26.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kuuma Renault Mégane GT jättää kylmäksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane GT tarjoaa teknisen, mutta miedon lähestymistavan kuumaan luukkuperään. Hyvää: tyylikkyys, moninaiset säädöt. Huonoa: etuistuimet, laimea sporttiasetus. Alemman keskiluokan sportteja on nykyään tavallaan kahta lajiketta. Moottorin numerossa 6/2016 vertaillun Civic Type R:n ja 308 GTi:n kaltaisten hurjimusten alapuolelle on muodostunut miedompien vauhtiautojen ryhmä, jotka yhdistävät sopivan urheilullisuuden arkiajon ajomukavuuteen.Näille apajille ryntää nyt myös Renault uudella Mégane GT:llä. Aseina ovat 205-heppainen bensaturbo, automaattisella lähtöjärjestelmällä varustettu kaksoiskytkinvaihteisto sekä nelipyöräohjaus. Niin pyöräntuentaa, jarruja kuin ohjaustakin on kehitetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPystyakselinsa ympäriMyös Mégane GT:n sisustus on urheilullisempi, jopa liiankin, sillä istuin paljastuu yllättävän kovaksi. Eihän tämän pitänyt mikään raaseri olla. Silti sivutuet eivät liimaa kroppaa kunnolla penkkiin, ja kun reisitukikin jää vajaaksi, on pakko pettyä.Tien päällä tunnelma paranee, mutta säilyy kaiken aikaa vähän ristiriitaisena.Nelipyöräohjauksen olemassaolon kyllä aistii: perä tuntuu nuljuavan alta, ja kääntelyyn riittävät todella pienet ratin liikkeet. Muuten systeemin tarpeellisuudesta on vaikea päästä jyvälle – hyväalustainen auto kun on maailman sivu pärjännyt kahdella ohjaavalla pyörällä.Méganen moninaisiin ajoasetussäätöihin on GT:ssä istutettu sport-tila, joka terävöittää ohjaustehostusta, nelipyöräohjausta, moottorin ja vaihteiston toimintaa sekä äänimaailmaa. Digimittaristostakin löytyy halukkaille kilpa-automainen näkymä.Ero normiasetuksiin tuntuu pieneltä, joten sportilla voi ajella päivät läpeensä mukavuuden kaikkoamatta. Säädettävää iskunvaimennusta ei ole, mutta vaimennuksen ilmoitetaan olevan jopa perus-Méganea pehmeämmän – kiitos alustan muun jäykistelyn.Tämän huomaa myös ajossa. Ei täryytystä, vaan isot heitot ylittyvät jopa miellyttävyydellä maustettuna. Lähinnä fiilistä häiritsee rengasmelu – pätkä vastavedettyä asvalttia moottoritiellä antoi mielikuvan siitä, miten harmoninen GT saattaa Keski-Euroopassa olla.Potkua löytyy sen verran kuin paperiarvojen perusteella voi olettaa: kiivasta muttei räjähtävää. Kaksoiskytkinvaihteisto on lajilleen tyypillinen – vaihtaa kuin ajatus, mutta kaupunkiajossa nykii melkoisesti. Ratatunnelmaa voi hakea ratin lavoista.Taas sitä ranskalaisuuttaTuskin olin ehtinyt kehua Méganen perusdieselin helposti lähestyttäväksi ranskalaiseksi, kun koeajoon tuli tällainen malli, mistä ei oikein saa otetta. Ei GT-versiossa mitään varsinaista vikaa ole, mutta se ei oikein tiedä olisiko kyseessä todellinen sportti vai matka-auto. Viimeksi mainittuun jo paremmat istuimet tekisivät terää.Teknisesti orientoituneelle vauhtiveikolle Mégane GT tarjoaa varmasti elämyksiä, mutta perinteisempi mieli jää vähän ihmettelemään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Renault Mégane GT TCe 205 EDC7-aut 4Control Hinta alkaen 33 990 € Moottori 1 618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 151 kW (204 hv), 6 000 r/min Vääntö 280 Nm (2 400 r/min) Vääntö 280 Nm (2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4359 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2669 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?