30.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: Lotus Exige S Club Racer on raaka ja pelkistetty elämys Katso tästä Lotus Exige S Clubracerin koeajo. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus-malliston rajuimman ohjaus ja alusta keräävät kiitosta. Hyvää: Ohjaus, upea alusta, tunnelma. Huonoa: Kallis Asvaltilta tahmeisiin renkaisiin tarrautuneet pikkukivet ropisevat terävästi auton pohjaan Lotus Exigen pysähtyessä tienvarren levennykselle. Keskelle asennetun V6-moottorin tyhjäkäyntiä säestää jäähtyvän pakoputkiston naksunta. Juuri koettu ajokokemus hämmentää.Matala, lähes kilpa-automainen Lotus Exige S Club Racer on suunniteltu ratapäivien leluksi. Se perustuu pidennettyyn Elisen perusratkaisuun, mutta moottori on Evoran 3,5-litrainen mekaanisesti ahdettu V6. Matalamman viritysasteen vuoksi tehoa on 350 hevosvoimaa. 1161 kiloisena Exige on Lotuksista nopein.Valmistaja lupaa oranssin ohjuksen saavuttavan satasen vauhdin tasan neljässä sekunnissa. Auto tuntuu nopealle, mutta viitisenkymmentä lisähevosvoimaa eivät tekisi pahaa – ripaus kuolemanpelkoa sopisi pelkistettyyn ajokokemukseen hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänimaailmassa mekaanista rehellisyyttäÄänimaailman mekaanisuudessa on jotain alkukantaista ja rehellistä. V6:n kurnutus ja mekaanisen ahtimen vieno ujellus yhdistyvät rengasmeluun, irtokivien ropinaan ja kaikenlaiseen kakofoniaan. Kilpuritunnelmaa parhaimmillaan!Oranssin mustaksi maalatun korin muotoilu yrittää kovasti, mutta lopputulos näyttää kaikkien urheiluautojen keskiarvolta – kuin Grand Theft Auto -pelien keksityiltä urheiluautoilta. Mitään omaa, lotusmaista, Exigen muodoissa ei ole.Se, missä Lotuksen osaaminen todella näkyy, on auton ajettavuus. Kotimainen rappioitunut maaseututie on kaukana Silverstonen moottoriradasta, mutta Exigeä se ei kiinnosta. Alusta nielee töyssyt, tasoittaa poikittaissaumat ja estää korin liialliset liikkeet nypyissä ja painaumissa. Kaikki tapahtuu raa’alle urheiluautolle poikkeuksellisella pintapehmeydellä. Monen suuren autonvalmistajan alustaosastolla olisi opittavaa Lotukselta.Myös ohjaus ansaitsee ylistystä. Kevyen keulan ansiosta Lotus pärjää vailla ohjaustehostinta. Se tekee pysäköinnistä kevyttä ylävartalotreeniä, mutta vauhdin myötä ohjaukseen ihastuu. Sormenpäihin jatkuvasti välittyvä vaimea tekstuuri kertoo kaiken olevan kunnossa tienpinnan ja renkaiden välissä. Autoon syntyy vahva luottamus. Myös jarrujen tuntuma ja vaste ovat erinomaisia.Yllättävää aliohjautumistaKaiken kehumisen jälkeen Exige S yllättää aliohjautuvuudellaan. Alkuun auto tuntuu paljon säyseämmältä ajaa, mitä rajusta ulkonäöstä voisi päätellä. Perusasetuksilla ajonvakautus rajoittaa moottoritehoa ylitehokkaasti, joten mutkasta auto singahtaa kuin täi tervasta. Sallivammat urheilutilat korjaavat onneksi ongelman ja puskeminen kaikkoaa painonsiirroilla. Sitten alkaa ajaminen maistuma.Exigen ohjaamon laadukkuus riippuu näkökulmasta. Kaikki ohjaamossa oleva on sinänsä laadukkaasti tehty, mutta ohjaamossa ei juuri ole mitään. Lattia on paljasta alumiinia, ovet oranssia lasikuituvahvisteista muovia ja katto mustaa kangasta. Kojelaudan muovit ja vähäiset alcantara-somisteet eivät tuo turhaa luksusta tarkoituksenmukaiseen tunnelmaan. Ahtaasta kulkuaukosta huolimatta lähes kaksimetrinenkin mahtuu ongelmitta auton kyytiin.Jos Exige olisi ravintola, se olisi pieni, tunnelmallinen ja perinteikäs paikka. Verhojen tai pöytien ilme ei olisi viimeistä muotia, eikä kassalla kelpaisi yksikään kanta-asiakkuuskortti. Mutta se tärkein, keittiöstä tuleva ruoka, se olisi tehty rakkaudella.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen & Markus Markkanen Lotus Exige S Club Racer Hinta alkaen 132 927 € Moottori 3 456 cm³, 6 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 258 kW (350 hv), 7000 r/min Vääntö 400 Nm (4500 r/min) Vääntö 400 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,0 s Huippunopeus 274 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 235 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?