27.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: tilava pikkuauto Honda Jazz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuautoluokan tilavin. Hyvää: runsaat tilat, muunneltavuus, turvavarustelu. Huonoa: puhditon moottori. Honda Jazz on vuoden 2001 ensiesittelystään lähtien ollut tilankäytön mestari. Nyt esitelty kolmas sukupolvi on aiempiakin etevämpi. Tilan puolesta kilpailijoiksi eivät oikeastaan enää kelpaa tavalliset pikkuautot, vaan joko pienet tila-autot tai jopa C-segmentin luukkuperät.Myös tilan ja hinnan suhde on kohdallaan, Jazzin laskeneet hinnat alkavat nyt 17 000 eurosta. Suomessa myynti alkaa lokakuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHulppeat tilatHonda on loihtinut pikkuauton nelimetriseen koriin perheauton sisätilat. Kulmikas muoto on käytetty tehokkaasti. Uutuuden lisäsenteistä osa on käytetty keulan törmäysvyöhykkeisiin, mutta akselivälin pidennys on kohentanut takajalkatilat edustusautoluokkaan.Apukuskin selkänojan voi kaataa takamatkustajan divaaniksi. Kolmelle aikuiselle takapenkkiä ei sentään voi suositella.Tavaratila on luokan suurimpia ja nostokynnys matala. Perusta muunneltavuudelle on bensiinitankin sijainti etuistuimien alla. Näin takapenkki laskeutuu kaadettuna alemmas tasaiseksi pohjaksi tai istuinosa nostettuna takajalkatilassa voi kuljettaa korkeita esineitä.Jo Trend-perusvarustus kattaa kaiken oleellisen hätäjarrutusavustimineen, Comfort (+ 1 200 e) tuo lisää elektronisia turvavarusteita sekä seitsentuumaisen monitoiminäytön ja Elegance (+ 2 100 e) vielä lisää mukavuusherkkuja.Ahtamaton moottoriMoottorin valinta Jazziin on helppoa, tästä lähin vaihtoehtoja on yksi. Uusi 1,3-litrainen nelisylinterinen on tehokkaampi kuin vanha 1,4 ja taloudellisempi kuin entinen 1,2. Dieselinä Jazzia ei ole tehty ja nyt hybridimalli poistuu Euroopan markkinoilta.Uuden moottorin venttiilien avautumista ja ajoitusta ohjataan sähköisesti. Yhdessä korkean puristussuhteen kanssa voidaan alhaisella kuormituksella käyttää taloudellisempaa Atkinson-työkiertoa ja suorituskykyä vaadittaessa palata normaaliin venttiilienajoitukseen.Vaihteistoon on lisätty kuudes pykälä. Näin viiden vaihteen välityksiä on lyhennetty kiihtyvyyden parantamiseksi ja kuudes on optimoitu taloudellisen pitkäksi. Vaihtoehtona on periaatteessa portaaton CVT-vaihteisto (+ 1 600 e).Kevyempi perusrakenneJazz puurtaa nöyrästi rauhallisessa ajossa, mutta ahtamattoman moottorin huipputeho piilee vasta isoilla kierroksilla. Ripeisiin kiihdytyksiin moottoria on huudatettava surutta ja vaihteita käytettävä ahkerasti. CVT:n valitseva selviää helpommalla, mutta joutuu kuuntelemaan moottorin parkua vielä enemmän.CVT on keskimääräistä kuljettajaa etevämpi ja selviää pienemmällä kulutuksella, jopa alle viiden litran satasella.Jazzin perusrakenne on aiempaa kevyempi, mutta silti jäykempi. Jousitus on säädetty napakammaksi eurooppalaisten toiveiden mukaan, mutta silti korkea auto kallistelee.Ohjaus on nopeampi kuin ennen, mutta keskialue kaipaisi lisää tunnokkuutta. Kaikesta päätellen Jazzia on sävelletty kaupunkikäyttö etusijalla.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Honda Jazz 1.3 Comfort Hinta alkaen 18 190 € Moottori Bensiinimoottori 1 317 cm³, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?