4.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: upea Lotus Elise Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksinkertainen, mutta tavattoman hauska. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, kulutus. Huonoa: Vaatii oikeanlaista asennetta. Sisälle könyäminen on vaivalloista. Pieni oviaukko on urheiluautolle tyypillinen, mutta helmakotelon leveys ja korkeus muistuttavat kilpa-autoa. Väärällä lähestymiskulmalla oikea reisi jumittuu ohjauspyörän ja helmakotelon väliin. Ylpeys on nieltävä. Tyylikästä kulkutapaa Lotus Eliseen ei ole – hameen kanssa ei kannata edes yrittää.Takapuoli asettuu ohuelle istuimelle, ja jalat löytävät siroille alumiinipolkimille. Vaikka selkänojan kaltevuutta tai ohjauspyörän paikkaa ei voi säätää, tapaavat kädet poikkeuksellisen pienen kehän juuri sopivan lähellä. Keskellä kiiltävä Lotuksen kelta-vihreä logo viimeistelee tunnelman.Vaivannäkö palkitaan. Elise on tuorepuristettua ajamisen iloa. Kevyt keula taittuu rivakasti mutkiin. Tehostamaton ohjaus on tarkka ja nopea, muttei hätäinen. Auto ohjautuu kuin itsekseen, ja tarvittavat korjausliikkeet tapahtuvat erinomaisen tuntuman ansiosta automaattisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkistetty, vaan ei raakaTakapuoli viistää maata ja ilmavirta pyörteilee ohjaamossa. Kokemus ei kuitenkaan ole raaka. Surkeakuntoisille brittiteille hiottu alusta sopii fantastisesti Suomen rappioituneelle tiestölle. Töyssyt, heitot ja jopa poikittaissaumat ylittyvät mukavasti, mutta pehmeys ei kostaudu liiallisina kallisteluina tai korin liikkeinä.Lyhytakselivälinen keskimoottorinen auto on peruskäytökseltään äkäinen. Lotus on säätänyt auton hyvin aliohjaavaksi, mikä on katuajoon turvallinen valinta. Kokenut Elise-kuljettaja osannee välttää puskemisen painonsiirtoja hyödyntämällä. Luottamus autoon viimeistellään erinomaisella jarrutuntumalla.Lotus on pieni valmistaja, joka on valmistanut alle 100 000 autoa vuodesta 1952 lähtien. Siksi monet käytetyt osat ovat muista merkeistä lainattuja, tai selkeästi piensarjatuotantoon suunniteltuja. Ohjaamossa on käytetty paljon paljasta alumiinia ja alcantara-kangasta. Seassa on koneistettuja kytkimiä ja joitakin halvahkoja muoviosia.Yleisilme on auton tyyliin sopivasti pelkistetty, muttei karu. Pienistä ulkomitoista ja ahtaasta oviaukosta huolimatta tilaa on hyvin, jopa lähes kaksimetrinen mahtuu autoon ongelmitta. Kokonaisuuden viimeistelee jäykkä kori, jonka ansiosta nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan.Moottori ToyotaltaLotus käyttää nykyisin Toyotan valmistamia moottoreita. Elisen 1,8-litraisen kompressoriahdetun rivinelosen juuret juontavat Auriksessakin käytettyyn moottoriin, mutta mitä väliä? Voimanlähde murahtaa vakuuttavasti käyntiin, vastaa viiveettä kaasuun ja kuulostaa urheiluautoon sopivalta.217 hevosvoimaa riittävät mainiosti 899 kiloiseen autoon. Kiihtyvyys kutkuttaa, mutta vauhti ei karkaa vahingossa. Se sopii Eliseen mainiosti.Lotus Elise on nelipyöräinen nautintoväline. Se perustelee olemassaolonsa ajamisen hauskuudella, ja saa omistajansa heräämään aamulenkille sunnuntain sarastaessa. Auto vaatii oikeanlaista asennoitumista, mutta palkitsee.Hauskuus maksaaKoeajettu 20th Anniversary -juhlamalli maksaa 91 191 euroa. Saman suorituskyvyn tarjoaa noin 78 000 euroa maksava Elise S. Edullisimmillaan uuden Lotuksen saa 63 000 eurolla, mutta silloin on tyytyminen 1,6-litraiseen 136 hevosvoimaiseen.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenKatso lisää: Lotus Finland Lotus Elise 20th Anniversary Edition Hinta alkaen 91 191 € Moottori Bensiinimoottori, 1 798 ³ 4 sylinteriä, Magnuson R900 -kompressoriahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 162 kW (217 hv), 6 800 r/min Vääntö 250 Nm (4 600 r/min) Vääntö 250 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 3824 mm, leveys 1719 mm, korkeus 1117 mm, akseliväli 2300 mm Omamassa: 896 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa