18.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut matka-auto Honda Civic Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miellyttävä matka-auto uudistui maltillisesti. Hyvää: Viimeistely, mittaristo, kulutus (varauksin). Huonoa: Etuistuin ja sen säätö, vaihteisto. Honda Civic on uudistunut maltillisesti. Vannoutunut Honda-autoilija toki huomaa ensikättelyssä etupuskurin ja mustan jäähdyttäjän säleikön aiempaa urheilullisemman ilmeen, me muut tarvitsisimme edeltäjäversion rinnalle.Ajoasentoa saa hakemalla hakea, eikä se lopulta kuitenkaan miellytä täydellisesti. Etuistuin on ylipäätään aika pehmeä, eikä suo jämäkkää tukea istujalleen. Selkänojan turhan harvavälinen lukitus jättää toivomisen varaa. Ja reisitukea saisi olla lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistelty ilmeSisäilme on viimeistelty ja tyylikäs. Kojelaudan ratkaisut ovat selkeät ja japanilaiseksi jopa pelkistetyt: ilmettä ei riko turhanaikainen kytkinviidakko.Mittaristokin on selkeälukuinen. Mittaristokentän lisäksi käytössä on leveä ja matala vaakasuuntainen näyttö kojelaudan yläosassa sekä neliönmuotoinen näyttö oikealla sivustalla. Siihen välähtävä varoitus esimerkiksi rengaspaineista on sitä kokoa, ettei kuljettaja voi olla varoitusta havaitsematta.Hondalla on mukava taittaa pidempää ajotaivalta tasaisella vauhdilla. Ajotuntuma on luonteva, suuntavakaus on hyvää tasoa ja auto on hyvin äänieristetty. Ohjaus tosin saisi olla hieman tarkempi.Näkyvyys ulos on erinomainen. Katveita ei ole etuviistoon. Näkyvyys sivuille ja taaksekin ovat kunnossa. Sivupeilien lämmitys jättää toivomisen varaa: jääpinta ei sulanut peileistä erityisen ripeästi. Myös takaikkunan alaosa jää osittain sulamatta vastuslangoista huolimatta.Lokoisat oltavatTakamatkustajilla on lokoisat oltavat. Väljyyden takaa kunnollinen akseliväli.Takana lattia on tasainen, joten jalkatilaa on hyvin, jopa keskipaikan kolmannelle matkustajalle. Uloskäyntiä helpottavat kookkaat ovet, jotka aukeavat avarasti.Rapasäillä kismittää, ettei takaluukussa ole lokosta tai kahvaa, josta kiskaista luukku kiinni, joten käsien tahraantumiselta ei voi välttyä.Tavaratila on kohtuuväljä, mutta lastausaukko saisi olla avarampi.Sopuisa moottoriBensiinimoottori on 1,8-litrainen. Sen 142 hevosvoimaa riittävät oivasti perusajoon kaupungissa ja taajamassa. Äänimaailmaltaan moottori on sopuisa, paitsi kiihdytystarpeiden tullen kierroksia saa huudattaa menon jouduttamiseksi – ja kierrosten keriminen kantaa häiritsevästi sisälle matkustamoon.Sitkeyttä saisi olla tarjolla enemmän jo alhaisemmilta kierroksilta. Lopputulos on ymmärrettävä, sillä voimanlähde tasapainottelee voiman, ajomukavuuden ja taloudellisuuden välillä.Viisivaihteinen automaatti toimii sinänsä miellyttävästi, eikä vaihtohetkillä ole havaittavissa nykäyksiä. Koeajossa jää kaipaamaan tiheämpää porrastusta eli kuudetta vaihdetta. Se tekisi hyvää myös kulutuksen kannalta.Urheilullisempaa ajamista tarjoava S-asetus jää aikamoisen turhaksi. Sen kytkeminen toki nostattaa kierroksia, mutta juuri muuta ajovaikutusta on vaikea havaita.Vakiovarusteiset Eco Assist ja ECON-asetukset sysivät taloudelliseen ajotapaan ja hyvä niin. Eco Assist vaihtaa nopeusnäytössä olevien palkkien väriä ajotavan mukaan.Luonnon ja kukkaron kannalta järkevä ajotapaa eli rauhallinen kaasupolkimen käyttö palkitaan vihreällä värillä, reippaampi ajo muuttaa näytön siniseksi.Mikä on sinun värisi?Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Civic Sedan 1.8 Executive AT Hinta alkaen 26 982 € Ajoneuvovero 138 €/ v Moottori 1 798 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (142 hv), 6500 r/min Vääntö 174 Nm (4300 r/min) Vääntö 174 Nm (4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 9,2 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4545 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 440 l Omamassa: 1299 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa