4.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus CT 200h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi keulailme antoi perheen pienokaiselle runsaasti lisää sukunäköä. Hyvää: taloudellisuus, hybridijärjestelmän ja bensiinimoottorin yhteispeli, portaaton vaihteisto. Huonoa: alustan pintakovuus, ohjaustunto, keskikonsolin järjestely. Etupuskurin muutosten lisäksi auton ominaisuuksia on kevyesti hiottu sisätilojen ja mukavuuden osalta. Tekniikkaan ei ole tehty merkittäviä muutoksia.Etuvetoinen CT 200h jakaa hybriditekniikkansa 1.8-litraista moottoria myöten Toyotan Priuksen ja Auris Hybridin kanssa. Huomaamattoman sulavasti toimiva bensiini- ja sähkömoottorin yhteistyö on auton parasta antia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava matkakumppaniPortaaton vaihteisto toimii kaupunkiajossa mainiosti. Taajaman ulkopuolella kiihdyteltäessä voi tasakierroksilla työskentelevän moottorin ääni aluksi häiritä, mutta piirteeseen tottuu.Miellyttävää äänimaailmaa tukee aina moottoritielle asti matalana pysyvä rengasmelu. Jousitus nielee isot heitot hienosti, mutta valitettavasti pienet epätasaisuudet tuntuvat pintakovuutena.CT 200h:n keskikonsolista löytyy nykymuodin mukaisesti ajotilakatkaisin. Sport-asennosta huolimatta Lexus ei houkuttele urheilulliseen ajoon, johon sen etäinen ohjaustunto ja taloudellisuuteen tähtäävä hybridijärjestelmä eivät riitä.Rauhaton sekoitusKuljettajan valtakunta on tottumisen jälkeen toimiva. Yleisilmeeltään hieman rauhaton sekoitus erilaisia muotoja, materiaaleja ja kytkimiä vie päähuomion. Erityisesti keskikonsolin nappien ja rullien järjestyksen oppiminen ottaa aikaa.Vaihteensiirto on perinteiseen automaattivaihteistoon tottuneelle aluksi outo, mutta osoittautuu nopeasti käteväksi. Jalkakäyttöinen käsijarru sen sijaan tuntuu kömpelöltä muinausjäänteeltä.Istuinten verhoilu on miellyttävää alcantaramaista kangasta, joka yhdessä yllättävän hyvällä sivutuella varustettujen istuimien kanssa pitää kuljettajan hyvin paikallaan. Pitkällä matkalla mukavuutta heikentää vajavainen ristiseläntuki, jota ei voi säätää.Takatilat ovat kohtalaisen riittävät ja keskipaikallakin istuva saa nauttia lähes tasaisesta lattiasta.Moottoritiellä taloudellisuus jää saavuttamattaMuiden hybridien tapaan aktiivisella ajotavalla energiaa talteen ottaen ja rauhassa kiihdytellen Lexus CT 200h:lla päässee kohtuullisen alhaisiin kulutuslukemiin. Keskittymisen herpaantuessa alkavat kulutuslukemat näyttää hyvin arkisilta.Hybridiä harkitsevan kannattaa myös muistaa, ettei tasaisessa moottoritieajossa järjestelmästä ole juuri taloudellisuusapua. Toisaalta erinomaisesti toimivan hybridijärjestelmän voi ajatella myös pelkkänä mukavuustekijänä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus CT 200h Hybrid A Comfort Business Hinta alkaen 32 992 € Ajoneuvovero 77 €/ v Moottori 1 798 cm³ polttomoottori, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (2800-4400 r/min) Vääntö 142 Nm (2800-4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 3,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4350 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 375 l Omamassa: 1410 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa