4.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: upea Lotus Elise Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksinkertainen, mutta tavattoman hauska. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, kulutus. Huonoa: Vaatii oikeanlaista asennetta. Sisälle könyäminen on vaivalloista. Pieni oviaukko on urheiluautolle tyypillinen, mutta helmakotelon leveys ja korkeus muistuttavat kilpa-autoa. Väärällä lähestymiskulmalla oikea reisi jumittuu ohjauspyörän ja helmakotelon väliin. Ylpeys on nieltävä. Tyylikästä kulkutapaa Lotus Eliseen ei ole – hameen kanssa ei kannata edes yrittää.Takapuoli asettuu ohuelle istuimelle, ja jalat löytävät siroille alumiinipolkimille. Vaikka selkänojan kaltevuutta tai ohjauspyörän paikkaa ei voi säätää, tapaavat kädet poikkeuksellisen pienen kehän juuri sopivan lähellä. Keskellä kiiltävä Lotuksen kelta-vihreä logo viimeistelee tunnelman.Vaivannäkö palkitaan. Elise on tuorepuristettua ajamisen iloa. Kevyt keula taittuu rivakasti mutkiin. Tehostamaton ohjaus on tarkka ja nopea, muttei hätäinen. Auto ohjautuu kuin itsekseen, ja tarvittavat korjausliikkeet tapahtuvat erinomaisen tuntuman ansiosta automaattisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkistetty, vaan ei raakaTakapuoli viistää maata ja ilmavirta pyörteilee ohjaamossa. Kokemus ei kuitenkaan ole raaka. Surkeakuntoisille brittiteille hiottu alusta sopii fantastisesti Suomen rappioituneelle tiestölle. Töyssyt, heitot ja jopa poikittaissaumat ylittyvät mukavasti, mutta pehmeys ei kostaudu liiallisina kallisteluina tai korin liikkeinä.Lyhytakselivälinen keskimoottorinen auto on peruskäytökseltään äkäinen. Lotus on säätänyt auton hyvin aliohjaavaksi, mikä on katuajoon turvallinen valinta. Kokenut Elise-kuljettaja osannee välttää puskemisen painonsiirtoja hyödyntämällä. Luottamus autoon viimeistellään erinomaisella jarrutuntumalla.Lotus on pieni valmistaja, joka on valmistanut alle 100 000 autoa vuodesta 1952 lähtien. Siksi monet käytetyt osat ovat muista merkeistä lainattuja, tai selkeästi piensarjatuotantoon suunniteltuja. Ohjaamossa on käytetty paljon paljasta alumiinia ja alcantara-kangasta. Seassa on koneistettuja kytkimiä ja joitakin halvahkoja muoviosia.Yleisilme on auton tyyliin sopivasti pelkistetty, muttei karu. Pienistä ulkomitoista ja ahtaasta oviaukosta huolimatta tilaa on hyvin, jopa lähes kaksimetrinen mahtuu autoon ongelmitta. Kokonaisuuden viimeistelee jäykkä kori, jonka ansiosta nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan.Moottori ToyotaltaLotus käyttää nykyisin Toyotan valmistamia moottoreita. Elisen 1,8-litraisen kompressoriahdetun rivinelosen juuret juontavat Auriksessakin käytettyyn moottoriin, mutta mitä väliä? Voimanlähde murahtaa vakuuttavasti käyntiin, vastaa viiveettä kaasuun ja kuulostaa urheiluautoon sopivalta.217 hevosvoimaa riittävät mainiosti 899 kiloiseen autoon. Kiihtyvyys kutkuttaa, mutta vauhti ei karkaa vahingossa. Se sopii Eliseen mainiosti.Lotus Elise on nelipyöräinen nautintoväline. Se perustelee olemassaolonsa ajamisen hauskuudella, ja saa omistajansa heräämään aamulenkille sunnuntain sarastaessa. Auto vaatii oikeanlaista asennoitumista, mutta palkitsee.Hauskuus maksaaKoeajettu 20th Anniversary -juhlamalli maksaa 91 191 euroa. Saman suorituskyvyn tarjoaa noin 78 000 euroa maksava Elise S. Edullisimmillaan uuden Lotuksen saa 63 000 eurolla, mutta silloin on tyytyminen 1,6-litraiseen 136 hevosvoimaiseen.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenKatso lisää: Lotus Finland Lotus Elise 20th Anniversary Edition Hinta alkaen 91 191 € Moottori Bensiinimoottori, 1 798 ³ 4 sylinteriä, Magnuson R900 -kompressoriahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 162 kW (217 hv), 6 800 r/min Vääntö 250 Nm (4 600 r/min) Vääntö 250 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 3824 mm, leveys 1719 mm, korkeus 1117 mm, akseliväli 2300 mm Omamassa: 896 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?