13.4.2015

Koeajo: täysin uusi Volvo XC90

Juuristaan ylpeän tulokkaan tavoitteena on selättää saksalaiset. Hyvää: ajettavuus, tilavuus, turvavarustelu. Huonoa: leveys, lisävarusteiden hinnat.

Volvo päivitti XC90-mallinsa 12 vuoden syklillä. Se on pitkä aika – kuumeisessa autoteollisuudessa viittä vaille ikuisuus.

Volvo irtosi Fordin vähän kylmästä kainalosta vuonna 2010, kun Zhejiang Geely -yhtiö osti Volvon henkilöautotoiminnot. Koeajossa on Volvon ensimmäinen Kiina-ilmiö, itäaasialaisella rahalla säästelemättä pönkitetty ja todella täysin uusi XC90.

XC90 on ruotsalaisin Volvo pitkiin aikoihin, mistä ylpeänä osoituksena on jokaiseen kuljettajan istuimeen kiinnitetty pieni Ruotsin lippu. Esimerkiksi uusi alusta ja moottorit ovat Volvon omaa tuotantoa. Vieläpä kertakaikkisen hyvää sellaista. Paljon saa vettä virrata Götajoessa ennen kuin tämä auto alkaa tuntua aikansa eläneeltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkea muuta kuin möhkö

Viisimetrinen auto on muotoiltu näyttämään kaikkea muuta kuin möhköltä. Isoon katumaasturiin kuuluvaa muhkeutta on lievitetty skandinaavisen designin pehmopiirteillä.

Sisätilat ovat kuin ruotsalainen olohuone: tilava, rauhallinen, tyylikäs ja valoisa. Pintoina on paljon nahkaa, puuta ja alumiinia – tyylikkäästi toteutettuna.

Kojelaudan ja keskikonsolin nappulaviidakko on karsittu niin lähelle sukupuuttoa kuin se autossa on mahdollista. Tablettimaisesta, vaakalohkoihin jaettavasta kosketusnäytöstä hoituvat useimmat säädöt ja valinnat.

Kosketusnäytön opettelua

Kosketusnäyttöön saa Volvon mukaan peräti 360 eri asetusta, ja jälleenmyyjien luvataan antavan jokaiselle XC90:n ostajalle perusteellisen oppitunnin sen käytöstä.

Kosketusnäytön salat aukesivat kahden päivän koeajojen aikana, sillä ajatusmaailma on pitkälti samanlainen kuin älypuhelimissa.

Audiolaitteisto on Bowers&Wilkinsin valmistama. Parhaassa versiossa on 19 kaiutinta, joten äänentoisto tuntuu paremminkin Göteborgin oopperatalolta kuin ruotsalaiselta olohuoneelta.

Aina seitsenpaikkainen

Suomeen tuotavat XC90:t ovat aina seitsenpaikkaisia.

Uudelleen muotoiltu kuljettajan istuin on mukava ja säätömahdollisuudet laveat. Rahalla istuimeen saa vaikkapa tuuletuksen tai hieronnan.

Toisella istuinrivillä on kosolti jalka-, hartia- ja pääntilaa sekä omat ilmastointisäätimet.

Kolmannen istuinrivin paikat yllättivät: 182-senttinen pärjäsi mukavasti penkeillä, joita yleensä 5+2-paikkaisissa autoissa pidetään vain lasten maailmana.

Tavaratila on 451-litrainen. Kakkos- ja kolmosrivin istuimet kaatamalla ruuma pullistuu 1 899-litraiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattava turvavarustelu

Turvallisuudessa XC90 on taattua Volvoa. Vakiona tuleva, entistä laajempi City Safety -järjestelmä sisältää esimerkiksi automaattijarrutuksen, jos kuski ei huomaa vasemmalle kääntyessään vastaantulijaa. Lisävarusteilla pystyy varautumaan koko lailla kaikkeen muuhun paitsi suoraan ylhäältä tuleviin yllätyksiin.

Keskikonsolissa oleva käynnistysnappulakin on muutettu käännettäväksi. Osittain kuulemma turvallisuussyistä, ettei auto käynnisty tai sammu vahinkopainalluksesta.

Tulossa ladattava hybridi

Koeajossa on koko Suomeen tuleva moottorikatras: D5, T6 ja T8. Tarjolle tulee siis yksi diesel-, yksi bensiini- ja yksi hybridivaihtoehto. Moottorit ovat kaksilitraisia ja nelisylinterisiä.

Suomessa myydyimmäksi noussee diesel eli D5. Se on yli 10 000 euroa bensiiniversiota edullisempi. Kahdella turbolla ryyditetty D5 antaa 225 hevosvoiman tehot ja 470 newtonmetrin maksimiväännön. Meno kaikilla tienpinnoilla on vaivatonta ja äänetöntä.

Ladattava hybridi T8 tulee myöhemmin tänä vuonna. Se syönee lähes täysin T6:n myynnin, sillä hinta-eroa on vain 900 euroa. Ladattavan hybridin hinta alkaa 92 830 eurosta. T8:n yhdistetty kulutus on 2,5 litraa, joten se hankkii hintaeron T6-bensiinimoottoriin (kulutus 7,7/100 km) nopeasti takaisin.

Kaikkiin versioihin on yhdistetty kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka koeajossa etsii isomman vaihteen nopeasti ja luontevasti, mutta alaspäin se vaihtaa vähän mietteliäämmin.

Kaikissa koeajoautoissa on ilmajousitus, joka on hieman yli 2 000 euron lisävaruste. Se toimi muuten mainiosti, mutta teki esimerkiksi hidastetöyssyistä turhan pomppuisan kokemuksen.

Maahantuoja uskoo myyvänsä tänä vuonna Suomessa 400 uutta XC90:tä. Pääkilpailijoita ovat BMW X5, Mercedes-Benz ML ja Audi Q7, joita ensirekisteröitiin viime vuonna yhteensä vajaat 350. Volvon aikeissa ei siis ole pistevoitto, vaan selätys saksalaisista.

XC90:t rantautuvat Suomeen kesäkuussa.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Valmistaja

Volvo XC90

Hinta alkaen

81 776 €

Ajoneuvovero

133 €/ v

Käyttövoimavero

562 €/ v

Moottori

1 969 cm³, kaksi turboahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

165 kW (225 hv)

Vääntö

470 Nm

Vääntö

470 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

149 g/km

Mitat

pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm
Tavaratila: 451 l
Omamassa: 2143 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 2 700 kg.

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat