13.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: suomea ymmärtävä Mazda2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Häpeilemättömän japanilainen, mutta ymmärtää suomea. Hyvää: ajettavuus, moottori. Huonoa: varusteluvaihtojen rajoittuneisuus. Onko ikinä ollut parempaa hetkeä ostaa pientä perheautoa? Muun muassa Opel Corsan ja Škoda Fabian uusien sukupolvien myötä rima on korkeammalla kuin koskaan. Tiukka kilpailu vaatii uudelta Mazda2:lta muutakin kuin erilaisuutta – perusauton tulee olla elämänsä kunnossa.Ajettavuudeltaan pikku-Mazda on ketterän vaivaton, mutta samalla hauska. Mutkissa meno maittaa hyvän ohjauksen ansiosta, kaupungissa liikkumista helpottaa pieni kääntösäde ja hyvä etunäkyvyys. Tarvittaessa moottoritieajokin sujuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNöyrä moottoriPirteäluonteinen vapaasti hengittävä puolitoistalitrainen on ainoa voimanlähde. Valtaosa malliversioista kulkee koeajetun 90 hevosvoimaisen turvin, mutta hinnaston ääripäistä löytyvät myös 75 ja 115 hevosvoimaiset vaihtoehdot. Suuresta iskutilavuudesta huolimatta kulutus pysyy alle viidessä litrassa sadalla kilometrillä.Tasanopeudella auto etenee protestoimatta alle puolellatoistatuhannella kierroksella, mutta nopeuden muutoksiin eivät rahkeet sentään riitä. Vaihteensiirto on poikkeuksellisen sulavatoiminen: Mazda kiihtyy vaivatta jo hieman yli kahdellatuhannella kierroksella.Punaisia istuimia ja muita koristeita ei kannata säikähtää. Koeajetun Red-vaihtoehdon ohella auton saa myös tavanomaisella sisustuksella. Kojelauta on yhtenevä samaan perusrakenteeseen pohjautuvan CX-3-katumaasturin kanssa.Varustelua japanilaisittainKuljettajan paikalla asiat ovat kunnossa. Ajoasennon saa hyväksi, eikä ergonomiassa ole pahempia puutteita. Vain myötäauringossa vaikealukuiseksi haalistuva kierroslukumittari vaivaa. Kalliimman varustetason tuoman vaihtoehtoisen mittariston soisi olevan vakiona.Activeksi nimetty hinnat alkaen -vaihtoehto sisältää ilmastoinnin lisäksi lähinnä perusteet. Koeajettu Premium Plus tarjoaa jo varsin kattavan mukavuus- ja turvallisuusvarustelun, sillä autosta löytyy niin kaistavahti kuin seitsentuumainen näyttökin. Valikot on käännetty suomeksi. Käskyharjoittelulla lisävarusteinen navigaattorikin vie perille kotimaisin äänikomennoin.Aktiivisten turvalaitteiden puutteesta Mazda2:ta ei voi kritisoida. Valitettavasti varustelu noudattaa japanilaista malliversioihin sidottua filosofiaa. Saadakseen kaikki turvavarusteet tulee auto tilata kalleimmalla varustetasolla, jolloin perän risteävää liikennettä valvovan järjestelmän lisäksi saa muun muassa vaaleat nahkaistuimet. Yli 20 000 eurolle saa vastinetta, mutta valinnanvapautta ei tulisi rajoittaa.Kolmannen sukupolven Mazda2 on raikas tuttavuus. Monien nykypikkuautojen tuntuessa itseään suuremmilta kulkuneuvoilta, on Mazdassa yhä perinteisen kevyen ja ketterän auton tuntua. Makuasiat ratkaisevat, mutta kilpailu on kiristynyt entisestään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda2 1.5 Skyactiv-G Premium Plus Red Hinta alkaen 19 072 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla