22.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: sporttifarmari Volkswagen Golf Variant R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhden kirjaimen lisäys mallimerkintään muuttaa järkifarmarin luonteen. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, monikäyttöisyys. Huonoa: ajoittain viivyttelevä vaihteisto. Volkswagenin mallikirjo kattaa varmastikin aivan kaikki autontarpeet, nekin joita et tiennyt olevankaan. Golfin farmarimallisto kasvaa molemmista päistä uusilla voimalinjoilla. Aloitusmalli saa uuden litraisen turbokoneen ja yläpää uusia nelivetomalleja ja dieseleitä.Malliston kruunu kuuluu kuitenkin ärrälle, niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaankin. 60 000 eurolla löytyy tietysti muitakin kiinnostavia vaihtoehtoja, mutta ei toista päällepäin näin vaatimatonta ja käytännöllistä perhefarmaria urheiluauton suorituskyvyllä ja ajettavuudella.Volkswagen Golf Variant R ei sorru liikaan koreiluun. Asiaa harrastamaton ei erota sitä muista Golfeista, vaikka R-logojen lisäksi tunnusmerkkeinä toimivat suuremmat vanteet, matalammat helmat ja neljä pakoputken päätä. Jo yksistään pakoäänet kertovat tavallista Golfia reippaammista menohaluista.Sisäilme jatkaa maltillista linjaa, urheiluistuimet eivät ole liian kuppimaiset, verhoilu on mustaa kangasta ja istuimen reunukset ovat harmaata alcantaraa. Toki R-logo löytyy muun muassa selkänojista ja ratista. Poljinpinnat ovat terästä ja kojelautaa on koristeltu hillityillä kromilistoilla.Ikkunasta kurkkivat pikkupojat voivat huomata nopeusmittarin asteikon riittävän 320:een, mutta todellisuudessa nopeudenrajoitin puuttuu peliin jo 250:n kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheiluauton suorituskykyGolf R:n moottori on sama kuin aiemmin esitellyissä Audi S3:ssa ja Seat Leon Cuprassa. Tutusta kaksilitraisesta turbomoottorista on tiristetty 300 hevosvoimaa.Ne riittävät siivittämään perheauton kiihtyvyyden urheiluautojen sakkiin, kilpailijoista viiden sekunnin kiihdytys sataseen pesee tulossa olevan Civic Type-R:n ja panee kampoihin tehokkaammille Focus RS:lle ja A45 AMG:lle.Parhainta Golfin moottorissa on kuitenkin sen laaja-alaisen väännön soveltuvuus jokapäiväiseen käyttöön. Kaasua hiplaamalla kulutuskin pysyy säyseämpien versioiden tasolla.Ajamisen iloaVolkswagen Golfin kiitellyt ajo-ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa huippumallissa, alustaa ei ole tarvinnut tarpeettomasti enää jäykistää lisää.Jousitusmukavuus on säilynyt miellyttävänä, silti pito on ällistyttävä nelivedon ja elektronisen tasauspyörästön lukon ansiosta.Ajamisen ilon kruunaa tarkka ja tunnokas ohjaus, sähköisesti tehostettujen parhaimmistoa. Läpi koko nopeusalueen Golf R selviytyy niin ratapäivistä kuin mummolareissuistakin varmasti.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Golf Variant R Hinta alkaen 57 468 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 5500–6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 162 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella