30.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: tilava Opel Vivaro Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Vivaro Combi – tilat yhdeksälle, ajettavuus yltää silti lähes henkilöautomaiseksi. Hyvää: tilat, suorituskyky, polttoainetalous. Huonoa: ei usb-liitintä ohjaamossa, pitkän akselivälin aiheuttama kankeus Opel Vivaro Combi:n pidempään versioon sopii 1+8 henkilöä ja 1,8 kuutiota matkatavaroita. Kahdella taaimmalla penkkirivillä matkustaville on tilavat ja hyvin muotoillut istuimet, ja jalkatilaa on ruhtinaallisesti.Kulku takimmaiselle penkkiriville on helpohkoa, vaikka keskirivin oven puoleisesta istuimesta kääntyy pelkästään selkänoja istuinosan pysyessä paikallaan. Paksu äänieriste tekee lattiasta pehmeän, mikä on mukava matkustajille, mutta tavarankuljetuksessa lattiaan kaipaa jämäkkyyttä. Sivuoven käyttö voisi olla kevyempää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaantiellä rauhallinenPysäköintiruutuihin ajettaessa Vivaron 3,5 metrin akseliväli ja 5,4 metrin pituus edellyttävät huolellisuutta. Toisaalta pitkä akseliväli tekee käytöksestä maantiellä rauhallista.Alle kahden metrin korkuisena Vivaro mahtuu parkkihalleihin. Ulkomittojen arviointi on helppoa kulmikkaan muotoilun ja suurten peilien ja ikkunapintojen ansiosta.Kuljettajan istuimen muotoilu saa kehuja sekä isolta että pienikokoiselta kuljettajalta. Istuimen laaja korkeussäätö sekä ohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätö auttavat löytämään sopivan ajoasennon.Varustetaso on kattava ja tarkoituksenmukainen, joskaan ei ylellinen. Ajovakaudenhallintajärjestelmä huomioi kuorman määrän ja varustukseen kuuluvat myös mäkipidätin, kaatumisenesto sekä hätäjarrutehostin.Tehoa ja taloudellisuuttaEuro6-moottoreista väkevin (145 hv) on sitkeä jo alle 1 500 kierrokselta ja hyvä kiihtyvyys antaa mielikuvan iskutilavuuttaan selvästi suuremmasta moottorista.Kahdella turboahtimella on saatu yhdistettyä hyvä alakierrosvääntö ja suuri huipputeho. Myös polttoainetalous on kunnossa, sillä maantiepainotteisen koeajon keskikulutus jää tasan kuuteen litraan.Napin painalluksella valittava Eco Drive -tila muuttaa ilmastoinnin ja lämmityslaitteen energiankulutusta pienemmäksi sekä säätää kaasupolkimen vastetta. Eco-tilassa moottori tuntuu miellyttävämmältä, sillä turha kulmikkuus ja repivyys ovat poissa.Vivaro Combien hinnat alkavat 42 637 eurosta.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Opel Vivaro Combi 1.6 CDTI BiTurbo ecoFLEX Hinta alkaen 49 399 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, tuplaturbo, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 107 kW (145 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta tai 3 vuotta / 120 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja