13.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: täysin uusi Volvo XC90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuristaan ylpeän tulokkaan tavoitteena on selättää saksalaiset. Hyvää: ajettavuus, tilavuus, turvavarustelu. Huonoa: leveys, lisävarusteiden hinnat. Volvo päivitti XC90-mallinsa 12 vuoden syklillä. Se on pitkä aika – kuumeisessa autoteollisuudessa viittä vaille ikuisuus.Volvo irtosi Fordin vähän kylmästä kainalosta vuonna 2010, kun Zhejiang Geely -yhtiö osti Volvon henkilöautotoiminnot. Koeajossa on Volvon ensimmäinen Kiina-ilmiö, itäaasialaisella rahalla säästelemättä pönkitetty ja todella täysin uusi XC90.XC90 on ruotsalaisin Volvo pitkiin aikoihin, mistä ylpeänä osoituksena on jokaiseen kuljettajan istuimeen kiinnitetty pieni Ruotsin lippu. Esimerkiksi uusi alusta ja moottorit ovat Volvon omaa tuotantoa. Vieläpä kertakaikkisen hyvää sellaista. Paljon saa vettä virrata Götajoessa ennen kuin tämä auto alkaa tuntua aikansa eläneeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikkea muuta kuin möhköViisimetrinen auto on muotoiltu näyttämään kaikkea muuta kuin möhköltä. Isoon katumaasturiin kuuluvaa muhkeutta on lievitetty skandinaavisen designin pehmopiirteillä.Sisätilat ovat kuin ruotsalainen olohuone: tilava, rauhallinen, tyylikäs ja valoisa. Pintoina on paljon nahkaa, puuta ja alumiinia – tyylikkäästi toteutettuna.Kojelaudan ja keskikonsolin nappulaviidakko on karsittu niin lähelle sukupuuttoa kuin se autossa on mahdollista. Tablettimaisesta, vaakalohkoihin jaettavasta kosketusnäytöstä hoituvat useimmat säädöt ja valinnat.Kosketusnäytön opetteluaKosketusnäyttöön saa Volvon mukaan peräti 360 eri asetusta, ja jälleenmyyjien luvataan antavan jokaiselle XC90:n ostajalle perusteellisen oppitunnin sen käytöstä.Kosketusnäytön salat aukesivat kahden päivän koeajojen aikana, sillä ajatusmaailma on pitkälti samanlainen kuin älypuhelimissa.Audiolaitteisto on Bowers&Wilkinsin valmistama. Parhaassa versiossa on 19 kaiutinta, joten äänentoisto tuntuu paremminkin Göteborgin oopperatalolta kuin ruotsalaiselta olohuoneelta.Aina seitsenpaikkainenSuomeen tuotavat XC90:t ovat aina seitsenpaikkaisia.Uudelleen muotoiltu kuljettajan istuin on mukava ja säätömahdollisuudet laveat. Rahalla istuimeen saa vaikkapa tuuletuksen tai hieronnan.Toisella istuinrivillä on kosolti jalka-, hartia- ja pääntilaa sekä omat ilmastointisäätimet.Kolmannen istuinrivin paikat yllättivät: 182-senttinen pärjäsi mukavasti penkeillä, joita yleensä 5+2-paikkaisissa autoissa pidetään vain lasten maailmana.Tavaratila on 451-litrainen. Kakkos- ja kolmosrivin istuimet kaatamalla ruuma pullistuu 1 899-litraiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava turvavarusteluTurvallisuudessa XC90 on taattua Volvoa. Vakiona tuleva, entistä laajempi City Safety -järjestelmä sisältää esimerkiksi automaattijarrutuksen, jos kuski ei huomaa vasemmalle kääntyessään vastaantulijaa. Lisävarusteilla pystyy varautumaan koko lailla kaikkeen muuhun paitsi suoraan ylhäältä tuleviin yllätyksiin.Keskikonsolissa oleva käynnistysnappulakin on muutettu käännettäväksi. Osittain kuulemma turvallisuussyistä, ettei auto käynnisty tai sammu vahinkopainalluksesta.Tulossa ladattava hybridiKoeajossa on koko Suomeen tuleva moottorikatras: D5, T6 ja T8. Tarjolle tulee siis yksi diesel-, yksi bensiini- ja yksi hybridivaihtoehto. Moottorit ovat kaksilitraisia ja nelisylinterisiä.Suomessa myydyimmäksi noussee diesel eli D5. Se on yli 10 000 euroa bensiiniversiota edullisempi. Kahdella turbolla ryyditetty D5 antaa 225 hevosvoiman tehot ja 470 newtonmetrin maksimiväännön. Meno kaikilla tienpinnoilla on vaivatonta ja äänetöntä.Ladattava hybridi T8 tulee myöhemmin tänä vuonna. Se syönee lähes täysin T6:n myynnin, sillä hinta-eroa on vain 900 euroa. Ladattavan hybridin hinta alkaa 92 830 eurosta. T8:n yhdistetty kulutus on 2,5 litraa, joten se hankkii hintaeron T6-bensiinimoottoriin (kulutus 7,7/100 km) nopeasti takaisin.Kaikkiin versioihin on yhdistetty kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka koeajossa etsii isomman vaihteen nopeasti ja luontevasti, mutta alaspäin se vaihtaa vähän mietteliäämmin.Kaikissa koeajoautoissa on ilmajousitus, joka on hieman yli 2 000 euron lisävaruste. Se toimi muuten mainiosti, mutta teki esimerkiksi hidastetöyssyistä turhan pomppuisan kokemuksen.Maahantuoja uskoo myyvänsä tänä vuonna Suomessa 400 uutta XC90:tä. Pääkilpailijoita ovat BMW X5, Mercedes-Benz ML ja Audi Q7, joita ensirekisteröitiin viime vuonna yhteensä vajaat 350. Volvon aikeissa ei siis ole pistevoitto, vaan selätys saksalaisista.XC90:t rantautuvat Suomeen kesäkuussa.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Valmistaja Volvo XC90 Hinta alkaen 81 776 € Ajoneuvovero 133 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 1 969 cm³, kaksi turboahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 165 kW (225 hv) Vääntö 470 Nm Vääntö 470 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 2143 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 700 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen