-V on vielä sata litraa etevämpi.Etuvetoinen koeajoyksilö taittuu mutkiin liiemmin kallistelematta. Se ei kuitenkaan kostaudu liian jäykkänä alustana, joten mukavuus on kunnossa. CX-3:n ohjaus on keveähkö, mutta keskittää riittävän hyvin.Miellyttävä automaattiKaupunkiajo sujuu CX-3:lla näppärästi. Näkyvyys takaviistoon ei ole kehuttava, mutta suuret peilit paikkaavat ongelmaa. Mukavuutta kaupunkiajoon tuo kaksilitraisen vapaastihengittävän moottorin ja kuusivaihteisen automaatin hyvä yhteistyö. Vaihteisto vaihtaa pehmeästi, ja sen reagointi kaasunkäyttöön on johdonmukaista.Moottori vääntää 204 newtonmetriä jo 2 800 kierroksella minuutissa, joten voimanlähdettä ei tarvitse huudattaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikeat radiokanavatAuton sisusta on pääpiirteittäin toimiva. Ajoasennon saa hyväksi. Perusergonomia on kunnossa, esimerkiksi pyöritettävät automaatti-ilmastoinnin säätimet ovat helppokäyttöiset. Mazdan pyörökytkimestä ja kosketusnäytöstä koostuva HMI Commander -tietoviihdejärjestelmä ei ole käytettävyydeltään saksalaisten esikuvien tasoa. Erityisesti radiokanavien valinta on tehty turhan vaikeaksi.Pieneen katumaasturiin on saatavilla runsas joukko elämää helpottavia ja turvallisuutta parantavia varusteita. Valitettavasti muiden Mazdojen tapaan varusteet ovat pääosin sidottu varustetasoihin, joten kaikki turvallisuusvarusteet haluava joutuu satsaamaan arvokkaimpaan varustetasoon.Mazda CX-3 on onnistunut auto, jonka lisäkorkeus tuo aitoa vaivattomuutta arkeen. Ulkonäköä ja ajettavuutta arvostaville CX-3 on mainio paketti, mutta taka- ja tavaratiloista sekä varustetasoihin sidotuista lisävarusteista sitä on edelleen helppo kritisoida.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV-G Premium Plus 6AT Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Vääntö 204 Nm (2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä