4.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus CT 200h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi keulailme antoi perheen pienokaiselle runsaasti lisää sukunäköä. Hyvää: taloudellisuus, hybridijärjestelmän ja bensiinimoottorin yhteispeli, portaaton vaihteisto. Huonoa: alustan pintakovuus, ohjaustunto, keskikonsolin järjestely. Etupuskurin muutosten lisäksi auton ominaisuuksia on kevyesti hiottu sisätilojen ja mukavuuden osalta. Tekniikkaan ei ole tehty merkittäviä muutoksia.Etuvetoinen CT 200h jakaa hybriditekniikkansa 1.8-litraista moottoria myöten Toyotan Priuksen ja Auris Hybridin kanssa. Huomaamattoman sulavasti toimiva bensiini- ja sähkömoottorin yhteistyö on auton parasta antia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava matkakumppaniPortaaton vaihteisto toimii kaupunkiajossa mainiosti. Taajaman ulkopuolella kiihdyteltäessä voi tasakierroksilla työskentelevän moottorin ääni aluksi häiritä, mutta piirteeseen tottuu.Miellyttävää äänimaailmaa tukee aina moottoritielle asti matalana pysyvä rengasmelu. Jousitus nielee isot heitot hienosti, mutta valitettavasti pienet epätasaisuudet tuntuvat pintakovuutena.CT 200h:n keskikonsolista löytyy nykymuodin mukaisesti ajotilakatkaisin. Sport-asennosta huolimatta Lexus ei houkuttele urheilulliseen ajoon, johon sen etäinen ohjaustunto ja taloudellisuuteen tähtäävä hybridijärjestelmä eivät riitä.Rauhaton sekoitusKuljettajan valtakunta on tottumisen jälkeen toimiva. Yleisilmeeltään hieman rauhaton sekoitus erilaisia muotoja, materiaaleja ja kytkimiä vie päähuomion. Erityisesti keskikonsolin nappien ja rullien järjestyksen oppiminen ottaa aikaa.Vaihteensiirto on perinteiseen automaattivaihteistoon tottuneelle aluksi outo, mutta osoittautuu nopeasti käteväksi. Jalkakäyttöinen käsijarru sen sijaan tuntuu kömpelöltä muinausjäänteeltä.Istuinten verhoilu on miellyttävää alcantaramaista kangasta, joka yhdessä yllättävän hyvällä sivutuella varustettujen istuimien kanssa pitää kuljettajan hyvin paikallaan. Pitkällä matkalla mukavuutta heikentää vajavainen ristiseläntuki, jota ei voi säätää.Takatilat ovat kohtalaisen riittävät ja keskipaikallakin istuva saa nauttia lähes tasaisesta lattiasta.Moottoritiellä taloudellisuus jää saavuttamattaMuiden hybridien tapaan aktiivisella ajotavalla energiaa talteen ottaen ja rauhassa kiihdytellen Lexus CT 200h:lla päässee kohtuullisen alhaisiin kulutuslukemiin. Keskittymisen herpaantuessa alkavat kulutuslukemat näyttää hyvin arkisilta.Hybridiä harkitsevan kannattaa myös muistaa, ettei tasaisessa moottoritieajossa järjestelmästä ole juuri taloudellisuusapua. Toisaalta erinomaisesti toimivan hybridijärjestelmän voi ajatella myös pelkkänä mukavuustekijänä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus CT 200h Hybrid A Comfort Business Hinta alkaen 32 992 € Ajoneuvovero 77 €/ v Moottori 1 798 cm³ polttomoottori, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (2800-4400 r/min) Vääntö 142 Nm (2800-4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 3,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4350 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 375 l Omamassa: 1410 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle