24.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: perushyvä Kia Sorento Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvä monitoimikone, vai kompromissi kaikessa? Hyvää: Tilankäyttö, turvallisuus. Huonoa: Korkea melutaso, kaukovalot. Ihmemies MacGyver pelastui usein pälkähästä linkkuveitsen ansiosta. Moni-käyttöisyyden symbolina tunnettu esine ei ole missään tehtävässä paras työkalu, mutta se suoriutuu monista askareista riittävän hyvin.Katumaasturi on eräänlainen automaailman vastine sveitsiläiselle yleistyökalulle. Monikäyttöisyydessä katumaasturit ja linkkuveitset ovat lyömättömiä.Hyvän esimerkin tarjoaa Kia Sorento, valmistajansa kookkaimman katumaasturin kolmas sukupolvi. Versiosta riippuen autoon mahtuu viisi henkilöä mukavasti tai seitsemän sulassa sovussa.Viisipaikkaisena myös matkatavarat mahtuvat kyytiin, sillä tavaratilaa on 660 litran edestä. Litrojen ja toisen penkkirivin jalkatilan suhdetta voi säätää, sillä istuin liikkuu 27 senttimetriä pituussuunnassa. Penkit kaadettuna tavaratila kasvaa 1 660 litraan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatissa liikaa painikkeitaSorenton sisällä asiat ovat kunnossa. Suhteellisen korkea ikkunalinja ja rajallinen takanäkyvyys saavat auton ympäröimään matkustajat tehokkaasti, mikä luo tehokkaan illuusion turvallisuudesta. Se ei ole pelkkää lumevaikutusta, sillä sillä Sorento suoriutui EuroNCAP -törmäystestistä viiden tähden arvoisesti.Ulkokuori ei tee autosta katsemagneettia, mutta muotoilu kestää pidemmänkin tarkastelun. Rauhallisen tyylikäs linja jatkuu sisällä. Korealaisautoja taannoin koristaneet hopeanväriset muovit on jätetty historiaan.Kojelaudan päällys on kumimaista materiaalia tikkaustehostein. Muu sisusta on pääasiassa mustaa, mutta laadukkaan tuntuista muovia ja selkeästi toimivia painikkeita. Ohjauspyörän nappien ja kytkimien määrä on tosin jo turhankin runsas. Navigaatio- ja viihdejärjestelmän näyttö on grafiikaltaan selkeä.Perushyvä ajettavuusKoeajetun Business Premium -varustetason kymmensuuntaisesti säätyvät sähköpenkit tarjoavat hyvän ajoasennon. Ajettavuudeltaan Sorento on perushyvä. Suurehkot ulkomitat ja auton massa asettavat omat rajoitteensa, mutta niiden puitteissa auto on vaivaton ajettava kaduilla ja maaseudulla.Ohjaus on pitävällä alustalla luonnollisen tuntuinen, mutta liukas tie paljastaa tuntuman olevan keinotekoista.Käsijarru on hieman vanhanaikaista jalalla käytettävää tyyppiä, ja sähköinen versio kuuluu vasta kalleimpaan varustetasoon.Takarenkaista kantautuva melu verottaa mukavuutta. Kokoon ja hintaan nähden Sorento on jopa yllättävän äänekäs. Pientä mukavuusmoitetta tulee myös terävästi kuoppiin reagoivasta takajousituksesta.Kaikki Sorentot liikkuvat 2,2-litraisen turbodieselin voimin. Kaksisataahevosvoimainen nelisylinterinen moottori liikuttaa autoa kevyen oloisesti pintakaasulla, mutta täyskaasulla voimaa tulee odotettua vähemmän lisää. Täydellä kuormalla meno saattaa jo muuttua verkkaiseksi.Automaatti rajoittaaDieselmoottorin voima viedään aina neljälle pyörälle. Neliveto on henkilöautomaista tyyppiä, eli alennusvaihteita tai muita hienouksia ei tarjota. Liukkaalla maantiellä käytös on johdonmukaista. Nelivedon toiminta riittänee selättämään pysäköintipaikkojen lumiesteet.Käsivaihteistolla Sorenton perään saa kytkeä 2 500 kiloisen jarrullisen perävaunun, mutta koeajettu automaattivaihteinen hinaa vain 2 000 kilogrammaa. Automaattivaihteisto myös vaihtaa ajoittain turhankin terävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava varusteluSorenton vakiovarustelu sisältää muun muassa bluetoothin, vakionopeudensäätimen, lämpiävän ohjauspyörän ja hätäjarrutustehostimen.Koeajetussa Business Premium -varustetasossa lista venähtää pitkäksi. Mielenkiintoisia poimintoja varusteista ovat muun muassa jäähdytetyt etuistuimet, nahkaverhoilu ja kaistavahti.Koeajoauton kaasunpurkausvalot ovat kääntyvää tyyppiä. Valitettavasti kaukovaloina on perinteiset halogeenivalot, vieläpä erittäin huonotehoiset sellaiset. Pimeällä tiellä huomaa ajoittain tarkistavansa ovatko kaukovalot todellakin päällä.Kokonaisuutena Sorento on toimiva ja monipuolinen auto. Tehokkaasti säätyvät sisätilat ovat ehdottomasti sen terävintä kärkeä. Kattavan varustelun ansiosta auto löytää tien kotiin ja ohjauspyörä lämmittää talven kangistamat sormet.Mutta kaukovalot, ne ovat Sorenton henkinen yhteys linkkuveitsen naskaliin, siihen piikkiin, joka nyrjähtää kiinni ja rikkoo rystyset.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Sorento 2.2 CRDi Business Premium A/T Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 829 € Ajoneuvovero 173 €/ v Käyttövoimavero 522 €/ v Moottori 2 199 cm3 dieselmoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 450 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 450 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 6,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 177 g/km Mitat pituus 4780 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2780 mm Tavaratila: 660 l Omamassa: 1855 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km. Ensimmäiset kolme vuotta ilman kilometrirajaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä