16.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: tyylifarmari Mercedes-Benz CLS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vallasväen valinta – monipuolisesti varusteltava ja hienostunut farmari. Hyvää: vaihteisto, ajovalot, kulutus, etuistuin. Huonoa: hinta, näkyvyys takaviistoon. Uudistuneen CLS:n keulilla on voimanlähde, jonka sitkeys ja voima riittävät hyvin. Erityinen valtti on uusi yhdeksänlovinen automaattivaihteisto, jota pehmeätoimisempaa saa hakea.Vaikka kuinka yrittää koeajossa kiusata vaihdelaatikkoa, ei eteen tule ajotilanteita, jossa vaihdelaatikon ratkaisut eivät pysyisi vauhdin tai kuskin aatosten mukana. Vaihtohetkillä ei ole viiveitä tai nyykähdyksiä.Tiheä porrastus tuo mukanaan vaivattomuutta ja säästää moottoria. Auton voi kiihdyttää moottoritievauhtiin ilman, että kierroslukumittarin neula kipuaa yli tuhannenviidensadan. Ja suora saa olla pitkä, jotta laillisilla nopeuksilla yhdeksäisen saa edes vilahtamaan mittaristossa.Vaihteisto on yksi parhaista automaattivaihteistoista, joilla olen kuunaan ajanut.Ajamista valvoo kolme nopeusanturia. Vaihteiston ohjausjärjestelmä osaa anturien välittämän tiedon perusteella säätää vaihteensiirrot oikea-aikaisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhallinen kumppaniMatka-ajossa CLS on erittäin vakaa ja varsin äänetön. Hieman yli 200 hevosvoiman teho riittää hyvin kookkaan auton liikuttamiseen.Koeajoauton keulilla on moottorikatraan toiseksi maltillisin voimanlähde, jolloin auton hinta jää vakiovarusteisena alle 80 000 euron. Hinnaston toista äärtä edustaa CLS:n 63 AMG S 4Matic. Se maksaa rapiat 237 000 euroa.Pitkä akseliväli tuo kulkuun rauhallisuutta, eikä se kuitenkaan kostaudu – kuten epäluuloinen voisi kuvitella – ylenmääräisenä kömpelyytenä kaupunkikeskustan ahtaudessa. Takavetoisen johtotähden tehostettu ohjaus ja jyrkästi kääntyvät etupyörät pienentävät kääntöympyrän varsin siedettäväksi.Kääntymistä avittavat ominaisuudet jäävät arkikäytössä torsoiksi, sillä näkyvyys takaviiston on onneton ja auto takakulmistaan lähes umpinainen. Peruuttajaa pienehköt sivupeilit ja matala takaikkuna eivät paljoa auta.Peruutuskamera ei kuulu vakiovarusteisiin. Sen haluava saa kaivaa kuvetta 1 100 euron verran. Pysäköintiavustin ja Parktronic-pysäköintitutka helpottavat taskupysäköintiä kadun suuntaisesti tai pysäköimistä poikittain katuun nähden autojen väliin. Yltympäri auton näkevä 360-asteen kamera avustaa ahtaissa lokosissa.Kuljettajan valtakunta on järjestelty selkeästi. Mittaristo on hyvin näkökentässä ja kaikki käyttökytkimet ovat hyvin käsillä.Etuistuin säätyy monipuolisesti ja tarkasti, joten ajoasennon saa räätälöityä lähes mieleisekseen. Reisitukea saisi olla säädettävissä enemmän.Ilmajousitus ei ole samettisen mukava, mutta vakauttaa korin elämää riittävästi veipä ajotaival maaseudun mutkateille tai kaupungin ahtaille mukulakivikaduille.Sammuu eleettömästiMercedes-Benz CLS:n sammutusautomatiikka toimii viiveittä ja eleettömästi. Se on omiaan alentamaan kulutusta. Mersun kykyjen monipuolinen koettelu nosti koeajon keskikulutuksen kahdeksaan litraan, mutta luvatusti se on maltillisella viiden litran tasolla.Näyttävät ja älykkäät valotTulokkaan valot ovat näyttävän näköiset, mutta myös tehokas kokonaisuus.Multibeam led -ajovalojärjestelmä on vakuuttava näyttö mihin ledeillä ja niiden ohjauksella kyetään. Erityisen sankassa aamusumussa valokeila leikkaa umpiharmaata näkymää juuri sopivan etäälle.Kummassakin kaukovalossa on 24 led-polttimoa, joita voidaan himmentää ja kirkastaa ajotilanteen ja muiden ajoneuvojen mukaisesti. Kuljettajan ei myöskään tarvitse itse vaihtaa lyhyiden ja pitkien ajovalojen välillä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 Bluetec Hinta alkaen 79 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 88 114 € Ajoneuvovero 112 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800 r/min Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1412 mm, akseliväli 2874 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1885 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle