16.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: ratavalmis Peugeot 308 GTi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratavalmis sportti ei vierasta arkiajoa. Hyvää: moottori, vaihteisto, jarrut. Huonoa: kuljettajan polvitila, takaistuimen vajavainen reisituki. Peugeot Sport on saanut vapaat kädet jatkojalostaa oman näkemyksensä emotehtaan automallista. Peugeot 308 GTi:n vauhdista vastaa 1,6-litrainen turbomoottori, joka pohjautuu merkin 208 R5 -kilpamoottoriin. Tehoa on 270 hevosvoimaa (200 kW), ja vääntömomenttia 330 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimiva kompromissiAjettavuudeltaan uutuus osoittautuu onnistuneeksi mukavuuden ja suorituskyvyn kompromissiksi.Mukulakivikaduilla alusta vaikuttaa hieman kovalta, mutta muualla kokemusta leimaavat mukavuus ja hiljaisuus. Se yllättää, sillä Peugeot 308 GTi on varustettu niukasti vaimentavilla 235/35 R19 -matalaprofiilirenkailla.Ohjaus on tarkka ja kohtuunopea. Auto on vakaa jopa pomppuisella tiellä.Saan ajoparikseni rallin yhdeksänkertaisen suomenmestarin Juha Salon, joten vuoristoreitillä saan ammattikilpa-ajajan näkemyksen autosta. – En odottanut, että tämä olisi näin ketterä. Jousitus toimii mutkatielläkin, vaikka se kaupungissa ja moottoritiellä oli mukavan pehmeä, Salo arvioi.Erinomaiset jarrutTorsen-tyyppinen tasauspyörästön mekaaninen lukko tunnistaa luiston ja siirtää 35 prosenttia sutivan pyörän väännöstä pitävälle pyörälle. Näin taataan kääntyvyys ja vetopito vaativissakin olosuhteissa.Bragan moottoriradalla käy ilmi, että yhdessä erittäin onnistuneen jousituksen kanssa lukko vähentää aliohjautumista. Auto ei puske aivan yhtä paljon kuin lukoton, vaikka ajan tahallaan kaarteisiin ylikovaa.Alconin valmistamat jarrut takaavat, että hidastuvuus on huippuluokkaa. Jarrutehoa voi lisätä vähitellen ja koska auton balanssi on hyvä, jopa kesken kaarteen voi vauhtia hillitä ajautumatta hallitsemattomiin sivuluisuihin.Sivistynyt moottoriLaaja vääntö yhdistettynä melko tiheään kuusiportaisen vaihteiston välitykseen pohjustavat ajomukavuuden.Turboahdin on twinscroll-tyyppinen. Kaasunvaihtoa tehostetaan säätyvillä nokka-akseleilla ja muuttuvilla venttiilien nousuilla. Ahtopaine on korkea (1,5 bar).Moottorin ääneen ja kaasuun vastaavuuteen voi vaikuttaa keskikonsolin Sport-napilla. Ajonvakautuksen herkkyys vähenee ja ääni on räyhäkkäämpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen tammikuussaSisällä tyyli punaisine tikkauksineen tukee olemusta. Etuistuimet eivät jätä jossiteltavaa. Sivutuki on hyvä ja säätöjä riittää.Mittariston keskiosa ajotietokoneen näyttöineen jää harmittavasti ohjauspyörän taa piiloon. Pieni kiusa on myös keskikonsolin kulma, joka painaa oikean jalan polvea reippaammassa ajossa.Kun hinta ratkeaa, selviää miten uutuus asemoituu kapeaan ja tiukasti kilpailtuun autoluokkaan. Suomeen 308 GTi saapuu tammikuussa.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 308 GTi Hinta alkaen 0 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 200 kW (270 hv), 6000 r/min Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa