30.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: tilava Opel Vivaro Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro Combi – tilat yhdeksälle, ajettavuus yltää silti lähes henkilöautomaiseksi. Hyvää: tilat, suorituskyky, polttoainetalous. Huonoa: ei usb-liitintä ohjaamossa, pitkän akselivälin aiheuttama kankeus Opel Vivaro Combi:n pidempään versioon sopii 1+8 henkilöä ja 1,8 kuutiota matkatavaroita. Kahdella taaimmalla penkkirivillä matkustaville on tilavat ja hyvin muotoillut istuimet, ja jalkatilaa on ruhtinaallisesti.Kulku takimmaiselle penkkiriville on helpohkoa, vaikka keskirivin oven puoleisesta istuimesta kääntyy pelkästään selkänoja istuinosan pysyessä paikallaan. Paksu äänieriste tekee lattiasta pehmeän, mikä on mukava matkustajille, mutta tavarankuljetuksessa lattiaan kaipaa jämäkkyyttä. Sivuoven käyttö voisi olla kevyempää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiellä rauhallinenPysäköintiruutuihin ajettaessa Vivaron 3,5 metrin akseliväli ja 5,4 metrin pituus edellyttävät huolellisuutta. Toisaalta pitkä akseliväli tekee käytöksestä maantiellä rauhallista.Alle kahden metrin korkuisena Vivaro mahtuu parkkihalleihin. Ulkomittojen arviointi on helppoa kulmikkaan muotoilun ja suurten peilien ja ikkunapintojen ansiosta.Kuljettajan istuimen muotoilu saa kehuja sekä isolta että pienikokoiselta kuljettajalta. Istuimen laaja korkeussäätö sekä ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätö auttavat löytämään sopivan ajoasennon.Varustetaso on kattava ja tarkoituksenmukainen, joskaan ei ylellinen. Ajovakaudenhallintajärjestelmä huomioi kuorman määrän ja varustukseen kuuluvat myös mäkipidätin, kaatumisenesto sekä hätäjarrutehostin.Tehoa ja taloudellisuuttaEuro6-moottoreista väkevin (145 hv) on sitkeä jo alle 1 500 kierrokselta ja hyvä kiihtyvyys antaa mielikuvan iskutilavuuttaan selvästi suuremmasta moottorista.Kahdella turboahtimella on saatu yhdistettyä hyvä alakierrosvääntö ja suuri huipputeho. Myös polttoainetalous on kunnossa, sillä maantiepainotteisen koeajon keskikulutus jää tasan kuuteen litraan.Napin painalluksella valittava Eco Drive -tila muuttaa ilmastoinnin ja lämmityslaitteen energiankulutusta pienemmäksi sekä säätää kaasupolkimen vastetta. Eco-tilassa moottori tuntuu miellyttävämmältä, sillä turha kulmikkuus ja repivyys ovat poissa.Vivaro Combien hinnat alkavat 42 637 eurosta.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Opel Vivaro Combi 1.6 CDTI BiTurbo ecoFLEX Hinta alkaen 49 399 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 107 kW (145 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta tai 3 vuotta / 120 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”