9.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: toisen sukupolven Seat Alhambra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet kasvot ja päivitettyä tekniikkaa. Hyvää: Liukuovet, sisätilat. Huonoa: Etuistuinten sivutuki, näkyvyys etuviistoon. Vuonna 1996 esitelty ensimmäisen sukupolven Seat Alhambra oli yhteistyömalli, jonka kumppaneita olivat Ford Galaxy ja Volkswagen Sharan.Nyt uuden ilmeen saanut toisen sukupolven Alhambra on teknisesti käytännössä identtinen Sharanen kanssa, mutta ulkonäössä ja varustelussa on eroja.Alhambra on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla. Mallipäivityksen jälkeen kaksilitraisesta dieselistä on kaksi tehoversiota. Myöhemmin tuotantoon saadaan kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori. Kaikkien tehot ovat kasvaneet ja päästöt pienentyneet edelliseen mallisarjaan nähden.Moottoreiden kumppanina on joko 6-portainen manuaalivaihteisto tai kaksoiskytkinautomaatti. Kahden varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on joukko lisävarusteita.Valmistusohjelmassa on myös muun muassa 1,4-litraiset bensiinimoottorit ja yksi tehoiltaan miedompi diesel sekä neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMassiiviset sisätilatHelteisessä Barcelonassa, Seatin kotikonnuilla, pääsen hakemaan ensituntumaa uudistettuun Alhambraan.Ensivaikutelma on hyvä. Sisätilat antavat heti laadukkaan vaikutelman.Ja tilaa riittää. Uuden sukupolven Alhambra on aina seitsenpaikkainen. Keskirivin istuimet ovat itsenäisiä ja liikuteltavissa kiskoilla.Leveässä autossa voi kolme aikuista istua rinnakkain mukavasti ja kiskojen ansiosta istuimet voi limittää niin, että hartiatilaa saadaan tarvittaessa lisää.Kolmas rivi tarjoaa jopa yllättävän hyvät istumatilat. Koeajoauton kattoluukusta huolimatta pää ei ole edes lähellä kattoa ja jalatkin saa oikaistua mukavasti.Liukuovet helpottavatMatkustamon istuimia ei nykymallissa voi enää irrottaa, mutta ne on suunniteltu siten, että parilla ranneliikkeellä istuimista muodostuu tasainen tavaratilan lattia.Itsenäiset istuimet tarjoavat lukemattomia variaatioita tavaratilan laajentamiseen. Äärimmillään Seat Alhambra vastaa lähes pakettiautoa.Kun kaikki istuimet ovat pystyasennossa, jää tavaratilaan vielä kolmelle isolle matkalaukulle riittävä tila.Lapsiperheiden kannalta autossa on paljon hyvää. Liukuovet helpottavat lastaamista ja kulkemista. Lisäksi lastenistuimet on helppo asentaa paikoilleen. Kaikissa istuimissa on isofix-kiinnikkeet.Ketterä kaupungissaAlhambra on ajossa miellyttävän pehmeä ja sisämelultaan hiljainen. Mitat on kohtuullisen helppo hahmottaa. Näkökentän katveet etuviistoon jäävät tosin melko suuriksi kookkaiden A-pilareiden takia.Vahva moottori yhdessä kaksoiskytkinvaihteiston kanssa tarjoaa hyvän ajettavuuden. Kaasupolkimeen reagoinnissa ilmenee toisinaan hienoisia viiveitä, mutta ei siinä määrin, että niistä olisi haittaa.Kaksoiskytkinvaihteiston valitsimesta löytyy myös S-asento, jolloin ylös vaihdettaessa moottori kiertää enemmän ja vaihtaa myös aiemmin pienelle vaihteelle. Vaihteita voi halutessaan käyttää myös ohjauspyörän vivuista.Koeajoautossa on lisävarusteisiin kuuluva mukautuva alustansäätö (1 468 e). S-asennossa vaihteiston ja ohjaustehostimen ohella myös alusta muuttuu. Pehmeys vähenee, eikä auto kallistele juuri lainkaan.Tavaratilan sisäpistoke, säilytyslokerot ja monipuolinen istuinjärjestelmä tarjoavat yhdessä liukuovien kanssa houkuttelevan kokonaispaketin. Syyskuussa myyntiin tulleen automallin oviin saa esimerkiksi sähkökäytön, joka on sekä ammatti- että perhekäytössä hyvä lisävaruste.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Hinta alkaen 47 628 € Moottori Bensiinimoottori 4 951 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous