16.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: tyylifarmari Mercedes-Benz CLS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vallasväen valinta – monipuolisesti varusteltava ja hienostunut farmari. Hyvää: vaihteisto, ajovalot, kulutus, etuistuin. Huonoa: hinta, näkyvyys takaviistoon. Uudistuneen CLS:n keulilla on voimanlähde, jonka sitkeys ja voima riittävät hyvin. Erityinen valtti on uusi yhdeksänlovinen automaattivaihteisto, jota pehmeätoimisempaa saa hakea.Vaikka kuinka yrittää koeajossa kiusata vaihdelaatikkoa, ei eteen tule ajotilanteita, jossa vaihdelaatikon ratkaisut eivät pysyisi vauhdin tai kuskin aatosten mukana. Vaihtohetkillä ei ole viiveitä tai nyykähdyksiä.Tiheä porrastus tuo mukanaan vaivattomuutta ja säästää moottoria. Auton voi kiihdyttää moottoritievauhtiin ilman, että kierroslukumittarin neula kipuaa yli tuhannenviidensadan. Ja suora saa olla pitkä, jotta laillisilla nopeuksilla yhdeksäisen saa edes vilahtamaan mittaristossa.Vaihteisto on yksi parhaista automaattivaihteistoista, joilla olen kuunaan ajanut.Ajamista valvoo kolme nopeusanturia. Vaihteiston ohjausjärjestelmä osaa anturien välittämän tiedon perusteella säätää vaihteensiirrot oikea-aikaisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhallinen kumppaniMatka-ajossa CLS on erittäin vakaa ja varsin äänetön. Hieman yli 200 hevosvoiman teho riittää hyvin kookkaan auton liikuttamiseen.Koeajoauton keulilla on moottorikatraan toiseksi maltillisin voimanlähde, jolloin auton hinta jää vakiovarusteisena alle 80 000 euron. Hinnaston toista äärtä edustaa CLS:n 63 AMG S 4Matic. Se maksaa rapiat 237 000 euroa.Pitkä akseliväli tuo kulkuun rauhallisuutta, eikä se kuitenkaan kostaudu – kuten epäluuloinen voisi kuvitella – ylenmääräisenä kömpelyytenä kaupunkikeskustan ahtaudessa. Takavetoisen johtotähden tehostettu ohjaus ja jyrkästi kääntyvät etupyörät pienentävät kääntöympyrän varsin siedettäväksi.Kääntymistä avittavat ominaisuudet jäävät arkikäytössä torsoiksi, sillä näkyvyys takaviiston on onneton ja auto takakulmistaan lähes umpinainen. Peruuttajaa pienehköt sivupeilit ja matala takaikkuna eivät paljoa auta.Peruutuskamera ei kuulu vakiovarusteisiin. Sen haluava saa kaivaa kuvetta 1 100 euron verran. Pysäköintiavustin ja Parktronic-pysäköintitutka helpottavat taskupysäköintiä kadun suuntaisesti tai pysäköimistä poikittain katuun nähden autojen väliin. Yltympäri auton näkevä 360-asteen kamera avustaa ahtaissa lokosissa.Kuljettajan valtakunta on järjestelty selkeästi. Mittaristo on hyvin näkökentässä ja kaikki käyttökytkimet ovat hyvin käsillä.Etuistuin säätyy monipuolisesti ja tarkasti, joten ajoasennon saa räätälöityä lähes mieleisekseen. Reisitukea saisi olla säädettävissä enemmän.Ilmajousitus ei ole samettisen mukava, mutta vakauttaa korin elämää riittävästi veipä ajotaival maaseudun mutkateille tai kaupungin ahtaille mukulakivikaduille.Sammuu eleettömästiMercedes-Benz CLS:n sammutusautomatiikka toimii viiveittä ja eleettömästi. Se on omiaan alentamaan kulutusta. Mersun kykyjen monipuolinen koettelu nosti koeajon keskikulutuksen kahdeksaan litraan, mutta luvatusti se on maltillisella viiden litran tasolla.Näyttävät ja älykkäät valotTulokkaan valot ovat näyttävän näköiset, mutta myös tehokas kokonaisuus.Multibeam led -ajovalojärjestelmä on vakuuttava näyttö mihin ledeillä ja niiden ohjauksella kyetään. Erityisen sankassa aamusumussa valokeila leikkaa umpiharmaata näkymää juuri sopivan etäälle.Kummassakin kaukovalossa on 24 led-polttimoa, joita voidaan himmentää ja kirkastaa ajotilanteen ja muiden ajoneuvojen mukaisesti. Kuljettajan ei myöskään tarvitse itse vaihtaa lyhyiden ja pitkien ajovalojen välillä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 Bluetec Hinta alkaen 79 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 88 114 € Ajoneuvovero 112 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv), 3800 r/min Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4995 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1412 mm, akseliväli 2874 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1885 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle