16.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: tyylifarmari Mercedes-Benz CLS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vallasväen valinta – monipuolisesti varusteltava ja hienostunut farmari. Hyvää: vaihteisto, ajovalot, kulutus, etuistuin. Huonoa: hinta, näkyvyys takaviistoon. Uudistuneen CLS:n keulilla on voimanlähde, jonka sitkeys ja voima riittävät hyvin. Erityinen valtti on uusi yhdeksänlovinen automaattivaihteisto, jota pehmeätoimisempaa saa hakea.Vaikka kuinka yrittää koeajossa kiusata vaihdelaatikkoa, ei eteen tule ajotilanteita, jossa vaihdelaatikon ratkaisut eivät pysyisi vauhdin tai kuskin aatosten mukana. Vaihtohetkillä ei ole viiveitä tai nyykähdyksiä.Tiheä porrastus tuo mukanaan vaivattomuutta ja säästää moottoria. Auton voi kiihdyttää moottoritievauhtiin ilman, että kierroslukumittarin neula kipuaa yli tuhannenviidensadan. Ja suora saa olla pitkä, jotta laillisilla nopeuksilla yhdeksäisen saa edes vilahtamaan mittaristossa.Vaihteisto on yksi parhaista automaattivaihteistoista, joilla olen kuunaan ajanut.Ajamista valvoo kolme nopeusanturia. Vaihteiston ohjausjärjestelmä osaa anturien välittämän tiedon perusteella säätää vaihteensiirrot oikea-aikaisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhallinen kumppaniMatka-ajossa CLS on erittäin vakaa ja varsin äänetön. Hieman yli 200 hevosvoiman teho riittää hyvin kookkaan auton liikuttamiseen.Koeajoauton keulilla on moottorikatraan toiseksi maltillisin voimanlähde, jolloin auton hinta jää vakiovarusteisena alle 80 000 euron. Hinnaston toista äärtä edustaa CLS:n 63 AMG S 4Matic. Se maksaa rapiat 237 000 euroa.Pitkä akseliväli tuo kulkuun rauhallisuutta, eikä se kuitenkaan kostaudu – kuten epäluuloinen voisi kuvitella – ylenmääräisenä kömpelyytenä kaupunkikeskustan ahtaudessa. Takavetoisen johtotähden tehostettu ohjaus ja jyrkästi kääntyvät etupyörät pienentävät kääntöympyrän varsin siedettäväksi.Kääntymistä avittavat ominaisuudet jäävät arkikäytössä torsoiksi, sillä näkyvyys takaviiston on onneton ja auto takakulmistaan lähes umpinainen. Peruuttajaa pienehköt sivupeilit ja matala takaikkuna eivät paljoa auta.Peruutuskamera ei kuulu vakiovarusteisiin. Sen haluava saa kaivaa kuvetta 1 100 euron verran. Pysäköintiavustin ja Parktronic-pysäköintitutka helpottavat taskupysäköintiä kadun suuntaisesti tai pysäköimistä poikittain katuun nähden autojen väliin. Yltympäri auton näkevä 360-asteen kamera avustaa ahtaissa lokosissa.Kuljettajan valtakunta on järjestelty selkeästi. Mittaristo on hyvin näkökentässä ja kaikki käyttökytkimet ovat hyvin käsillä.Etuistuin säätyy monipuolisesti ja tarkasti, joten ajoasennon saa räätälöityä lähes mieleisekseen. Reisitukea saisi olla säädettävissä enemmän.Ilmajousitus ei ole samettisen mukava, mutta vakauttaa korin elämää riittävästi veipä ajotaival maaseudun mutkateille tai kaupungin ahtaille mukulakivikaduille.Sammuu eleettömästiMercedes-Benz CLS:n sammutusautomatiikka toimii viiveittä ja eleettömästi. Se on omiaan alentamaan kulutusta. Mersun kykyjen monipuolinen koettelu nosti koeajon keskikulutuksen kahdeksaan litraan, mutta luvatusti se on maltillisella viiden litran tasolla.Näyttävät ja älykkäät valotTulokkaan valot ovat näyttävän näköiset, mutta myös tehokas kokonaisuus.Multibeam led -ajovalojärjestelmä on vakuuttava näyttö mihin ledeillä ja niiden ohjauksella kyetään. Erityisen sankassa aamusumussa valokeila leikkaa umpiharmaata näkymää juuri sopivan etäälle.Kummassakin kaukovalossa on 24 led-polttimoa, joita voidaan himmentää ja kirkastaa ajotilanteen ja muiden ajoneuvojen mukaisesti. Kuljettajan ei myöskään tarvitse itse vaihtaa lyhyiden ja pitkien ajovalojen välillä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 Bluetec Hinta alkaen 79 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 88 114 € Ajoneuvovero 112 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800 r/min Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1412 mm, akseliväli 2874 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1885 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous